View : 902 Download: 0

부모 및 교사의 자율성 지지가 중국 중학생의 사회정서역량에 미치는 영향

Title
부모 및 교사의 자율성 지지가 중국 중학생의 사회정서역량에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Parents' and Teachers' Autonomy Support on the Social and Emotional Competence of Chinese Middle School Students : The Mediating Effect of Basic Psychological Needs
Authors
YANG, YUE
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신태섭
Abstract
최근에 많은 연구에서 중국 중학생이 사회적 능력 부족하고 반사회적 행위가 많아져서 학생의 정서적 능력이 갈수록 떨어진다는 것을 발견했다. 현행 중학교 교육 하에서 학생의 능력이 전면적으로 발전되지 않고, 학생들의 사회적 적응 능력도 더욱 향상되어야 할 필요가 있다. 사회정서역량이 중학생의 심리적 건강, 사회적 능력, 스트레스에 대처하는 능력 등에 매우 중요한 역할을 한다는 사실이 관련 연구에서 입증되었다. 청소년이 사회정서역량을 보다 효율적으로 개발하기 위해서는 지지적 환경을 조성하는 것이 매우 중요하다. 특히 사춘기에 들어간 청소년에게 중요한 타인으로부터 받는 자율성 지지 즉 자율적 선택권을 제공하고, 그들의 감정을 잘 인식하고, 그들이 좋아하는 일을 이해할 수 있는 것은 기본심리욕구 충족과 사회・정서적 역량 강화 등에 원동력이라고 할 수 있다. 이에 의하여 본 연구는 부모 및 교사의 자율성 지지가 청소년의 사회정서역량에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 특히 본 연구에서는 자기결정이론을 기반으로 기본심리욕구의 매개효과에 초점을 맞추었다. 이를 위해 중국 산동성 쯔보시에 소재한 중학교 3학년 학생 443명을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였고, 설문에 불성실한 응답 9명을 제외하고 최종적으로 434명의 데이터를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 25.0과 AMOS 26.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 우선 수집된 데이터를 바탕으로 연구대상자의 인구통계학적 특성을 알아보기 위하여 기초통계 분석과 빈도분석을 실시하였다. 다음으로 부모와 교사의 자율성 지지, 중학생의 기본심리욕구 및 사회정서역량이 연구대상자의 인구학적 특정에 따라 어떤 차이가 있는지를 확인하기 위하여 t검증과 ANOVA를 실시하였다. 또한, 주요 변인 간의 관계를 알아보기 위하여 상관분석을 실시하였다. 마지막으로는 부모 및 교사의 자율성 지지와 중학생의 사회정서역량 간의 관계에서 중학생의 기본심리욕구의 매개효과를 확인하기 위하여 구조방정식을 사용하여 부트스트랩(Bootstrapping)을 통해 간접효과를 확인하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모와 교사의 자율성 지지, 중학생의 기본심리욕구 및 사회정서역량 모든 변인 간에 유의미한 정적 상관관계가 나타났다. 특히 부모의 자율성 지지가 교사의 자율성 지지보다 중학생의 기본심리욕구 및 사회정서역량과에 더 높은 상관관계를 나타내었다. 둘째, 중학생의 기본심리욕구가 충족될수록 중학생의 사회정서역량 수준이 높아지는 것으로 나타났다. 셋째, 중학생이 지각한 부모 및 교사의 자율성 지지가 많을수록 중학생의 사회정서역량 수준이 높아졌다. 특히 중학생이 지각한 부모의 자율성 지지는 교사의 자율성 지지보다 중학생의 사회정서역량에 더 직접적인 영향을 주었다. 넷째, 부모와 교사의 자율성 지지는 중학생의 기본심리욕구를 충족시켜 중학생의 사회정서역량에 긍정적 영향을 미친다. 이때 역시 부모의 자율성 지지는 교사의 자율성 지지보다 중학생의 기본심리욕구를 더 자극하여 중학생의 사회정서역량에 보다 큰 영향을 주는 것으로 나타났다. 결론적으로, 부모 및 교사의 자율성 지지가 중학생의 사회정서역량에 긍정적 영향을 미치는 동시에 중학생의 기본심리욕구인 자율성, 유능성, 관계성을 매개하여 사회정서역량에 영향을 미친다. 이는 청소년의 사회정서역량을 발전시키는 데 자율성 지지적 환경을 조성하는 것이 중요하다는 것을 의미한다. 또한 전반적으로 살펴볼 때, 중학생이 지각한 부모의 자율성 지지가 교사의 자율성 지지보다 중학생의 사회정서역량에 미치는 효과가 더 크게 나타났다. 이는 지금까지 학교 위주로 시행하는 사회정서학습 프로그램을 가정과도 연결해야 중학생의 사회정서역량 발전에 있어 더 바람직한 효과를 얻을 수 있다는 것을 시사한다. 중학생의 사회・정서적 역량을 개발하기 위해, 교사뿐만 아니라 부모의 역할이 필수적이고, 특히 중국에서 부모 교육에 대한 인식 개선과 국가 차원에서 부모 교육 확대 및 실시의 필요를 시사한다. 아울러 이는 청소년의 사회정서역량을 향상시키기 위해서 중학생의 기본심리욕구의 충족을 위한 부모와 교사의 공통 노력이 필요하다는 것을 함의한다. ;In recent years, the psychological health problems of Chinese middle school students have become serious. On the one hand, school education has neglected the social development of middle school students, so they are lack of social competence, interpersonal relations skills and self-management skills, thus it can lead to behavioral problems. And on the other side, Chinese parents have great ambitions for their children and this kind of traditional stereotype can cause negative effects on psychological health. This reflects that we need to realize the importance of the social and emotional learning. Social and emotional learning aims to prevent and solve psychological health problems in the growth of children and adolescents. Through Social and emotional learning, the youth can develop their social and emotional competencies. And in order to develop it more efficiently, it is important to create a supportive environment for teens. In particular, the support of autonomy for adolescents who enter puberty is a driving force in meeting basic psychological needs and strengthening their social and emotional competencies. Accordingly, this study was intended to examine the effect of parent and teacher's autonomy support on adolescent's social and emotional competencies. In particular, the study focused on the mediating effect of basic psychological needs based on self-determination theory. For this purpose, in this study, an online survey was conducted on 443 middle school students in the Chinese city of Zibo in Shandong Province, and finally 434 students' data were used, except for 9 unsatisfactory responses. The collected data were analyzed using the SPSS 25.0 and AMOS 26.0 programs. First of all, based on the collected data, descriptive statistics and frequency analysis were conducted to find out demographic characteristics of the study subjects. Next, t-testing and ANOVA were conducted to identify the differences between parents and teachers' autonomy support, basic psychological needs satisfaction of middle school students, and social and emotional competencies of middle school students according to the demographic characteristics of the study subjects. In addition, a correlation analysis was conducted to identify the relationship among the major variables. Finally, in order to confirm the mediating effect of the basic psychological needs of middle school students in the relationship between parents and teachers' autonomy support and middle school students' social and emotional competencies, the indirect effect was verified through bootstrapping by using structural equation modeling. The main results of this study are as follows. First, there was a significant positive correlation between parents and teachers 'autonomous support, middle school students' basic psychological needs and social and emotional competencies. In particular, parental autonomy support showed a higher correlation with basic psychological needs satisfaction and social and emotional competence than teacher's autonomy support. Second, the more basic psychological needs of middle school students they were met, the higher level of social and emotional competencies of middle school students have. Third, the more parents and teachers' autonomy supported middle school students perceived, the higher level of social and emotional competencies of middle school students they had. In particular, parental autonomy support perceived by middle school students had a more direct impact on the social and emotional competencies of middle school students. Fourth, the autonomy support of parents and teachers satisfies the basic psychological needs of middle school students, which has a positive effect on the social and emotional competencies of middle school students. Parents' autonomy support stimulated middle school students' basic psychological needs more than teachers' autonomy support, and has a greater influence on social and emotional competencies of middle school students. In conclusion, parents and teachers' autonomy support has a positive influence on the social and emotional competence of middle school students, and also affects the social and emotional competencies by mediating autonomy, competence, and relatedness of basic psychological needs of middle school students. This means that it is important to create an autonomous and supportive environment in developing the social and emotional competencies of youth. Also, in general, the effect of parents 'autonomy support perceived by middle school students on the social and emotional competencies was greater than that of teachers'. This suggests that the social and emotional learning program, which is mainly school-based so far, should be linked to the home, which would have a more desirable effect on the development of social and emotional competencies of middle school students. In order to develop the social and emotional competencies of middle school students, the role of parents as well as teachers is essential, suggesting the need to raise awareness of parent education in China and to expand and implement parent education at national level. In addition, this implies that the common efforts of parents and teachers are needed to satisfy the basic psychological needs of middle school students in order to improve the social and emotional competencies of adolescents.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE