View : 1088 Download: 0

사회적 직업소명으로 본 노동윤리 교육

Title
사회적 직업소명으로 본 노동윤리 교육
Other Titles
Education of Labor Ethics from Perspective of Social Vocational Calling An Analysis and Suggestion on the Textbooks 『Life and Ethics』
Authors
장빛나
Issue Date
2020
Department/Major
교육대학원 도덕·윤리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이영환
Abstract
행복한 삶을 위해 교육이 바뀌고 있다. 그 일환으로 학교에서는 학생 개인의 소질과 적성에 부합한 ‘맞춤형’ 진로교육을 실시하기 위해 노력하고 있다. 진로교육이 중요한 이유는 개인의 행복과도 연관 있지만, 우리가 사는 사회 공동체의 지속가능한 발전과도 관련이 있기 때문이다. 진로교육은 2013년에 발의된 <진로교육법>에 의해 그 중요성이 부각되기 시작했다. 법에 따라「2015 교육과정」은 진로교육 커리큘럼을 제시하고 각급 학교는 지자체와의 연계를 통해 진로 관련 프로그램을 개발해 학생들에게 교육하고 있다. 우리나라에서 진로교육이 전혀 없었던 것은 아니나, 그 교육적 활동은 <진로교육법> 이전과 이후로 뚜렷한 특징을 보인다. 법 시행 이전에 초등학교나 중학교 그리고 일반 인문계 고등학교에서는 진학을 최우선 순위로 두어 진로교육보다는 진로지도로, 상업 및 공업 고등학교의 진로교육은 직업교육이 주로 이루어져 왔다. 교육현장에서는 직업교육의 한 요소로 직업윤리를 ‘국민경제 향상’ 및 ‘국가경쟁력 강화’ 목적에 부합하는 직업인의 근면과 성실로 규정하였다. 그러나 <진로교육법> 시행 이후 진로교육은 ‘개인 및 개인의 행복 그리고 공동체의 번영’으로 그 관점을 이동한다. 자아실현과 생계유지라는 개인적 차원뿐만 아니라 사회적 역할에 따른 공동체 번영의 관점을 간과하지 않도록 교육하는 데 주력하고 있다. <진로교육법> 제안 이유에는 개인의 행복과 공동체 번영의 관점에 대해 “자신의 진로를 창의적으로 개발하고 지속적으로 발전시켜 성숙한 민주시민으로서 행복한 삶을 준비할 수 있는 역량의 함량”으로 언급하고 있다. ‘개인의 행복한 삶과 공동체의 번영’을 강조하는 진로교육의 주제는『생활과 윤리』교과서의 ‘사회와 윤리’ 단원 속 ‘직업윤리’의 요소 중 직업소명과 밀접한 관련이 있다. 이에 본 논문은 직업윤리가 어떻게 교과서에서 기술되고 있는지 질적 분석을 위해 진로교육 연구보고서 및 세미나 포럼 등의 자료, 일간신문, TV뉴스,「2015 교육과정 - 진로와 직업」,「2015 교육과정 - 성공적인 직업생활」,「2015 교육과정 - 도덕과」,『생활과 윤리』교과서 3종(미래엔, 천재교육, 비상교육),『진로와 직업』교과서 3종(미래엔, 천재교과서, 비상교육),『성공적인 직업생활』교과서 2종(씨마스, 천재교과서) 등을 검토 하였다. 그 결과 직업윤리의 주제가 설명되어 있는 교과서에서 세 가지 공통적인 특징을 발견할 수 있었다. 첫째, 직업윤리를 개인윤리와 사회윤리적 측면으로 분리해 설명하고 있다는 점이다. 두 번째는 모든 교과서에서 직업윤리의 다양한 요소를 설명하고 있지만, 직업소명을 강조하여 개인윤리적 측면을 부각하고 있다는 것이다. 첫 번째와 두 번째 특징을 종합하면 건강한 직업의식의 형성은 공동체의 유지·발전을 위해 개인이 직업윤리를 지킬 때 가능하다는 메시지를 전달한다는 것을 지적할 수 있다. 세 번째 특징은 직업인의 권리를 서술한다는 점인데, ‘노동자’ 보다 ‘근로자(근면한 사람)’라는 표현으로 노동자와 근로자에 대한 혼동을 불러일으키고 있다는 것이다. 이러한 공통점은『생활과 윤리』교과서에서 다루어야 할 직업윤리에 대한 윤리 교과의 특성을 반영하지 못하여 내용 중복의 문제를 발생시킨다. 내용 중복 문제를 개선하고 학생들에게 균형 잡힌 직업윤리 의식을 교육하기 위해서 먼저 직업윤리의 요소 중 직업소명이 개인의 윤리의식으로 한정되는 것이 아니라 공동체의 발전과 번영에도 관계한다는 점을 교과서에서 적극적으로 기술해야 한다. 또한 ‘노동’ 개념을 명확히 서술하여 노동윤리가 사회윤리적 관점과 연관되어 있음을 밝혀야 한다. 직업은 생존을 위한 지극히 현실적 문제로서 노동과 공통분모를 가진다. 그러나 직업윤리와 노동윤리는 그 차원이 다르다. 직업윤리는 개인이 주체적으로 지켜야 하는 인간의 내적 영역과 더 많은 관련이 있는 반면, 노동윤리는 노동 조건을 통해서 인간의 존엄성을 지키기 위한 사회적 배려 및 윤리의식과 맞닿아 있다. 우리는 생존권을 보장하고 인간다운 생활이 가능하도록 하는 노동 조건에 대한 민주적인 합의가 가능한 사회 속에 살고 있다. 그 이유는 인간이 자연상태로 머무는 것이 아니라 공동체를 이루어 사는 이로움을 인지하고 있기 때문이다. ; Education is changing for a happy life. As part of this, the school provides career education that suits the aptitude and aptitude of students as individuals. Career education is important because it relates to individual well-being but also to the sustainable development of our social community. Career education began to be highlighted by , which was introduced in 2013. According to the law, the 2015 Curriculum presents a career education curriculum, and schools at each level develop career-related programs through education with local governments to educate students. It is not that career education has not been implemented in Korea. However, educational activities show distinct characteristics before and after the implementation of the Career Education Act. In elementary, middle, and general liberal arts schools before the law, higher education is a priority, and career guidance rather than career education, and career education in commercial and technical high schools can be considered vocational education. As an element of vocational education, vocational ethics is defined as the diligence and sincerity of professionals who meet the goals of improving the national economy and strengthening national competitiveness. After the implementation of , career education shifts its view to 'individual and individual happiness and community prosperity'. It focuses on educating people not only to overlook the perspective of community prosperity according to social roles, but also the personal dimension of self-realization and livelihood. The Reason for Proposal of refers to the perspective of individual happiness and community prosperity as "the amount of capacity to prepare for a happy life as a mature democratic citizen by creatively developing and continuing to develop one's own career." Therefore, this paper analyzed how the subject of career education, 'Happy individual life and prosperity