Full metadata record
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.advisor | 이혜은 | - |
dc.contributor.author | CHAN, HIUFENG | - |
dc.creator | CHAN, HIUFENG | - |
dc.date.accessioned | 2020-02-03T16:30:44Z | - |
dc.date.available | 2020-02-03T16:30:44Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.other | OAK-000000162986 | - |
dc.identifier.uri | http://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000162986 | en_US |
dc.identifier.uri | https://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/252585 | - |
dc.description.abstract | This current thesis paper suggests a theoretical framework to examine the reasons that people are willing to use geotags on social media platforms. By adopting uses and gratification theory and goal theory, this current thesis paper investigates the motives and satisfies when people are using geotags on Instagram. Furthermore, the users’ motivations and goals of using geotags had categorized into task-involved and ego-involved. As a result of a survey completed by 413 Hong Kong people in total, the location information sharing behavior was driven by contribution, but it was found that memory aid and reputation improvement affected their geo-tag satisfaction, while showing off did not. Memory aid is found to be the strongest factor among four factors of geotags satisfaction, which in turn have an influence on their location information sharing behavior in the further. The other sections discuss the detailed results and their implications.;본 연구는 사람들이 소셜 미디어 플랫폼에서 지오 태그를 흔쾌히 사용하는 이유를 조사하기위한 이론적 프레임 워크를 제안한다. 본 연구는 사용 및 만족 이론과 목표 이론을 채택하여 사람들이 Instagram에서 지오 태그를 사용할 때 동기를 조사하고 만족시킨다. 또한 지오 태그 사용에 대한 사용자의 동기와 목표는 작업 관련 및 자아 관련으로 분류되었다. 총 홍콩인 413 명을 실시한 설문 조사 결과, 위치 정보 공유 행동은 기여에 의한 것이고, 기억 보조 및 평판 개선은지리적 태그 만족도에 영향을 미쳤다. 지오 태그 만족의 4 가지 요소 중 기억 보조가 가장 강력한 요소 인 것으로 밝혀졌으며, 이는 위치 정보 공유 행동에 영향을 미쳤다. 다른 섹션에서는 자세한 결과와 그 의미에 대해 설명한다. | - |
dc.description.tableofcontents | I. Introduction 1 II. Literature Review 4 A. Todays Instagram 4 B. Hong Kongs Instagram 5 C. Geotagging in Instagram 6 D. Uses of geotagging 8 E. Location-based services (LBS) and Location-based social media 8 F. Why people use geotags 10 G. Uses and gratification theory 12 H. Goal theory 16 I. Process theory 18 J. Hypothesis development 19 III. Method 26 A. Participants 26 B. Measures 27 C. Main Variables 29 IV. Results 33 A. Measurement model 33 B. Structural Model 35 V. Discussion 38 Reference 43 Appendix 1. Survey Questionnaire 60 ABSTRACT (in Korean) 69 | - |
dc.format | application/pdf | - |
dc.format.extent | 857060 bytes | - |
dc.language | eng | - |
dc.publisher | 이화여자대학교 대학원 | - |
dc.subject.ddc | 600 | - |
dc.title | Why Do We Use Geotags on Social Media? | - |
dc.type | Master's Thesis | - |
dc.title.subtitle | Research about Location-based information sharing in Hong Kong | - |
dc.title.translated | 왜 소셜 미디아에서 지오 태그를 사용합니다? : 홍콩 사용자의 위치 정보 공유 중심으로 | - |
dc.format.page | iv, 70 p. | - |
dc.identifier.thesisdegree | Master | - |
dc.identifier.major | 대학원 커뮤니케이션·미디어학과 | - |
dc.date.awarded | 2020. 2 | - |