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건강관리 교육 프로그램이 발달장애 청년의 건강지식과 건강증진행위에 미치는 영향

Title
건강관리 교육 프로그램이 발달장애 청년의 건강지식과 건강증진행위에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Health Care Program for Health Knowledge and Health Promoting Behavior of Young Adults with Developmental Disabilities
Authors
최안나
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 특수교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이숙향
Abstract
건강은 정신 및 육체적으로 아무 탈이 없고 튼튼한 상태이며, 인간의 삶을 구성하는 가장 중요한 조건이자 인간 능력의 핵심적인 구성요소로서 인간의 전 생애에 있어 큰 의미를 가지고 있다. 장애인은 대표적인 건강취약집단으로, 비장애인에 비해 이차 질환, 성인병과 같은 신체적인 어려움과 우울증 등의 정신적인 어려움을 더 많이 겪고 있는 것으로 보고되었다. 건강관리의 주체가 장애인 당사자인 만큼 장애인을 대상으로 한 건강교육 프로그램이 제공될 필요가 있다. 그 중에서도 발달장애인은 다른 장애인에 비해 건강에 대한 이해 및 건강상의 어려움을 표현하는데 제약이 있어 건강관리의 어려움이 큰 만큼 건강교육 프로그램의 필요성이 더욱 요구된다. 특히 성인기에 진입한 발달장애인의 경우, 취업과 자립생활, 결혼 등의 발달과제를 성취해야하며, 성인기로의 전환의 성패에 따라 삶의 질이 결정되는 시기인 점에서 건강교육 프로그램 중재가 큰 의미를 가질 것이다. 따라서 본 연구에서는 발달장애 청년을 대상으로 하는 건강관리 교육 프로그램을 개발하여 실행함으로써 발달장애 청년의 건강지식 및 건강증진행위에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구참여자는 경기도 A교회에 등록된 9명의 발달장애 청년들로, 단일집단으로 구성되었다. 본 연구의 건강관리 교육 프로그램은 크게 신체, 위생, 운동, 영양, 의료서비스 영역으로 구성되었으며, 총 10회기에 걸쳐 진행되었다. 본 연구에서는 건강관리 교육 프로그램의 효과성을 검증하기 위해 연구참여자의 건강지식과 연구참여자 부모가 평가한 건강증진행위에 대한 사전·사후검사를 실시하여 건강지식과 건강증진행위의 변화를 비모수–검정방법의 하나인 Wilcoxon 부호순위 검증으로 분석하였고, 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 건강관리 교육 프로그램이 발달장애 청년의 건강지식에 미치는 영향을 살펴본 결과, 발달장애 청년 본인이 프로그램 참여 전과 후에 평정한 건강지식에 유의한 차이가 있었으며 건강지식의 모든 하위영역에서도 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 건강관리 교육 프로그램이 발달장애 청년의 건강증진행위에 미치는 영향을 살펴본 결과, 발달장애 청년의 부모가 발달장애 청년의 프로그램 참여 전과 후에 평정한 건강증진행위에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으나 각 하위영역에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 즉, 건강관리 교육 프로그램은 건강지식과 건강증진행위에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 건강교육이 가장 필요한 발달장애 청년들에게 건강관리 교육 프로그램을 제공하여 건강지식과 건강증진행위를 학습하고, 그 결과가 건강관리로 이어질 수 있도록 한 점에 의의가 있다. ;Health states the condition of people staying mentally and physically unimpeachable without any dents and durables. It is the most important condition that constitutes human life and has a great significance in human life as a key component of human ability. It is reported that people with disabilities are more vulnerable to health care because they are more likely to suffer from secondary illnesses, physical difficulties such as adult diseases and mental difficulties such as depression compared to people without disabilities. Especially, people with developmental disabilities have a greater difficulty in expressing their understanding of health and difficulties in health than those without disabilities, and thus the need for health education programs is more demanded. In particular, persons with developmental disabilities who have entered adulthood should achieve developmental tasks such as employment, independent living, and marriage, and the quality of life is determined by the success or failure of transition to adulthood. The purpose of this study was to examine the effect of health care program on health knowledge and health promoting behavior of young adults with developmental disabilities. The participants in this study consisted of a group of nine persons with developmental disabilities aged 18 to 33, 4 males and 5 females enrolled in A church in Gyeonggido. The health care program in this study consisted of body, hygiene, exercise, nutrition, and medical care, and was provided with 10 sessions. To verify the effectiveness of the health care program, a pre- and post- test on the health knowledge and the health promoting behavior of the participants was condcuted by participants and their parents, respetively. For the analysis of the result nonparametric test - Wilcoxon signed rank test was used, and the results are as follows: First, the health care program resulted in statistically significant improvements from the pre- and post-test performance of young adults with developmental disabilities in the health knowledge including all sub-components. Second, the health care program had a statistically significant effect on the health promoting behavior of young adults with developmental disabilities participated in the study, but no significant differences were observed in all sub-components of parents reports. The overall results proved that health care program had positive effects on health knowledge and health promoting behavior of young adults with developmental disabilities. It is meaningful to provide health care program to young adults with developmental disabilities who need health education and to help them to have better understanding of health knowledge and health promoting behavior, and thus the result can lead to health care.
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