of community', describes the ethical theme of 'occupational ethics' in the 『Life and Ethics』 textbook. To conduct qualitative research analysis, career education research reports and seminar forum materials, daily newspapers, TV news, 2015 Curriculum-Career and Vocational, 2015 Curriculum-Successful Work Life, 2015 Curriculum-Moral Department, 3 kinds of 『Life and Ethics』 textbooks (future, genius education, emergency education), 3 kinds of 『Current and Occupation』 textbooks (future, genius textbook, emergency education) Seamars, genius textbooks). As a result, three common features were found in the textbooks that describe the subject of professional ethics. First, the work ethics is divided into individual and social ethics. Secondly, it explains various elements of occupational ethics, but emphasizes personal ethics by emphasizing occupational calling. Putting together the first and second features, the textbook conveys the message that the formation of a healthy work consciousness is possible when an individual maintains a work ethic for the maintenance and development of a community. The third feature, however, is that it describes the rights of the workers, and it can be pointed out that the word "worker" rather than "labor" causes confusion about the worker and the worker. This commonality does not reflect the characteristics of the subject of work ethics that should be dealt with in the textbook『Life and Ethics』, causing the problem of content duplication. In order to improve the problem of content duplication and to educate students in a balanced work ethic, textbooks must first suggest that job vocation is not limited to individual ethics but also to community development and prosperity. In addition, the concept of 'labor' should be clearly described to reveal that work ethic is related to the social ethical perspective from the work ethic to personal ethics. Occupation has a common denominator with labor in that it is an extremely realistic problem as a means of earning a living. However, work ethic is more related to the inner sphere of human beings that individuals have to keep subjectively. Labor ethics, on the other hand, is a social norm that requires human consideration through working conditions and is in line with the context of social ethics to protect human dignity. Why is it possible to have a democratic agreement on working conditions that guarantees the right to live and makes human life possible? It is not because humans stay in nature but because of the benefits of living in communities. The social ethical inquiry of labor ethics can be examined through the educational theory through John Locke's Theory of Governance. Locke's idea is that it is possible to examine how stable human natural rights are kept through labor activities. The most important and fundamental reason why humans work is to make a living. This livelihood, however, is associated with self-preservation and life. Human beings can solve the consciousness at the same cost through labor, which, if not solved, will affect their survival. Thus labor can be extended to understand the natural right associated with life. To protect this natural right, human beings live in communities, and governments born of their power must actively work to protect the rights of citizens. This social ethical point of view should be more actively described in the textbook,『Life and Ethics』 .Youth grow up to be workers. It is true that they have to work whether they are professionals included in the 'standard Korean job classification table', or if they do work not classified in the classification table. But students are still biased about labor. If you have to work for a living, doing it in more human ways and conditions is how to maintain your dignity. Thus, it is more appropriate to recognize the original meaning of the word labor as a way to pursue human dignity. The aspects of professional ethics that occur within a specific occupation should not be overlooked, but 『Life and Ethics』 should give a stimulus to reflect on “labor” and “labor ethics” in terms of human dignity and community prosperity. Then students' moral cognitive abilities will be able to develop.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 도덕·윤리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE