View : 936 Download: 0

중국인 학습자의 한국어 쓰기 오류분석

Title
중국인 학습자의 한국어 쓰기 오류분석
Other Titles
Error Analysis of Korean Language Writing of Chinese Learners : Based on postposition particle error
Authors
황은미
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이미혜
Abstract
There have been an increasing number of international students studying in Korea. Among them, the proportion of Chinese learners is the highest. As an isolated language, Chinese language has a grammatical relation mostly based on word order without modification. On the other hand, Korean, an agglutinative language, is combined with various postpositional particles on morphemes that word order is arranged more freely than Chinese language. Therefore, Chinese learners find it the most difficult to use proper postpositional particles when learning Korean language due to the difference of grammatical structure between Korean and Chinese languages. The purpose of this study is to identify each type of error in postpositional particle that is the most frequently shown among beginners or intermediate learners of Korean language in China and to analyze the causes. Summary of the gist in each chapter is as follows. Chapter I suggested the necessity and goal of the study targeted on Korean language learners in China as subjects of this research. After identifying related previous studies, the significance and limit of relevant papers were stated. In addition, research questions in this study were suggested. Chapter II identified theoretical background based on previous studies, organizing prepositions of Chinese language that was regarded to be the most similar with the concept of postpositional particle of Korean language among Korean preposition and Chinese grammar system. At the same time, concept, type, and cause of errors have been identified, respectively. Chapter III suggested subjects and methods of this study. First of all, the subjects of composition were selected making learners write in person and identifying errors in postpositional particle from their writing. As for types of postpositional particles, ‘은/는’, ‘을/를’, ‘이/가’ with high frequencies of errors were identified. Chapter IV selected sentences in writing of learners based on previously discussed contents analyzing frequencies and types of errors in postpositional particle. Chapter V organized the results of this study suggesting the significance and limit of this study. This study is meaningful in that it identified the frequency and type of errors in postpositional particle shown in writing of learners of Korean language in China. It is wished that studies are more actively conducted on postpositional particle of Korean language for Chinese people, while providing efficient yet practical teaching-learning schemes in the field of education for Korean language in the future.;국내에 유학 중인 외국인 유학생의 수는 매년 꾸준한 증가 추세를 보이고 있는데, 그 중 중국어권 학습자들이 가장 많은 비중을 차지하고 있다. 고립어에 속하는 중국어는 형태변화 없이 주로 어순에 의해 문법 관계가 이루어지고, 교착어에 속하는 한국어는 형태소에 다양한 조사가 결합하며 중국어에 비해 어순 배열이 자유롭다. 따라서 중국인 학습자들이 한국어와 중국어의 문법 구조의 차이로 인해 한국어를 학습하는 데 있어 가장 어려워하고 많은 오류를 범하는 부분이 바로 조사의 사용이다. 본 연구는 중국 내에서 한국어를 학습하는 초·중급 학습자들이 한국어를 학습하는 과정에서 가장 많이 나타나는 조사 오류를 유형별로 살펴보고 그 원인을 분석하는 데 그 목적을 두고 있다. 각 장에서 다룬 주요 내용을 정리하면 다음과 같다. Ⅰ장에서는 본 연구의 대상인 중국 내 한국어 학습자를 대상으로 연구의 필요성과 목적을 제시하였으며 관련된 선행 연구를 살펴본 후 해당 논문들에 대한 의의와 한계점에 대해 기술하였다. 또한 본 연구 문제에 대해 제시하였다. Ⅱ장에서는 기존 선행연구를 바탕으로 이론적인 배경에 대해 살펴보았으며, 먼저 한국어 조사와 중국어의 문법 체계 중에서 한국어 조사의 개념에 가장 근접하다고 볼 수 있는 중국어의 개사에 대해 정리하였다. 또한 오류의 개념, 유형, 원인 등을 나누어 살펴보았다. Ⅲ장에서는 본 연구의 대상과 연구 방법에 대해 제시하였다. 먼저 작문 주제를 선정하여 학습자들이 직접 글쓰기를 하도록 하였으며 작문에 나타난 조사 오류를 살펴보았다. 조사 종류는 오류의 빈도가 높은 ‘은/는’, ‘을/를’, ‘이/가’를 대상으로 살펴보았다. Ⅳ장에서는 앞에서 논의된 내용을 바탕으로 학습자들의 쓰기 자료에서 문장을 선별하여 조사 오류 빈도와 유형별로 분석하였다. Ⅴ장에서는 본 연구의 결과를 정리하고 연구가 가지는 의의와 한계점을 제시하였다. 본 연구는 중국 내 학습자들이 한국어를 학습하며 쓰기 자료에서 나타난 조사 오류의 빈도와 조사 오류 유형의 특징을 살펴보았다는 점에서 의의가 있다고 할 수 있다. 앞으로 중국인을 위한 한국어 조사에 대한 연구가 더욱 활발하게 이루어지고 한국어 교육 현장에서 효율적이고 실제적인 교수 방안이 이루어지기를 바란다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 외국어로서의한국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE