View : 957 Download: 0

치매 부양가족의 삶의 질을 위한 가족미술치료 질적 사례 연구

Title
치매 부양가족의 삶의 질을 위한 가족미술치료 질적 사례 연구
Other Titles
A Qualitative Case Study on Family Art Therapy for the Quality of Life of Family Who Support a Dementia Patient
Authors
이현정
Issue Date
2020
Department/Major
교육대학원 미술치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
한경아
Abstract
본 연구는 치매 부양가족의 삶의 질을 위한 가족미술치료에서 가족이 경험하는 것은 무엇이며, 그 경험의 의미는 무엇인지 살펴보는 것을 목적으로 수행된 질적 사례 연구이다. 본 연구의 참여자는 파킨슨성 치매로 치매 3등급을 받은 치매노인을 부양하는 부인과 두 명의 딸이다. 이들의 가족미술치료 사례는 2019년 3월부터 5월까지 주 1~2회, 120분씩 총 12회기가 진행되었다. 가족미술치료의 목표는 치매 부양가족의 삶의 질을 위한 심리적 안정과 가족 관계 향상이다. 자료는 사전, 사후 인터뷰와 가족미술치료의 모든 회기의 녹음을 전사한 축어록, 매 회기의 작품 사진과 연구자의 일지를 통해 수집되었다. 수집된 자료는 반복적으로 검토하며 의미 있는 단어끼리 묶는 개방 코딩 방법으로 분석하였다. 코딩된 자료를 상위 주제와 하위 주제로 범주화한 후 빠진 부분이 없는지 원자료와 반복적으로 대조하여 확인하여 수정하는 과정을 거쳤다. 자료를 수집하고 분석한 결과 치매 부양가족의 삶의 질을 위한 가족미술치료에서의 가족의 경험과 의미는 5개의 상위 주제와 14개의 하위 주제로 분류되었다. 본 연구의 가족미술치료 사례의 경험 범주는 <전쟁 같은 상황에서 시작된 가족미술치료>, <말하지 못했던 고통이 터져 나옴>, <상징적 대화를 통해 가족에 대해 알아감>, <미술이 가족의 평화로운 다리가 되어줌>, <각자의 자리를 찾기 시작함>이다. 본 연구의 연구 결과를 바탕으로 치매 부양가족의 삶의 질을 위한 가족미술치료에서 가족이 경험한 것에 대한 결론은 다음과 같다. 첫째, 연구 참여자들은 가족미술치료를 통해 부정적 감정이 정화되고 정서가 안정되는 경험을 하였다. 연구 참여자들은 가족미술치료 과정에서 가족에 대한 부정적 감정과 치매 부양 과정에서 느끼는 스트레스를 안전하게 표현하는 기회를 가졌다. 참여자들의 일상에서 부정적 감정의 표현은 싸움을 일으키거나 상처를 주는 것이었다. 그러나 미술을 통한 부정적 감정의 표현은 미적이고 평화로운 과정으로 이것이 정서적 안정을 도운 것으로 보인다. 둘째, 연구 참여자들은 가족미술치료 과정을 통해 가족 구성원의 마음을 이해하고, 수용하는 경험을 하였다. 참여자들은 미술 작품을 매개로 가족 구성원의 특징과 개성, 공통점과 차이점에 대해 많은 소통을 하였다. 이 과정에서 가족의 잦은 다툼의 원인이었던 서로에 대한 원망과 이해할 수 없음이 다름을 이해하는 것으로 바뀌고 수용적인 태도로 서로를 바라볼 수 있는 여유를 갖게 된 것이다. 이는 가족미술치료가 치매 부양가족의 삶의 질을 구성하는 가장 중요한 요소 중 하나인 가족 관계의 회복을 위한 디딤돌이 되었음을 의미한다. 셋째, 연구 참여자들은 가족미술치료를 통해 역기능적 가족 구조에 대해 통찰하고 변화하는 경험을 했다. 연구 참여자들은 가족미술치료 과정에서 눈에 보이는 작품으로 드러난 역기능적 가족 구조에 대해 거리를 두고 객관적으로 통찰하고 인식하는 경험을 하였다. 이는 가족에게 치매 부양이라는 가족 전체의 문제에서 한 발짝 떨어져서 자신의 삶을 조망해 볼 기회를 주었다. 또한 가족미술치료에서 가족이 함께한 미술활동 자체가 가족의 긍정적인 상호작용의 기회가 되어주었고, 가족이 공유할 수 있는 즐거운 경험으로 인식되어 가족미술치료가 가족 관계 변화의 밑거름이 된 것을 알 수 있었다. 이를 종합하여 볼 때 치매 부양가족의 삶의 질을 위한 가족미술치료에서 가족은 치매 부양 스트레스와 가족에 대한 부정적 감정을 안전하게 표현하여 정서가 안정되었으며, 서로를 이해하고 수용하는 경험을 하고, 역기능적 가족 구조에 대해 통찰하는 경험을 하여 가족 관계 향상을 위한 자원을 얻을 수 있었다.;The purpose of this qualitative case study is, through family art therapy for the quality of life of the family with a dementia patient, to examine what the family with a dementia patient experience and the meaning of the experiences. The participants in this study are an wife and two daughters who support an elderly dementia patient diagnosed with Parkinson's dementia grade 3. From March to May 2019, family art therapy was conducted for 12 sessions, once or twice a week, for 120 minutes each. The goal of family art therapy is to provide psychological stability and improve their family relationships for the quality of life of the family who support dementia patient. The data for this study were collected in the following ways: pre- and post- interviews, a word-for-word record copy of all sessions of family art therapy, and photographs of works, and a researcher's journal produced at each session. The collected data were analyzed using an open coding method to classify meaningful words into different categories through repeated reviews. The coded material was categorized into parent and child themes, and then iteratively checked against the original material and corrected for missing parts. As a result of collecting and analyzing the data, the experiences of family members during the family art therapy for the quality of life of family supporting a dementia patient and the meaning of the experiences were classified into five parent themes and 14 child themes. The categories of the experiences in the family art therapy case of this study were as follows: , , , , . Based on the results of this study, the conclusions of family experiences in family art therapy for the quality of life of family supporting dementia patient are as follows. First, the participants had experiences of purifying their negative emotions and stabilizing their emotions through family art therapy. During the family art therapy process, the participants had the opportunity to safely express their negative feelings about their family and the stress they felt while supporting the dementia patient. The participants' way of expressing their negative feelings in daily life had been fighting or hurting. However, through art, could they express their negative emotions in an aesthetic and peaceful process, which seemed to have helped their emotional stability. Second, through the family art therapy process, participants had an experience of understanding and accepting family members. The participants communicated a lot about the characteristics, personalities, commonalities, and differences of their family members through the works of art. In the process, they found the resentment, incomprehensibility, and differences with each other, which caused frequent family disputes, turn into understanding. Thus, they were able to afford to look at each other responsively. This means that the family art therapy became a stepping stone for restoring family relationships, which is one of the most critical components of the quality of life of family supporting a dementia patient. Third, through the family art therapy, participants gained an insight into the dysfunctional family structure and could change themselves. In the process of family art therapy, the participants were able to objectively observe and recognize the dysfunctional family structure revealed in the works that they could see directly with their own eyes. The family art therapy course allowed the family to take a step away from the problem of supporting a dementia patient and see their lives. Also, during the family art therapy process, the art activity itself with family members provided a positive interaction opportunity between them. They recognized the family art therapy as a pleasant experience that could be shared with their family members, and the therapy became the foundation for them to change their family relationships. In conclusion, in the family art therapy process for the quality of life of a family supporting a dementia patient, family could safely express the stress associated with supporting a dementia patient and their negative feelings about their family and experienced improved emotional stability. They also had an experience of understanding and embracing each other. Also, the insights into the dysfunctional family structure provided them with the resources necessary to improve their family relationship.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술치료교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE