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주제중심 통합 국악수업이 초등학생의 국악 학습동기에 미치는 영향

Title
주제중심 통합 국악수업이 초등학생의 국악 학습동기에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of the Integrated Theme-Based Korean Traditional Music Teaching on Elementary Students’ Music Learning Motive
Authors
장민지
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신지혜
Abstract
본 연구의 목적은 주제중심 통합 국악수업이 초등학생의 국악 학습동기에 미치는 영향을 연구하는 데 있다. 이를 위해 초등학교 3학년 학생 100명을 대상으로 실험연구를 진행하였다. 주제중심 통합 수업을 적용해 8차시의 국악수업지도안을 개발하였으며 2019년 3월부터 4월까지 8주 동안 실제 초등학교 교과 시간에 적용하여 매회 40분씩 수업을 진행하였다. 수업이 마무리된 후 실험의 효과를 검증하기 위하여 국악 학습동기에 대한 연구대상의 사전·사후 검사를 t-test를 사용하여 활동에 참여한 초등학생의 국악 학습동기의 변화를 분석하였다. 연구도구는 Hruska(2001)가 개발한 것을 바탕으로 Megan M. Dray(2014)의 척도로 번역된 것을 사용하였다. 이러한 음악 학습동기와 관련한 연구도구를 본 연구의 목적에 더욱 부합한 형태인 국악 학습동기로 다시 수정·보완하여 사용하였다. 국악 학습동기의 하위 영역은 외적 동기, 내적 동기, 귀인 동기의 총 3개 영역으로 구성되어있다. 이를 통해 본 연구의 활동이 참여자의 국악 학습동기에 미치는 영향에 대한 실험연구 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 주제중심 통합 국악수업에 참여한 초등학생의 국악 학습동기의 외적 동기인 삶에 대한 영향과 부모님의 영향, 선생님의 영향은 모든 하위요인에서 긍정적인 변화를 나타내었다. 이러한 결과를 통해 주제중심 통합 국악수업은 초등학생의 국악 학습동기의 외적 동기와 긍정적 상호관계가 있으며 그 중에서도 삶에 대한 영향에 가장 큰 변화를 미치는 것으로 나타났다. 이는 초등학생들이 주제중심 국악 수업을 통해 다른 사람에게 인정받고, 국악이 자신의 삶에 도움이 되며, 더욱 활기차고 즐겁게 만들어 줄 것이라고 느꼈음을 나타내는 것이라 할 수 있다. 둘째, 주제중심 통합 국악수업에 참여한 초등학생의 국악 학습동기의 내적 동기는 국악에 대한 흥미와 국악 수업에 대한 흥미의 모든 하위요인에서 긍정적 영향을 확인할 수 있었다. 이에 따라 초등학생들이 주제중심 통합 국악수업을 통해 국악에 대해 알고자 하는 마음가짐과 수업에 즐겁게 참여하는 태도, 수업 참여에 대한 만족감에 긍정적 영향을 받았음을 발견할 수 있다. 셋째, 주제중심 통합 국악수업에 참여한 초등학생의 국악 학습동기의 귀인 동기는 능력과 노력의 모든 하위요인에서 긍정적 변화가 나타났다. 이와 같이 주제중심 통합 국악수업을 통해 자신의 능력과 노력에 대한 믿음과 의지의 긍정적 변화를 검증할 수 있었으며 국악은 타고난 재능보다 노력이 중요하다고 생각한다는 것을 알 수 있었다. 따라서 본 연구는 주제중심 통합 국악수업이 초등학생의 국악 학습동기에 미치는 영향을 알아봄으로써, 본 활동이 초등학생의 국악 학습동기의 3개 하위영역 모두에 긍정적 영향을 미친다는 사실을 검증하였다. 또한, 교육 현장에서 실제로 적용할 수 있는 주제중심 통합 국악수업 방법에 대해 모색하고, 본 활동이 초등학생의 국악 학습동기에 미치는 효과를 검증하였다는 것에 의의를 갖는다.;The purpose of the study was to analyze the effects of the Integrated Theme-Based Korean Traditional Music Teaching on elementary students’ music learning motive. For this purpose, 100 elementary 3rd graders were sampled to be subject to a test. A 8-session Korean traditional music teaching guide was developed using the Integrated Theme-Based Korean Traditional Music Teaching. It was applied to the sample students for 8 weeks from March to April, 2019; each session continued 40 minutes. The sample students were subject to the T-test before and after the test to analyze their music learning motive and verify the effects of the teaching guide. The research tool used for this study was the scale developed by Hruska (2001) and used by Megan M. Dray (2014); it was modified and complemented again by the researcher to be suitable to this study. The sub-areas of the learning motive consisted of 3 areas: external motive, internal motive and attributed motive. The results of the test can be summarized as follows; First, subjects’ external motive for the music learning was found positive in all sub-areas: influence from life, influence from parents and influence from teacher. As such, it was found that the Integrated Theme-Based Korean Traditional Music Teaching was positively correlated with the elementary students’ external motive for music learning. In other words, it was found that the elementary students would like to be recognized by others through the Integrated Theme-Based Korean Traditional Music Teaching, feeling that the Korean traditional music would be helpful to their life, making their life more energetic and happier. Secondly, subjects’ internal motive for music learning was found positive in all the sub-areas of the Korean traditional music class. Namely, the Integrated Theme-Based Korean Traditional Music Teaching was found to affect subjects’ mind-set for the Korean traditional music, their preparation for the music class and their satisfaction with the music class. Thirdly, subjects’ attributed motive for music learning showed a positive change in all sub-areas. As discussed above, this study could verify that the Integrated Theme-Based Korean Traditional Music Teaching would help the elementary students to experience a positive change in their belief in their ability and will. The subjects were found to think that the efforts would be more important than the inborn talent. After all, this study that analyzed the effects of the Integrated Theme-Based Korean Traditional Music Teaching on elementary students’ music learning motive verified that the music teaching would have positive effects on all of the 3 sub-areas of elementary students’ music learning motives. This study may well be significant in that it explored the ways to apply the Integrated Theme-Based Korean Traditional Music Teaching to the classroom and verified its effects on elementary students’ music learning.
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