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사회적 시청 도중의 멀티 태스킹 방식에 대한 비교 연구

Title
사회적 시청 도중의 멀티 태스킹 방식에 대한 비교 연구
Other Titles
A comparative study on multitasking ways during social viewing : Focusing on using bullet screen and weibo
Authors
FAN, ZHANGJING
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
임소혜
Abstract
사회적 시청이 새로운 사물로부터 점점 사람들 일상의 일부가 됨에 따라 사회적 시청에 대한 연구도 다양해지고 있다. 미디어 기술의 발달은 사회적 시청의 행태를 다양화시키고 있다. 다양해진 사회적 시청은 그 방법에 따라 차이가 있을 것으로 예상되나 그 부분에 대한 연구는 아직 미흡하다. 본 연구는 멀티 태스킹이라는 개념을 사용하여 사회적 시청 도중의 사회적 활동 방식을 같은 스크린에서의 멀티 태스킹과 세컨드 스크린으로 나누어서 탄막과 웨이보를 대표로 다른 방식을 통해 한 사회적 시청 도중 드라마와 대화에 몰입, 사회적 현존감 및 시청 후 드라마와 대화에 대한 만족 차원에서 각각 어떻게 되는지 또는 서로 차이가 있는지를 탐구하는 것이 목적이다. 우선 본 연구는 주로 사회적 시청 도중 탄막과 웨이보 각각의 이용 특성에서 출발하며 두 방식은 형식, 내용 및 상호작용 등의 측면에서 차이를 분석하고 이에 따라 시청 도중 드라마 시청과 사회적 행위에 대한 인지 과정의 차이를 인지 자원, 인지 스레드 등 이론에 의해 논의하였다. 이 차이들을 검증하기 위해 본 연구는 탄막을 이용하는 사회적 시청자와 웨이보를 이용하는 사회적 시청자를 대상으로 그들의 드라마에 몰입, 대화에 몰입 및 사회적 현존감이라는 사회적 시청 경험과 시청 만족도에 대해 설문 조사를 실시하였다. 이 데이터를 바탕으로 주로 대응 비교 t-검증 및 위계적 다중회귀분석을 통해 탄막 이용과 웨이보 이용의 사회적 시청 상황과 서로의 차이를 살펴보았다. 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 서로의 차이를 비교하는 결과, 탄막 이용을 통해 한 사회적 시청은 드라마에 몰입과 사회적 현존감이라는 시청 체험 및 시청 후 드라마에 대한 만족, 대화에 대한 만족은 모두 웨이보 이용의 경우보다 유의미하게 높다는 결과를 확인하였다. 대화 몰입은 예상과 달리 웨이보 이용이 탄막 이용보다 약간 높게 보였지만 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 즉 탄막 이용은 웨이보 이용과 비슷한 대화 몰입 수준을 유지하는 동시에 더 높은 드라마 몰입 수준을 이끌어냈다. 전체적으로 말하면 탄막을 이용한 사회적 시청 경험과 시청 만족은 웨이보 이용보다 더 낫다고 할 수 있다. 또는 탄막 이용과 웨이보 이용이 각각 다르게 나타난 드라마에 몰입, 대화에 몰입, 사회적 현존감은 시청 후의 드라마 만족도 및 대화 만족도 간의 관계를 분석한 결과, 드라마에 대한 만족 측면에 탄막 이용과 웨이보 이용이 동일하게 사회적 시청 도중 사회적 현존감을 더 강하게 경험할수록, 드라마에 더 몰입할수록 드라마 만족도가 더 높다는 것을 확인하였다. 대화에 대한 만족 측면에 탄막 이용의 경우 대화에 몰입과 사회적 현존감이 대화 만족도에 영향을 끼칠 뿐만 아니라 드라마에 대한 몰입도 대화 만족도에 영향을 미치는 것을 발견하였다. 웨이보 이용의 경우는 사회적 현존감과 이용 정도만 대화 만족도와 관계가 있는 것으로 밝혀졌다. 또는 전체적으로 보면 시청 방식과 관계 없이 사회적 현존감이라는 요인은 시청 만족도에 매우 중요한 역할을 하고 있는 것을 발견하였다. 이 것은 사람들이 텔레비전 콘텐츠를 시청할 때는 다른 사람과 ‘셰어링 더 카우치’(sharing the couch)를 원한다는 것을 알 수 있다.;As social viewing increasingly becomes a part of people's daily life from new things, research on social viewing is also diversifying. Although the way of social viewing has also diversified due to the development of media technology, there is still little research on whether there is a difference in social viewing in other ways. This study divides social activities during social viewing into multitasking on the same screen and second screen which represent by bullet screen and weibo and shows how about the transportation in drama and chatting as well as social presence during social viewing, the satisfaction about the drama and chatting after the viewing by different ways respectively. First of all, this study starts from the utilization characteristics of each bullet screen and weibo during social viewing, and analyzes the differences in form, content and interaction. These differences were discussed with theories such as cognitive resource, cognitive threaded and so on. In order to verify these differences, this study surveyed the social viewing experience and satisfaction of social viewers using bullet screen and weibo. Based on this date, we examined the difference between social viewers using bullet screen and weibo by t-test and hierarchical multiple regression analysis. The results are summarized as follows. As a result of comparing the difference of each other, it was found that transportation in drama, social presence, satisfaction with the drama and chatting of using bullet screen were significantly higher than those of using weibo. Unlike the transportation in chatting, the use of weibo was slightly higher than that of using bullet screen, but not significant. The use of bullet screen led to a higher level of drama transportation while maintaining a level of chatting transportation similar to that of using weibo. Overall, social viewing experience and viewing satisfaction of using bullet screen are better than using weibo. The results of analyzing the relation between drama satisfaction and chatting satisfaction after viewing, it is the same between using bullet screen and weibo in terms of satisfaction with drama. The more the experience of social presence during social viewing, the more transportation in drama, the higher the satisfaction of drama. In terms of satisfaction with chatting, it was found that in the case of using bullet screen, transportation in chatting and social presence affect chatting satisfaction as well as transportation in drama affects chatting satisfaction. In the case of weibo, it was found that only social presence and utilization degree were related to chatting satisfaction. Overall, it is found that the factor of social presence regardless of the viewing way, plays a very important role in viewing satisfaction. This means that when people watch television content, they want a "sharing the couch" with others.
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