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전자책 플랫폼 간 이용 만족에 관한 경쟁연구

Title
전자책 플랫폼 간 이용 만족에 관한 경쟁연구
Other Titles
An Analysis of Users’ Satisfaction in the Competition Relations among Kindle, Tablet PC, and Smart Phones Focused on Niche Theory
Authors
PEI, XIUJUAN
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
유세경
Abstract
디지털 미디어가 보급되고 네트워크 통신망이 안정되면서 사람들은 더 이상 종이책에만 국한되지 않고 전자책이라는 새로운 미디어를 통하여 책을 읽는다. 일찍이 킨들을 선두로 전자책 시장에서는 전자책 전용 플랫폼이 인기를 얻었지만 태블릿PC와 스마트 폰의 보급 및 발전하면서 다양한 플랫폼을 통하여 전자책을 읽는 사람들이 많아졌다. 본 연구에서는 전자책 이용자들이 킨들과 태블릿PC, 스마트 폰을 이용하면서 이용 만족 차원에서 어떠한 만족이 충족되는지에 대하여 살펴보고 이를 토대로 적소이론을 활용하여 이들의 경쟁관계에 대하여 탐구하였다. 구체적인 연구 결과를 살펴보면 세 가지 플랫폼의 이용자 만족차원에서 공통으로 추출된 만족요인으로 ‘가독성’, ‘경제성’, ‘지식정보’가 있으며 이를 적소이론 공식에 따라 산출한 결과 다음과 같은 결론이 얻어졌다. 자원의 활용정도를 나타내는 적소 폭에서 킨들은 가독성요인에서, 스마트 폰은 경제성 요인, 태블릿PC는 지식정보 요인에서 가장 넓은 자원을 활용하고 있는 것으로 나타났다. 적소중복에서는 가독성요인에서 킨들과 스마트 폰의 적소 중복 값이 가장 0에 가까워 이들이 적소 중복이 가장 높은 것으로 확인 되었다. 반면에 태블릿PC와 킨들은 경제성에서 가장 높은 적소 중복을 보였고 태블릿PC와 스마트 폰은 지식정보 요인에서 중복된 자원을 활용하고 있는 것으로 나타났다. 경쟁우위성을 보면 가독성과 경제성 요인에서 킨들이 가장 경쟁우위에 있는 것으로 나타났고 반면에 지식정보에서는 태블릿PC, 스마트 폰, 킨들 순으로 경쟁우위가 확인되었다. 따라서 킨들은 두 가지 차원에서 기타 플랫폼보다 경쟁우위에 있는 것을 알 수 있다. 마지막으로 세 플랫폼의 네 가지 차원에서의 경쟁관계에 대하여 살펴보면 절대적으로 대체나 경쟁하는 관계가 아닌 대체 조건이 존재하거나 상대적으로 독립적인 관계에 있음을 발견하였다. 따라서 본 연구에서는 이러한 연구 결과에 따라 각 플랫폼에 맞는 차별화된 전략을 제시하고 동시에 관련 연구가 부족한 중국 전자책 플랫폼 시장에서 새로운 연구 방향을 제시하는 점에서 의의를 가진다. ;With the widespread of digital media and the stabilization of the network, people read not only the printed book but also through the electronic book, which is called E-book. At the earliest, Kindle was popular in the E-book market. Along with the emergence of other new media such as tablet PCs, smart phones, more and more people select read e-book through various platforms. This study investigated the satisfaction of e-book users using the Kindle, tablet PC, and smart phone, and applied the Niche theory to explore their competition relations. Research results suggested that users’ satisfaction with the three platforms commonly showed satisfaction factors, including ‘readability’, ‘economy’ and ‘knowledge information’. Based on Niche theory formula results, the followings were conclusions. First, Kindle is found to be the most widely used resource in the readability factor, smart phones are in the economic factor, and tablet PCs are in knowledge and information factor in the Niche breadth which indicating the utilization of resources. Values of Kindle and smart phones are the highest level of Niche overlap and close to zero in the readability factor. Whereas tablet PCs and Kindle showed the highest level of Niche overlap in economic factor. Tablet PCs and smart phones were found to be utilized to overlap resources in the knowledge and information factor. Second, results showed that Kindle has the most competitive superiority in the readability and economic factors, whereas in the knowledge and information factor, tablet PCs, smart phones and Kindle is in this order. Therefore, Kindle has a competitive superiority over other platforms on two levels. Last, results found that relations between the four levels of three platforms exist alternative conditions or are relatively independent each other, not absolutely substituting or competing relationships. Therefore, this study presented differentiated strategies for each platform. Further this study offers a new direction in the Chinese e-book platform market, which is lack.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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