View : 1225 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김정효-
dc.contributor.author김혜선-
dc.creator김혜선-
dc.date.accessioned2020-02-03T16:32:58Z-
dc.date.available2020-02-03T16:32:58Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.otherOAK-000000164078-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000164078en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/253208-
dc.description.abstract본 연구에서는 기독교 학교 초등 5학년을 위한 미술교육 프로그램을 기독교세계관에 근거하여 개발하여 실행하였다. 기독교세계관에 따라 국가수준의 교육과정을 검토하고 분석하여 그 안에 있는 내용을 기독교적 관점으로 재구성하고, 기독교 학교에서 활용할 미술교육 프로그램으로 총 8개 단원을 구성하여 실행함으로써 아동의 경험과 그에 따른 교사의 경험을 알아 보았다. 본 연구는 심미적 근원으로서의 하나님을 인식하게 하고 하나님이 창조하신 자연 속에서 미적 요소를 탐색하는 것을 기반으로 한 프로그램을 개발하고 실행하는 사례를 보여줌으로써 앞으로 이에 대한 더 나은 탐색이 이루어질 수 있도록 하는 기반을 제공하고자 한다. 이와 같은 연구목적에 따라 본 연구에서 탐색한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 초등학교 수준에서 기독교세계관에 근거한 미술교육 프로그램은 어떠한가? 2. 기독교세계관에 근거한 미술교육 프로그램 실행에서의 아동의 경험과 교사의 경험은 어떠한가? 본 연구의 연구기간은 2017년 6월부터 2019년 12월까지이며, 1차적으로 2017년 6월부터 2018년 3월 사이에 국가 수준의 초등 미술교육과정에 대한 문헌 분석과 기독교세계관에 따른 교육과정 재구성이론의 검토 및 미술교육프로그램 개발이 이루어졌다. 프로그램 개발방법으로는 프로그램의 구성방침인 신조(Platform)를 구축하기 위해서 숙의방법을 사용하였으며, 각 단원의 학습 주제를 재구성하기 위해서는 van Brummelen(2006)의 창조·타락·구속 회복으로 탐색하는 개발방법을 사용하였다. 1. 초등학교 수준에서 기독교세계관에 근거한 미술교육 프로그램은 어떠한가? 본 연구는 빛과 색의 심미적 요소의 근원이 하나님으로부터 시작되었다는 것을 강조하며 기독교세계관 미술교육 프로그램의 목표는 아동들로 하여금 미술 교과를 통해 하나님이 창조하신 자연 속에서 조형의 요소들을 찾아 심미적인 요소와 내용을 이해하고, 그 창조세계를 기반으로 이루어진 문화로서의 미술을 이해하며 기법을 터득하여 미술 활동으로 하나님께 반응하게 하는 것이다. 첫째, 빛의 세계 단원의 주제는 하나님이 창조하신 빛을 성경 말씀에 연결하여 빛의 기원이 하나님의 말씀에 있음을 안다. 둘째, 색의 세계 단원의 학습 주제는 하나님께서 창조하신 자연과 그 안에서 발견되는 자연물이 가진 아름다운 색에 대한 자료들을 보며 색의 속성과 대비 등을 이해하고 표현의 기초를 삼게 한다. 셋째, 상상의 세계 단원의 학습 주제는 하나님께서 우리들에게 부여하신 상상력을 동원하여 자유로운 표현을 시도한다. 넷째, 자연의 세계 단원의 학습 주제는 하나님이 창조하신 아름다운 자연을 탐색하기, 하나님이 창조하신 식물을 묘사해 보기와 하나님이 주신 자연 속에서 오감으로 느끼고 표현해 보기이다. 다섯째, 픽토그램 디자인으로 소통하고 환경을 아름답게 꾸며본다. 여섯째, 민화 그리기 단원은 자신의 소망을 담은 책장을 책가도의 전통적인 양식을 통해 표현해 본다. 일곱째, 미술감상과 비평의 세계 단원은 미술관 견학하기, 감상과 비평의 첫걸음, 우리만의 전시회 꾸미기라는 내용으로 구성한다. 여덟째, 절기 미술 단원에서는 부활의 기쁨을 미술작품으로 표현하여 이웃과 사회를 섬기는 경험으로 연결한다. 2. 기독교세계관에 근거한 미술교육 프로그램 실행에서의 아동의 경험과 교사의 경험은 어떠한가? 기독교세계관에 근거한 미술교육 프로그램의 실행에서 아동의 경험은 첫째, 창조주 하나님이 지으신 자연의 위대함과 섬세한 창조의 세계를 감상해 보며 창조주 하나님에 대한 인식의 변화를 경험했다. 둘째, 하나님이 각자에게 부여하신 창의력과 상상할 수 있는 능력을 활용하여 자신만의 상상의 세계를 표현하며 자신만의 독특성을 발휘하는 경험을 하였다. 셋째, 아동은 미술 활동으로 하나님과 이웃과의 관계회복으로 나아가는 경험을 하였다. 아동들은 이웃을 섬기는 이타적인 미술 활동을 경험하고 자신들만의 작품전시회를 통한 창작의 기쁨을 느끼며 자신감을 회복하였으며 감상의 영역에서 심미적 근원인 창조세계와 작품 감상을 연결하는 경험을 하였다. 기독교세계관에 근거한 미술교육과정의 실행에서 나타난 교사의 경험은 첫째, 교사는 미술 수업에서 창조세계에 나타난 하나님의 완벽한 창조적 예술성을 볼 수 있도록 아동들을 진정한 예술가이신 하나님의 창조세계로 인도하는 경험이다. 둘째, 아동들이 창작의 기쁨과 즐거움을 누리도록 도와주기의 경험이다. 이에 따라 심미적 체험과 표현활동을 지지하고, 창조세계를 즐기고 표현의 자유를 극대화 시켜주기 위한 경험을 하게 된다. 셋째, 미술 활동을 통해 하나님과 이웃과의 회복으로 인도하는 경험으로 교사는 수업에서 아동들의 미술 활동을 회복적인 단계로 이끄는 경험을 하고 있다. 이는 주변의 이웃을 섬기는 이타적인 미술 활동의 경험으로 인도하고 아동의 장점을 파악하고 그들을 격려하여 미술표현을 통해서 회복의 단계로 나아가게 하는 경험이다. 마지막으로 교사는 수업을 실행하면서 수업에서 교리적 내용을 명제적으로 다루는 것에 대한 고민이 있었으며 아동의 작품에 대해서 과정보다 결과를 중시하는 풍조로 인해 미술교사로서의 정체성에 대한 고민을 하고 있었다. 이상의 연구 결과로 얻을 수 있는 결론은 다음과 같다. 첫째, 기독교세계관 미술교육 프로그램 개발을 위하여 구축된 개발 신조(platform)에 근거하여, 새로운 기독교적 미술 교육 프로그램을 구성하고 실행하는 것에 대한 연구는 필요하다. 이는 기계문명 속에서 인간으로서의 정체성을 상실해가는 시대 속에서 아동들을 보다 심미적인 삶과 아름다움으로 인도하기 위한 통로로서의 미술 교과의 중요성을 인식하지 못하고 있기 때문이다. 둘째, 기독교세계관 교육 프로그램의 실행을 통한 아동과 교사의 경험은 프로그램 개발 신조와 전체적으로 연결되어 나타났다. 아동의 경험에서 가장 많은 빈도를 보인 신조 5는 미술작품을 통해 내면의 감정을 표현하며 자아 회복의 단계로 나아가는 아동의 경험과 관련되었고 신조 7은 미술 활동을 통해서 창작의 기쁨과 감상의 즐거움을 누리는 아동의 경험과 관련되었다. 교사의 경험에서 두드러지게 나타난 신조는 신조 1, 5, 6 이다. 신조 1은 심미적 근원의 인식을 통해 하나님께 반응하게 하게 하는 경험과 연결되고 신조 5은 미술작품을 통해 내면의 감정을 표현하며 자아 회복의 단계로 나아가게 하는 경험과 연결되며, 신조 6은 미술 활동을 통해 하나님과의 관계와 이웃 및 사회와의 관계회복으로 나아갈 수 있도록 하는 경험과 연결된다. 셋째, 교사의 경험들이 아동의 경험에 깊은 연관성을 가지고 있음을 알게 되었다. 교사의 경험의 크게 3가지로 구분하여 볼 때 아동의 경험들과 연결됨을 알 수 있었다. 1) 교사는 아동들을 진정한 예술가이신 하나님의 창조세계로 인도하기 위해 창조세계를 관찰하게 하고 심미적인 근원을 찾아 창의성을 발휘하도록 기다려 주는 경험을 하게 되었다. 이로 인해 아동은 심미적 근원이신 하나님에 대한 인식을 새롭게 하였으며 심미적 근원이신 하나님의 위대함을 새롭게 알게 되는 경험을 하게 되었다. 2) 교사는 아동들이 창작의 즐거움을 누리도록 도와주기 위해 아동들의 심미적 체험과 표현활동을 지지하고 아동들로 하여금 창조세계를 즐기고 표현의 자유를 극대화 시켜주기 대화해 주는 경험을 하였다. 이로 인해 아동들은 하나님이 각자에게 부여하신 창의력으로 자신만의 독특성을 표현하는 경험을 하게 되었다. 3) 교사는 미술 활동을 통해 아동들로 하여금 하나님과 이웃과의 회복을 위해 인도하였고 이로 인해 아동들은 자신들의 미술 활동을 통해서 하나님과 이웃과의 관계회복의 경험을 하게 되었다. 이는 기독교세계관의 미술교육 프로그램의 실행에 있어서 교사의 경험이 아동의 경험을 이끌어내는 것에 매우 중요한 의미를 가지고 있음을 알 수 있었다. 이상의 연구 결론을 통해 기독교학교에서의 미술교육의 발전을 위한 방안으로 본 연구는 다음과 같이 기독교 미술교육에 대한 제언을 하고자 한다. 첫째, 기독교세계관에 근거한 미래의 미술교육에 대한 방안 모색으로 4차 산업혁명 시대에 심미적 미술 교과가 갖는 특성을 인식하고 창의성을 바탕으로 융합적인 미술교육을 준비하여야 하겠다. 둘째, 성경 속의 심미적 요소에 대한 연구 및 교과 반영에 대한 연구로 창의적 상상력의 보고인 성경과 미술교과의 연결에 대한 심층적인 연구가 필요하다. 셋째, 하나님의 형상을 닮은 인간의 심미성이 죄로 인해 파괴되고 관계의 상처를 입고 있으므로 회복적인 의미에서 아동들의 미술 활동이 자신을 사랑하고 이웃과 사회를 섬기는 것을 고려하여 조직될 필요가 있다. 넷째, 심미성 및 창조성의 근원이신 하나님의 창조세계에서 발견되는 심미적ᆞ·창의적 요소에 초점을 맞춘 미술 교육과정 개발에 대한 지속적인 연구가 필요하다. 이로써 아직 미술 교과가 국가 수준에서 잘 이루어지지 않고 있는 대다수의 개발국가 아동들에게 양질의 미술교육을 제공할 수 있을 것으로 보인다. ;This study designs and implements an art curriculum for 5th graders of an elementary school based on the core values of the Christian worldview. For this, the current national level art curriculum of Korea was reviewed and analyzed. And it was reconstructed in the perspective of the Biblical worldview. Finally an art curriculum consisting of 8 chapters for Christian schools was designed, and the developed curriculum was implemented in a Christian school. Based on this developed art curriculum, this study explored what children and teachers in a Christian school experience during the implementation of the curriculum. This study aims to develop a program that helps students recognize God as the source of beauty and grow an ability to explore into and appreciate nature as God’s beautiful creation. This study also aims to provide a basis for better exploration of the arts curriculum in Christian schools and its practices in the future. As such, the research questions are as follows: 1. What is the elementary art curriculum based on the Christian worldview? 2. What did the children and teachers experience during the implementation of the art curriculum based on the Christian worldview? The research period for this study is from June 2017 to December 2019, and firstly between June 2017 and March 2018, the literature analysis on the national level elementary art curriculum and the review of the curriculum reconstruction theory and the development of art curriculum according to the Christian worldview were conducted. The methodology of deliberation was used for establishment of platform as a program development method. And van Brummelen’s (2006) Creation-Fall-Redemption-Restoration motive was used to reconstruct and develop the learning topic of each chapter. 1. What is the elementary art curriculum based on the Christian worldview? This research posits that the source of beauty in lights and colors is from God. By designing an art education program based on the Biblical worldview, this project aims to equip children with the ability to identify and appreciate elements of design in nature, to understand art and its techniques as part of the culture of the creation, and to respond to the Creator via art. The first chapter called ‘the world of light’ is designed to connect the concept of light to the Word of God, and help understand that the origin of light is in God’s words. The second chapter helps appreciate the incredible array of colors found in the creation of God – nature and living creatures in it, learn color properties, contrast, etc., and build a basic foundation for artistic expression. The third chapter focuses on the God-given power of imagination and creativity with which students will freely explore and express. The fourth chapter is about exploring nature, the beautiful creation of God. This chapter involves learning to illustrate plants, engage all our senses in nature and express one’s experience. The fifth theme is to learn communicate via pictogram designs and decorate one’s surroundings. The next chapter focuses on folk paintings. Students will learn to express their hopes and dreams in a traditional form of Chaekgado. The seventh chapter consists of field trips to art exhibitions, lessons on the basics of art appreciation and criticism, and organizing and throwing of one’s own art exhibition. Lastly, the eighth theme is about creating an art piece to express the joy of resurrection, and this will be connected to an experience to serve one’s own neighbors and society. 2. What did the children and teachers experience during the implementation of the art curriculum based on the Christian worldview? First of all Children's experience in implementing an art curriculum based on the Christian worldview is as follows. First, the children are exposed to nature as the delicate yet grand creation of God, and experience a change in the perception of the Creator God. Second, the children learn to engage one’s creativity and imagination to create a unique expression of their worldview. Third, the children learn that one’s relationship with God or neighbors can be built and restored via art. Through the art activities that are other-centered and the process of throwing their own art exhibition, the children learn the joy of creating, gain self-confidence, and connect the source of beauty – the creation – with art appreciation. Next Teacher's experience in implementing an art curriculum based on the Christian worldview is as follows. First, the teachers guide students to the world of God’s creation where they learn to see the perfect artistry manifest in the created world. Second, the teachers help students enjoy and appreciate creating. This involves supporting the students with their art experiences and expressions, helping them to fully enjoy the created world and to reach their full potential and freedom in creating, etc. Third, the teachers guide students in the activities with other-oriented purposes through which relationships with God and neighbors are built and restored. As the children are guided to perform other-oriented art activities (to serve their neighbors, etc.), the teachers understand the students’ strengths and cultivate them, leading them to the stage of restoration. Finally, the teachers confront difficulties in delivering religious doctrines as teaching materials. Moreover, they express concerns about their own identity as teachers in the culture that values results more than the process of children creating art. The findings and conclusion of this research are as follows: First, there is a need for researches to design and implement new art curricula based on the Biblical worldview using the platforms established as part of the research. Deeply rooted in the machine civilization, young children’s ‘human identity’ is becoming more and more threatened. This may be because the importance of art education as a bridge between each individual and a life full of beauty is not understood widely. Second, the experiences of the children and the teachers participating in the Christian worldview-oriented education are generally in line with what the platforms were designed for. For example, Platform 5 was most frequently observed in the children’s experiences, and was linked to the process of expressing one’s emotions and building self-esteem through art. Platform 7 was closely linked to the enjoyment and fun of creating and appreciating art by the children. Significant observations of the teacher experiences are related to Platforms 1, 5, and 6. Platform 1 corresponds to the experience of responding to the Creator through the awareness of the source of beauty. Platform 5 is about expressing one’s own emotions that can lead to improved self-esteem, while Platform 6 leads to re/connecting with God, neighbors and society. Third, the finding indicates that the children’ experiences are deeply related to the teachers’. This can be discussed in three parts: 1) In connecting the children to the creation of God, the ultimate Creator, the teachers provided guidance and support as the children explored nature and expressed their experiences creatively. These activities gained the children a new perception of God as the source of beauty and a new knowledge of His greatness. 2) The teachers provided support and guidance for the children to fully enjoy creating, engage their senses in appreciating the creation, and extend their freedom in expressing their experiences. This was an experience for the children to tap into their creativity and create something that manifests their uniqueness. 3) The teachers provided guidance for the students to re/connect with God and neighbors, through which they experienced relationships being established and restored. The findings show that the teachers’ experiences in carrying out the Christian worldview-based art curriculum were critical for the children’s own learning experiences. Based on the findings above, several implications and suggestions for further improvement of art education in Christian schools can be made. First, the current situation calls for convergence art curricula, which cultivate creativity and reflect the importance of esthetic art education in the context of the fourth industrial revolution, based on the Biblical worldview. Second, there is a need for in-depth inquiries into the link between art curricula and the Bible that is the repository of creative imagination, as part of a general research into elements of beauty in the Bible and applying them in curricula. Third, relationships need to be re/built. Humans were created in the image of God but lost their beauty because of sin, hurting and getting hurt by others. Art activities and education should be designed to help children learn to love and serve not only themselves but their neighbors and society. Fourth, further research and development of art curricula focusing on the Biblical beauty and creativity are needed, given that God is the origin and source of all beauty and creativity. This can be used to further benefit children in many developing countries, considering that many developing countries often lack quality national-level art curricula if at all.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구문제 4 C. 용어의 정의 5 Ⅱ. 이론적 배경 6 A. 초등 미술교육과정 6 B. 기독교세계관과 미술교육 21 C. 기독교세계관에 근거한 미술교육과정 재구성 42 Ⅲ. 연구방법 55 A. 연구설계 55 B. 연구맥락 57 C. 프로그램 개발 및 실행 절차 63 D. 프로그램 평가 98 E. 연구의 신뢰도 및 윤리를 위한 노력 107 Ⅳ. 연구결과 111 A. 기독교세계관 미술교육 프로그램 111 1. 기독교세계관 미술교육 프로그램의 개관과 목표 111 2. 기독교세계관 미술교육 프로그램 내용 114 B. 기독교세계관 미술교육 프로그램 실행에서 아동의 경험과 교사의 경험 164 1. 아동의 기독교세계관 인식에 대한 변화 164 2. 기독교세계관 미술교육 프로그램 실행에서의 아동의 경험 167 3. 기독교세계관 미술교육 프로그램 실행에서의 교사의 경험 186 Ⅴ. 요약 및 결론 197 A. 요약 197 B. 결론 및 제언 203 참고문헌 208 부록 215 ABSTRACT 225-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5390233 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc300-
dc.title기독교세계관에 근거한 초등 미술교육과정 프로그램 개발과 실행에 관한 연구-
dc.typeDoctoral Thesis-
dc.title.subtitle초등학교 5학년을 중심으로-
dc.title.translatedA Study on the design and implemeatation of an art curriculum for elementary school based on the Christian worldview : Focused on the 5th grade students-
dc.format.pagexiii, 230 p.-
dc.identifier.thesisdegreeDoctor-
dc.identifier.major대학원 초등교육학과-
dc.date.awarded2020. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 초등교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE