View : 960 Download: 0

멀티미디어를 활용한 바이올린 수업지도안 연구

Title
멀티미디어를 활용한 바이올린 수업지도안 연구
Other Titles
A Study on the Schematic Design for Violin with Multimedia Utilization for middle school students
Authors
오지혜
Issue Date
2020
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
안현정
Abstract
본 연구의 목적은 중학생을 대상으로 멀티미디어를 활용한 바이올린 수업지도안을 구안하고, 이를 검증하는 것에 있다. 이 연구를 위해 멀티미디어 활용 대한 이해를 위해 이론적 내용을 고찰하고, 음악교육에서 멀티미디어를 활용한 선행논문을 고찰하였다. 그리고 총 8차시의 학교 바이올린 수업지도안을 개발하였다. 본 연구를 위해 현직 음악교사 6명, 방과후 음악강사 4명에게 설문조사를 실시하고, 지도안을 검증받았다. 대상은 바이올린의 자세와 계이름을 배운 초급수준의 중학생이다. 그룹 레슨을 받는 중학생에게 효과적이고, 1인 1악기 바이올린 수업, 방과후 바이올린 교실 등에서 10명 내외의 학생을 대상으로 본 지도안을 적용할 수 있다. 총 8차시에 걸쳐 구안하였으며, 각 차시별 학습시간은 45분이다. 전체의 학습 목표는 바이올린의 왼손 테크닉과 오른손 테크닉의 학습으로 연주 실력 향상이다. 마지막 차시의 발표를 위해 1차시부터 3차시까지 멀티미디어를 활용하여 모짜르트의 ‘반짝반짝 작은 별’을 배우고, 4차시부터 6차시까지는 엘가의 ‘위풍당당 행진곡’을 배운다. 본 지도안의‘반짝반짝 작은 별’은 바이올린 현 중 접근하기 쉬운 E현과 A현으로 이루어져 있고, 리듬이 비교적 단순하여 초보자에게 적합한 곡이다. 그리고 변주곡을 활용하여 다양한 리듬을 통한 심화학습이 가능하다. ‘위풍당당 행진곡’ 또한 A Major이고, D현, A현, E현으로 이루어져 있다. A Major인 ‘반짝반짝 작은 별’을 통해 왼손 운지법을 잘 익히면 ‘위풍당당 행진곡’은 보다 쉽게 연주가 가능하다. 두 곡 모두 생활 속에서 친숙하게 경험 수 있는 음악이다. 7차시에는 자신의 연주를 촬영하여 영상을 제작하고, 8차시 발표는 그동안 배운 2곡의 제재곡을 연주하한다. 7차시에서 영상을 제작하여 자신의 연주를 객관적으로 감상하는 활동을 하였기 때문에 8차시 발표는 더욱 완성도 있는 연주를 할 수 있다. 학습장소는 차시에 따라 음악실과 멀티미디어실이 적절하고, 학생들의 준비물은 바이올린, 스마트폰, 이어폰, 활동지이다. 본 수업지도안에 사용되는 멀티미디어 매체는 ‘Jameasy’,‘RhythmTraining’‘Violin: Magic Bow’,‘Violin Fingerboard Trainer’, ‘HumOn’‘VLLO’, ‘Youtube’, ‘카메라 360’, ‘Class 123’, ‘Sound Corset’ 어플리케이션이다. 본 연구지도안 검증을 한 6인의 현직 음악교사와 4인의 방과후 음악강사의 설문조사를 실시하였다. 설문 조사의 결과를 종합하면 다음과 같다. 15개의 선택형 문항 점수의 총 평균은 5점 만점의 4.3점이다. 평점이 가장 높은 평가항목은 목표 부합(4.7접)과 멀티미디어를 활용한 적합성(4.7점)이고, 평점이 가장 낮은 평가항목은 시간 배정(3.8점)인 것으로 나타났다. 의견을 종합하면 멀티미디어를 활용한 수업이 학생들의 흥미와 능동적인 참여를 이끌 수 있고, 교수시간이 많이 걸리는 바이올린 운지법과 활쓰기를 스마트기기를 통해 학습시간을 단축할 수 있어 학생들이 성취감을 느낄 수 있다는 점이 있지만 악기연습이 더 필요하다는 점 등이 있었다. 이 결과분석을 바탕으로 본 연구자는 집에서 연습을 통해 복습을 하도록 정리 및 평가 영역에 지도안을 보완하여 부족한 악기 연습을 보충할 수 있도록 하는 등 지도안을 보완하였다. 본 연구를 계기로 학생들의 음악 경험과 실기능력 향상에 긍정적 영향을 줄 수 있기를 바라며, 악기교육이 학교 교육현장에서 활발히 이뤄지기를 기대한다. ;The purpose of this study is to design and verify a multimedia violin lesson plan for middle school students. For this research, the theoretical contents were considered for understanding multimedia utilization, and the prior thesis using multimedia in music education was reviewed. And I developed a total of 8th time school violin lesson plan. For this study, six incumbent music teachers and four after-school music instructors were surveyed and the guidance was verified. The Target is a basic student who learned musical scales of the violin. It is effective for middle school students who take group lessons and can apply the guidelines to less then 10 students and after-school violin classes. The study time for each hour is 45 minutes. The overall goal is to improve performance by learning left-hand and right-hand techniques of the violin. For the presentation of the last period, we use multimedia to learn "The Little Stars" from 1st to 3rd, and from 4th to 6th, we learn "Pomp and Circumstance March" “The Little Star" consists of E and A strings, which are easily accessible among violin strings, and the rhythm is relatively simple, making it suitable for beginners. 'Pomp and Circumstance March' has more rhythms than 'The Little Star', and consists of E, A and D string. If you learn how to fingertips on your left hand through "The Little Star," it will be easier for you to play "Pomp and Circumstance March" Because both songs are A Major. That's why it's appropriate as a next-stage song. In seventh class, student will film their performance to produce a video, and in the eighth class, student will play songs they have learned. The presentation can be more complete because the video was produced in the 7th period to objectively appreciate the performance. The place of study is suitable for music or multimedia rooms, and students' preparations are violin, smartphone, earphones and activity sites. The multimedia media used in this class are 'Jameasy', 'RhythmTraining', ‘Violin Magical Bow’, ‘Violin Fingerboard Trainer’,‘VLLO’, HumOn’,‘Camera 360’ and ‘Class 123’ Application, and YouTube. A survey was conducted by six incumbent music teachers and four after-school music instructors who verified this research guideline. The results of the survey are summed up as follows. The total average of the 15 optional questionnaires is 4.3 out of 5 points. It was found that the most rated items were those that met the goal(4.7 folds) and those that used multimedia(4.7 points), while those that scored the lowest were the time(3.8 points). To form an opinion, students can feel the sense of achievement as classes using multimedia can lead to students' interest and active participation, and can shorten learning time through smart devices, which can take a lot of teaching time, but more instrument training is needed. Based on the results analysis, this researcher supplemented the class plan by supplementing the class plan in the area of arrangement and evaluation for review at home. Hopefully, this research will have a positive impact on the improvement of students' musical experience and practical ability, and we hope that musical instrument education will be actively conducted at the school's educational site.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE