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사회적 시청 동기와 드라마 품질이 단계적인 사회적 시청 행위에 미치는 영향

Title
사회적 시청 동기와 드라마 품질이 단계적인 사회적 시청 행위에 미치는 영향
Other Titles
The effect of Social Viewing Motivation and Drama Quality on stepwise Social Viewing Behaviors
Authors
BI, LISHA
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최윤정
Abstract
The purpose of the study is to investigate whether social viewing motivation affects stepwise social viewing behaviors, whether drama quality influences stepwise social viewing behaviors, and whether social viewing behaviors affect social viewing satisfaction. As a result of the research, social viewing behaviors were composed of three stages: pre-stage, middle stage and post-stage. Social viewing satisfaction consisted of two types of drama satisfaction and conversation satisfaction. Social viewing motivation is the four factors of accompany watching, social communication, opinion assertion and confirmation, information seeking. And verified that drama quality consists of three factors: completeness, usefulness, and creativity. First, social viewing motivation have a significant effect on stepwise social viewing behaviors. The results of this study are as follows. Proportionally, the accompany watching motivation had a statistically significant impact on the middle-stage social viewing behavior; social communication motivation have a statistically significant impact on the post-stage social viewing behavior; information seeking motivation had a statistically significant effect on the pre-stage social viewing behavior. Second, the drama quality was found to have a significant effect on stepwise social viewing behaviors. The results of this study are as follows. Proportionally, the completeness factor had a statistically significant impact on the post-stage social viewing behavior; usefulness factor have a statistically significant impact on the middle-stage social viewing behavior; creativity factor had a statistically significant effect on the pre-stage social viewing behavior. Third, social viewing motivation and drama quality were found to induce stepwise social watching behaviors and had a significant effect on social viewing satisfaction. Relatively, the results showed that respondents' social viewing satisfaction, which was satisfied by pre-stage and post-stage social viewing behavior social viewing behavior, was higher than the middle-stage.;본 연구의 목적은 사회적 시청 동기가 단계적인 사회적 시청 행위에 영향을 미치는지, 드라마 품질이 단계적인 사회적 시청 행위에 영향을 미치는지, 단계적인 사회적 시청 행위가 사회적 시청 만족에 영향을 미치는지에 대한 연구이다. 연구 결과로 단계적인 사회적 시청 행위가 전 단계, 중 단계, 후 단계의 3가지로 구성되었으며 사회적 시청 만족은 드라마 만족도와 대화 만족도의 2가지로 구성되었다. 사회적 시청 동기가 동반 시청, 사회적 교류, 의견 주장 및 확인, 정보 추구의 4가지 요인으로 되며 드라마 품질이 완성도, 유익성, 창의성의 3가지 요인으로 구성된 것을 검증했다. 첫 번째, 사회적 시청 동기가 단계적인 사회적 시청 행위에 유의미한 영향을 미쳤다는 결과가 나타났다. 비교적으로 동반 시청 동기가 중 단계의 사회적 시청 행위에 정적인 유의미한 영향을 미쳤으며, 사회적 교류 동기가 후 단계의 사회적 시청 행위에 정적인 유의미한 영향을 미쳤으며, 정보 추구 동기가 전 단계의 사회적 시청 행위에 정적인 유의미한 영향을 미쳤다. 두 번째, 드라마 품질이 단계적인 사회적 시청 행위에 유의미한 영향을 미쳤다는 결과가 나타났다. 비교적으로 완성도 요인이 후 단계의 사회적 시청 행위에 정적인 유의미한 영향을 미쳤으며, 유익성 요인이 중 단계의 사회적 시청 행위에 정적인 유의미한 영향을 미쳤으며, 창의성 요인이 전 단계의 사회적 시청 행위에 정적인 유의미한 영향을 미쳤다. 세 번째, 사회적 시청 동기와 드라마 품질이 단계적인 사회적 시청 행위를 유발하며 사회적 시청 만족에 유의미한 영향을 미쳤다는 결과가 나타났다. 비교적으로 응답자들이 전 단계와 후 단계의 사회적 시청 행위를 통행 충족한 사회적 시청 만족은 중 단 계보다 더 높다는 결과가 제시되었다.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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