View : 1073 Download: 0

만4세 초록반의 안전교육 활성화를 위한 실행연구

Title
만4세 초록반의 안전교육 활성화를 위한 실행연구
Other Titles
An Execution Research for the Safety Education Activation Toward Green Class for 4-Year-Old Children
Authors
김주례
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김희진
Abstract
본 연구는 만4세 초록반의 안전교육 활성화를 위한 방안을 모색하여 실행하고, 실행과정을 통해 유아와 교사의 변화 및 반응을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 연구목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 만4세 초록반의 안전교육 활성화 방안은 무엇인가? 2. 만4세 초록반의 안전교육 활성화 방안에 따른 유아, 교사의 반응은 어떠한가? 본 연구는 서울시에 소재한 공립 단설유치원인 햇살유치원 만4세 학급에서 실행하였고 연구대상은 만4세 초록반 유아 22명이다. 유아안전교육에 대한 문제점을 인식하고 초록반 유아들에게 나타나는 안전 행동과 관련된 문제점을 파악하였다. 이를 토대로 초록반의 안전교육 활성화를 위한 지원 방안을 모색하여 실행하였다. 연구기간은 2019년 1월 5일부터 2019년 5월 27일까지이며, 유아안전교육의 문제점 인식, 문제 해결 방안 모색, 1차 실행 및 평가, 2차 방안 모색, 2차 실행 및 평가, 1·2차 실행, 종합 평가 순으로 진행하였다. 연구 관련 교육활동은 초록반 담임교사인 연구자가 실행하였고 이를 녹화하고 전사하여 현장노트를 작성하였다. 또한 일일교육계획안, 반성적 저널, 유아 관찰 및 음성 녹음, 일화 기록, 현장 약기, 활동 사진 등을 수집하여 체계적으로 분류하였고, 분류된 범주에 따라 자료를 분석하였다. 본 연구를 통해 얻어낸 결과는 다음과 같다. 첫째, 만4세 초록반의 안전교육 활성화를 위한 실행방안을 모색하였다. 초록반 유아에게 적합한 안전교육 범주를 구축하였고, 이를 기반으로 하여 생활 안전(교실 시설 안전, 친구 사이의 안전, 놀잇감 사용 안전, 놀이터 안전, 유치원 시설 안전)과 재난 안전(미세먼지 안전, 화재 안전) 교육을 위한 활동 개발 및 실행이 이루어졌다. 1차 실행방안을 평가한 결과 학기 초라 1차 실행에서는 제외했지만 시간이 경과하고 유아의 주변 상황의 변화에 따라 필요하다고 판단한 추가 안전 활동 지원의 필요하였고, 1차 실행 후에도 반복되는 안전하지 못한 행동과 성폭력 예방에 대한 교사의 개별적 지원이 필요하였다. 2차 실행에서는 1차 실행 평가를 반영하여 교통 안전과 폭력 예방을 위한 활동 개발 및 실행이 이루어졌고, 친구 관계에서 갈등과 공격적인 행동이 나타날 때 교사가 적시에 개입하여 중재하고 올바른 해결방법에 대한 지원을 하였다. 또한 성폭력 예방을 위해 교사가 개별적으로 지원하였다. 둘째, 만4세 초록반의 안전교육을 활성화 방안 실행에 따른 유아의 반응을 살펴본 결과 유아의 안전에 대한 지식을 향상 시키는데 도움이 되었다. 유아는 안전 지식을 바탕으로 안전에 대한 기능과 태도가 향상되었고, 자신의 안전 뿐 아니라 타인의 안전까지 고려하는 모습을 보였다. 교사의 경우 안전교육을 실시함에 있어 유아의 발달 수준과 주변 상황을 고려하여 안전교육을 지원해야 함을 인식하였고, 유아의 안전교육을 활성화하기 위해 실시한 활동으로 인한 유아의 긍정적인 변화는 교사로서 교수 효능감을 향상시키고 전문성을 신장하는데 도움이 되었다. 본 연구는 유아안전교육이 유아 발달 특성과 주변 상황을 고려하지 않고 실시되고 있는 데 대한 반성과 문제점 인식을 바탕으로 안전교육 활성화를 위한 다양한 개선방안을 제시하였다는 점에서 의의를 지닌다. 본 연구가 유아교육 현장에서 만4세 유아의 안전교육을 위해 교육적이고 효과적으로 활용되기를 기대한다.;This research aims to not only seek and execute measures for the safety education activation toward Green Class for 4-year-old children, but also examine changes and responses of both young children and teacher through execution process. To achieve such purpose, the following questions were set. 1. What measures are available to activate the safety education toward Green Class for 4-year-old children? 2. What are the responses of young children and teacher according to the measures for the safety education activation toward Green Class for 4-year-old children? 22 children aged 4 years in Green Class of Hatsal Kindergarten, a public educational institution located in Seoul, were selected for study participants. The problems of safety education for young children were recognized and problems connected with safety behaviors among young children in Green Class were identified. Based upon the problems recognized and identified, measures to activate the safety education toward Green Class were sought and executed. The study was carried out from January 5, 2019 to May 27, 2019, in order of problem recognition of safety education for young children, search for measures to problem-solving, first execution and assessment, second search for measures, second execution and assessment, first·second execution, and comprehensive assessment. The educational activities relating to this research were performed by the teacher in charge of Green Class, followed by videotaping and transcription. A daily educational plan, reflective journal, observations and audio recording, anecdotal records, musical instruments and activity photographs, etc. were also collected and categorized systematically, and data were analyzed by each category. The research results have shown as follows. First, execution measures for activating the safety education toward Green Class for 4-year-old children were sought. Categories of safety education suitable for young children in Green Class were established. Based on this, activity development and execution to educate about living safety (classroom facilities, among friends, toys, playgrounds, kindergarten facilities) and disaster safety (fine dust, fire) was conducted. Additional safety activity supports which had been deemed necessary depending on the circumstances of young children over time were demanded, although the first execution measure was excluded for the first execution due to the beginning of the semester. Even after the first execution, a teacher’s individual supports for repetitive, unsafe behaviors and sexual violence prevention were also demanded. In the second execution (applied with the first execution assessment), the activity development and execution for traffic safety and violence prevention was performed. When conflicts and aggressive behaviors between young children appeared, the teacher intervened between them in time and meditated and suggested a proper solution. Moreover, the teacher assisted a child who had curiosity about physical characteristics of the opposite gender in helping raise awareness of them in the prevention of sexual violence prevention. Second, upon examination of responses of young children according to the execution of a solution to safety education activation toward Green Class for 4-year-old children, it helped young children develop knowledge on safety. Based on such knowledge accumulated, young children improved their attitudes and behaviors to safety, and even considered not only their own safety, but also others’s. In the teacher’s performing the safety education, she became aware that a safety education should be provided in consideration of young children’s development levels and circumstances. Young children’s positive changes which were influenced by activities for activating the safety education toward young children helped the teacher enhance teaching efficacy and developed expertise. The safety education for young children is carried out with no regard for developmental characteristics of young children and circumstances. Thus, this research has significance that it has suggested various improvement measures for the safety education activation based on the reflection and problem recognition. I hope this research would be utilized more effectively and educationally for the safety education of 4-year-old children.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE