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영화 예매 애플리케이션의 인지된 특성에 따른 이용자의 관람 특성이 이용 행위에 미치는 영향에 관한 연구

Title
영화 예매 애플리케이션의 인지된 특성에 따른 이용자의 관람 특성이 이용 행위에 미치는 영향에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Influence of User's Viewing Characteristics on Usage Behavior according to Perceived Characteristics of Movie Application
Authors
ZHANG, HANXUAN
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
임소혜
Abstract
인터넷 기술과 스마트폰의 보급으로 영화 예매 애플리케이션의 사용이 일반화되면서 영화 예매 애플리케이션도 이용자의 체험과 수요에 따라 날로 정확해지는 서비스를 제공하고 있다. 이용자들이 만족스러운 영화 예매 애플리케이션을 사용할 수 있도록 하기 위해, 기업들이 애플리케이션의 성능을 맞춤화하고 최적화할 수 있도록 하기 위해, 업계 자원이 효율적으로 활용될 수 있도록, 업계의 건전한 발전을 촉진하기 위해 본 논문은 영화 예매 애플리케이션의 인지된 특성에 따라 이용자 영화 관람 특성이 이용 행위에 미치는 영향을 조사하였다. 이에 영화 예매 애플리케이션 이용자 296명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 다음과 같은 결과를 도출했다. 이용자들의 영화 관람 특성 중 분석취향성과 환상추구성은 영화 예매 애플리케이션의 이용 행위에 매우 현저한 긍정적인 영향을 미친다. 영화 예매 애플리케이션의 인지된 특성에 따른 이용자의 영화 관람 특성이 애플리케이션 이용 행위에 미치는 영향과 관련하여 이용자의 영화 관람 오락지향성은 영화 예매 애플리케이션의 인지된 특성에 따라 이용 행위에 어느 정도 영향을 미치며, 환상추구성은 영화 예매 애플리케이션의 인지된 특성에 따라 이용 행위에 미치는 영향이 매우 적다. 그리고 영화 예매 애플리케이션의 인지된 특성에 따른 분석취향성과 이용 행위 사이에는 관계가 발견되지 않았다. 연구 결과를 종합적으로 보면, 이용자들의 영화 관람 특성은 영화 예매 애플리케이션의 이용 행위에 직접적으로 영향을 미치며, 영화 예매 애플리케이션은 이용자의 특성과 행위 습관에 따라 서로 다른 이용자를 대상으로 보다 세분화된 추천과 보급을 할 수 있다. 반면 이용자들의 영화 관람 특성이 영화 예매 애플리케이션 이용 행위에 미치는 영향은 영화 예매 애플리케이션의 인지된 특성과 크게 관련이 없다. 다시 말하면, 영화 예매 애플리케이션의 기능적인 특성보다는 이용자의 관람 특성에 초점을 맞춘다는 것이 더 의미가 있고 중요하다.;Nowadays, the movie applications is becoming more common due to the spread of Internet technology. The smartphones and movie applications can provide the service more accurate according to the users'  experiences and demands. Researching the influences on the usage behavior by the users'  movie viewing characteristics according to the application's perception characteristics was in order to ensure the users have a satisfactory movie application, to enable the companies customize and optimize their applications'  performances, to promote the development of the industry as well as the industry resources can be effectively utilized. In this study, there are 296 movie application users were surveyed and obtained the following results. It was also been found that among users' characteristics of movie viewing, analysis preference and fantasy pursuit have had a very positive effect on the use behavior of movie applications. In terms of the influence of the user's viewing characteristics on the usage behavior according to the cognitive characteristics of the movie application, the entertainment orientation of the user watching the movie has a certain influence on the usage behavior according to the cognitive characteristics of the movie application, while the fantasy pursuit based on the cognition of the movie application has less impact on usage behavior. According to the cognitive characteristics of the movie application, no relationship was found between the user's analysis preference and usage behavior. According to the comprehensive research results, the user's movie viewing characteristics directly affect the movie application usage behavior, and the movie application can recommend and promote different users according to the user's characteristics and behavior habits. The influence of the user's movie viewing characteristics on the behavior of the movie application has little correlation with the cognitive characteristics of the movie application. In other words, it is more important and meaningful to study the user's movie viewing characteristics than the functional characteristics of the movie application.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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