View : 92 Download: 0

중국 시안지역 유아원에 다니는 만5세 유아의 놀이에 대한 인식

Title
중국 시안지역 유아원에 다니는 만5세 유아의 놀이에 대한 인식
Other Titles
Perception of Play Among Five Years Old Children in Kindergarten of Xi'an, China.
Authors
LIU, JIANI
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
엄정애
Abstract
본 연구의 목적은 유아의 관점에서 놀이를 이해하여 중국 시안지역 유아원에 다니는 만 5세 유아들의 놀이인식을 알아보는 것이다. 연구 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 중국 시안지역 유아들의 놀이라는 용어에 대한 인식은 어떠한가? 2. 중국 시안지역 유아들의 놀이 선호도에 대한 인식은 어떠한가? 3. 중국 시안지역 유아들의 놀이 중요성에 대한 인식은 어떠한가? 4. 중국 시안지역 유아원에서 이루어지는 놀이 활동에 대한 유아의 인식은 어떠한가? 본 연구는 중국 시안시(西安市)에 위치한 공립유치원 2곳 및 사립유치원 2곳에 재원하고 있는 만5세 유아 100명을 대상으로 하였다. 놀이에 대한 유아의 인식을 알아보기 위해 유아원에서 이루어지는 놀이 활동을 담고 있는 사진자료를 활용하 여 일대일 면담을 실시하였다. 수집된 자료는 내용정리, 범주화, 빈도산출, 의미해석 및 사례추출의 단계로 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 중국 시안지역 유아들은 놀이특징과 놀이종류를 통해 놀이라는 용어를 인식하고 있으며, 놀이종류보다 놀이특징으로 놀이라는 용어를 이해하는 유아들이 더 많았다. 유아들이 인식하는 놀이특징은 긍정적 정서, 사회적 교류와 자유로운 움직임이고, 놀이종류는 구체적인 놀이 활동, 미디어 활동, 예술적 활동과 놀이와 반대되는 활동으로 구분해볼 수 있다. 둘째, 중국 시안지역 유아들의 놀이 선호도에 대한 인식은 대부분의 유아들이놀이를 좋아하는 것으로 나타났고, 그 이유는 놀이를 통해 재미를 느낄 수 있고 기분이 좋아져서, 놀이종류나 놀잇감을 좋아해서, 사회적 교류가 있어서, 지식을 배우고 성장할 수 있어서의 순으로 나타났다. 단 한 명의 유아가 놀이를 좋아하지 않는다고 응답하였는데, 그 이유는 눈 건강에 좋지 않기 때문이었다. 셋째, 중국 시안지역 유아들 중 절반 이상의 유아들은 놀이가 중요하지 않다고생각하고 있었다. 그 이유로 학습이 더 중요하다는 응답이 가장 많았다. 다음으로는 즐거움만 주고 성장할 수 없어서와 눈 건강에 좋지 않아서라는 이유였다. 놀이가 중요하다는 이유로는 기분이 좋아질 수 있어서, 지식을 배우고 성장할 수 있어서,사회적 교류를 할 수 있어서, 보상으로 주어지는 것이어서라는 순으로 나타났다. 넷째, 전체적으로 중국 시안지역 유아들은 유아원에서 이루어지는 대부분의 활동을 놀이로 간주하고 있었으며, 실내에서 이루어지는 놀이 활동보다 실외에서 이루어지는 놀이 활동을 놀이라고 생각하는 비율이 더 높은 것으로 나타났다. 반면,교실에서 또래, 교사와 함께 활동하는 경우와 유아가 혼자서 실내에서 활동하는 경우를 놀이로 간주하지 않았다. 세부적으살펴봤을 때는 또래, 교사 유무와 상관없이 책보기, 만들기, 체조하기와 같은 활동이 뚜렷한 목적을 갖고 있기 때문에 놀이가 아니라고 생각하고 있는 것으로 나타났으며, 물놀이에 대해서는 실제 유아원에서 활성화되고 있지 않기 때문에 유아들에게도 놀이가 아니라는 것으로 인식되고 있었다. 이상의 결과를 통해 얻은 시사점은 다음과 같다. 첫째, 유아들이 놀이 종류보다 놀이특징으로 놀이라는 용어를 이해하는 경우가 더 많았으며 유아원에서 놀이 활동을 실시했을 때 유아들이 직접 느끼는 놀이체험감에 초점을 두어야 한다. 둘째, 스마트 기기를 이용하는 연령이 낮아지는 경향을 보이고 유아가 스마트 기기를 사용에 대해 성인의 지속적인 감독과 지도를 필요로 한다. 마지막으로 놀이는 하나의 보상이 되는 것이기 보다 유아의 일상이 되어야 한다. 유아교사로서 바람직 한 놀이신념을 갖고 유아에게 폭 넓은 놀이 무대를 제공해야 한다.;The purpose of this study is to further understand the perception among five years old children in Xi'an kindergarten and views of play from children's perspective. The study objectives are as follows. 1. What are the children's perspectives on the word "play" in Xi'an, China? 2. What are the children's perspectives on play preference in Xi'an China? 3. What are the children's perspectives on importance of play in Xi'an, China? 4. What are the children's perspectives on play activity in kindergarten in Xi'an, China? This study chose 100 five years old children in two public kindergartens and two private kindergartens in Xi'an, China. To understand children better, we conducted one-on-one interview using photo materials containing play activities that held in kindergarten to demonstrate children's perception of play. The collected data were analyzed by data organizing, categorization, calculating frequency, meaning interpretation, and case extraction. The results obtained from this study are summarized as follows.First, children in Xi'an, China recognize the word "play" through play characteristics and types of play. There are more children who understand the word "play" through play characteristics than through types of play. Children's perception of play characteristics are positive emotion, social connection, free movement. Furthermore, the types of play can be divided into specific play activity, media activity, artistic activity, and opposite of play. Second, most children in Xi'an, China demonstrate enjoyments in play. The reason children enjoy play as follows; resulting in a better mood, playing different types of play and play materials, obtaining social connections, and learning or gaining knowledge. However, only one child responds that he does not like to play because play is not good for his eyes. Third, the perception of importance of play among children in Xi'an, China is considered to be less important because most children believe that studying is more important. The second reason is that play only brings happiness but not self-development, The last reason is that play will affect the healthy eyes. On the other hand, children recognize play is important because play will improve the mood, help children to learn and grow knowledge, connect each other, and play is given as a reward. Fourth, generally, the children in Xi'an, China consider most of the activities in kindergarten is play. Comparing to indoor activities, most children think outside activities are considered to be play. However, both activities with teacher and peers in a classroom or activities alone in a classroom are not considered to be play. In detail, regardless of the presents of peers or teachers, reading, handcraft, exercise and similar activities have a clear purpose; therefore, they are not recognized as play. Because water activities are not implement in kindergarten, children also do not recognized it as play. Above studies imply the following results. First, children are more likely to understand the word "play" through play characteristics than play type. Thus,when providing activities for children in kindergarten, teachers should focus on children's play experience. Second, more younger children began using smart technologies at early ages. Restriction and constant supervision should be applied to the use of smart devices among children. Finally, play should be a daily life activities rather than a rewarding experience. As a kindergarten teacher, he or she should acquire a correct play perception and provide children with plentiful "play stage".
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE