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고전과 낭만을 중심으로 한 중학교 음악 감상수업지도안 연구

Title
고전과 낭만을 중심으로 한 중학교 음악 감상수업지도안 연구
Other Titles
A study on Teaching Plan for Middle School Music Listening Class Focused on Classcial and Romantic period
Authors
박유경
Issue Date
2020
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김선옥
Abstract
본 연구는 21세기형 핵심역량 인재를 양성하기 위해 고전과 낭만을 중심으로 한 중학교 음악 감상 수업 지도안을 개발하였다. 교육부가 고시한 2015개정 음악과 교육과정은 창의·융합형 인재 양성과 6가지의 핵심역량을 고려하여 이를 반영하고 배움의 즐거움을 경험할 수 있는 학생 중심의 교과 교육과정을 개발해야 함을 강조하고 있다. 앞으로의 교육현장은 일반적인 지식을 주입하지 않고, 학습한 지식과 정보들을 비교·분석하며 다양한 현상에 융합적으로 활용할 수 있어야 하며 생활의 다양한 문제를 합리적으로 해결할 수 있어야 한다. 본 수업 지도안을 개발하기 위해 음악 감상 교육에 대한 이해부터 고전 음악과 낭만 음악에 대한 고찰해보고 고전과 낭만으로 각각 음악 감상수업지도안을 연구한 선행 연구를 분석하여 이론적 배경을 살펴보았다. 그리고 수업 설계를 토대로 고전 시대와 낭만시대 기악곡 감상의 총 6개의 지도안을 구성하였다. 본 지도안의 연구 대상은 중학교 3학년으로 설정하였고 지도안 1에서는 교향곡의 특징과 하이든의 제재곡 ‘놀람교향곡 2악장’을 감상하고 변주곡의 형식을 이해하고 변주하기 창작활동을 한다. 지도안 2에서는 베토벤의 제재곡 ‘합창교향곡 4악장 중 환희의 송가’를 듣고, 여러 성부의 어울림을 이해하며 다양한 연주형태를 구별할 수 있다. 그리고 사장조의 주요3화음과 딸림 7화음을 구별하여 악기 연주로 표현하는 활동을 한다. 지도안 3에서는 하이든과 베토벤의 교향곡을 부분적으로 나눠 비교 감상해보고, 하이든과 베토벤의 협주곡을 학습한다. 교향곡과 협주곡은 18세기 고전시대의 대표적인 장르로 작곡가별로 음악적 특징을 비교할 수 있기 때문에 협주곡을 선정하였다. 활동으로는 ‘설명이 있는 음악회’라는 설정 하에 프로그램 곡목 선정과 프로그램 노트를 작성하는 활동이 있다. 지도안 4에서는 낭만시대 피아노 음악 성격소품의 특징과 쇼팽의 제재곡 ‘화려한 대 폴로네이즈’에 대해 감상하고 모둠학습을 통해 폴로네이즈 리듬을 활용해 3/4박 리듬을 창작한다. 그리고 폴란드 여행 일정을 기획해보는 활동을 한다. 지도안 5에서는 리스트의 제재곡 ‘헝가리 랩소디 2번’에 대해 학습한 후 제재곡의 주요 소재 단어인 집시를 마인드 맵으로 재구조화는 활동이 주요 활동이다. 이 활동을 통해 자신의 의견을 타인 앞에서 적극적으로 표현할 수 있는 기회를 경험할 수 있다. 지도안 6에서는 쇼팽과 리스트의 제재곡을 부분적으로 나눠 비교 감상하고, 리스트 랩소디에 비교할 수 있는 브람스의 랩소디 5번을 학습한다. 이로써 낭만시대의 피아노 성격소품의 대표 작곡가 쇼팽, 리스트, 브람스들의 작품을 한 데모아 비교 감상할 수 있는 역량을 키울 수 있다. 본 연구의 6개의 수업 지도안의 특징은 각 차시마다 단순히 음악 감상하는 것에 벗어나 자신의 목소리를 내어 학습활동에 대해 이야기하고 제재곡에 대한 관련성이 높은 활동들로 학생들의 적극적인 참여와 흥미를 유도하였다. ;This study developed a teaching plan for middle school music appreciation classes focusing on classics and romance in order to foster 21st century core talent. The 2015 music and curriculum announced by the Education Ministry underlines the need to develop a student-centered curriculum that can reflect and experience the pleasure of learning by taking into account the training of creative and fusion-type talent and six key capabilities. Future educational sites should be able to compare and analyze learned knowledge and information without injecting general knowledge, and to use them in convergence in various phenomena, and to solve various problems of life reasonably. To develop this class guidance, we examined classical music and romantic music, from understanding music appreciation education, and analyzed leading studies that studied music appreciation class guidance, respectively, with classics and romance, to examine the theoretical background. Based on the class design, a total of six maps of the appreciation of classical and romantic instrumental music were organized.The subject of this map is set to be a junior high school student, and in map 1 we review the characteristics of the symphony and Haydn’s sanction song, "Chapter 2 of the Nolam Symphony," understand the form of the variations and create a creative movement. The class was set as a junior in middle school, and in teaching Guidance 1, students can develop their imagination and creativity by understanding and listening to Haydn's sanction song "The Surprise Symphony" and talking to the songwriter. In teaching Guidance 2, he will learn about Beethoven's sanction song "Hapchang Symphony," and then work on advertising contest through collaborative learning. Through this, we can understand how sanctions songs can be used in real life. In teaching Guidance 3, you can compare Haydn and Beethoven's symphonies and present them by actually planning and presenting a concert program. In teaching guidance 4, he will appreciate the characteristics of personality props and Chopin's sanction song "Flight vs. Poloneise" and plan a two-day trip to Poland through group learning. In teaching guidance 5, a major activity is to learn about Liszt's sanction song "Hungary Rhapsody No. 2" and then express the words of the main subject of the sanction song on the storyboard. Through this activity, you can experience an opportunity to express your opinions actively in front of others. In teaching guidance 6, the group performs activities to compare and review the sanction songs of Chopin and Liszt, and to write music and newspaper articles based on the impressive parts. The characteristics of the six class guidances of this study were to encourage students' active participation and interest with activities that were highly relevant to the songs of sanctions and talk about their learning activities by voice instead of simply listening to the music at each next hour. In order to derive the results of the study, since this class is operated based on learners, a class guide was developed to minimize the lecture time and to secure study time between learners.
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