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자기결정성 요인이 이용만족감에 미치는 영향

Title
자기결정성 요인이 이용만족감에 미치는 영향
Other Titles
A study on understanding about self-determination level effects and satisfaction : Focusing on the creators of TIKTOK
Authors
LU, MANYI
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최윤정
Abstract
In this study, based on the basic psychological desire, which is a subdimension of the self - determination theory , it is applied to participants who use the tiktoc and generate the video. and study will have a study about how the basic psychological desire (autonomy, competence and relatedness) effect the satisfaction of tiktoc's usage. In this study, if we analyze and understand the psychological dimension of those who use tiktoc and make video, we can find motivational strategies that can promote the use satisfaction of tiktoc users. This study conducted a survey for one month. In this study, 195 tiktoc video creators responded to the questionnaire. Due to the hypothesis, the data based on questionnaire results in statistical analysis was conducted in three directions. Among the data and statistical results, autonomy, relatedness, and competence were found to have a positive effect on use satisfaction. The other results of this study are as follows. First, the usage behavior was divided into 5 kinds of activities such as use level, professional production, regular production, interaction with viewers, and interaction between video producers. Respectively. As the producers of the tiktoc app due to the app AI function and social influence of the tiktoc platform so heavy. Through the using of the app, the dominance of the tiktoc video producers are lacking and the regular production act does not affect the use satisfaction. The self-deterministic factor has a positive effect only on some usage behaviors. In future research, it is necessary to expand the effects between the effects of various media use behaviors of self determination factors.;본 연구에서는 자기결정성이론의 하위차원인 기본심리욕구를 바탕으로, 틱톡을 이용하고 영상을 제작하여 참여하는 이들에게 적용시켜, 기본심리욕구인 자율성, 유능감, 관계성이 이용만족도에 어떠한 영향을 미치는 지 규명하고자 한다. 본 연구를 통해 틱톡을 사용하고 영상을 제작하는 이들의 심리적 차원을 정확히 분석하고 이해한다면, 틱톡 이용자들의 이용만족도를 촉진시킬 수 있는 동기적 측면의 전략들을 모색할 수 있을 것이다. 이번 연구는 한 달 동안 설문조사를 실시를 하였다. 이번연구에서 설문지에 응답한 틱톡 영상제작자는 195명이다. 가설의 설정으로 인해 3가지 방향으로 통계분석을 진행했다. 그 중에서 자율성, 관계성, 유능감은 모두 다 이용만족감에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인 되었다. 이용행위가 이용정도, 전문적제작행위, 규칙적 제작행위, 시청자와의 상호작용, 영상제작자간의 상호작용행위로 구체적인 5가지 행위로 나누었으며 이용정도,전문적 제작행위,규칙적인 영상제작행위가 이용만족감에 긍정적인 영향을 미치지 않다는 결과를 확인하였다. 틱톡 영상제작자들은 앱 이용을 통해 틱톡 플랫폼의 기능이나 사회적인 영향력에 과하게 의존하기 때문에 자신에 대한 지배력이 오히려 부족해져 이용정도와 제작행위가 이용만족감에 영향을 미치지 못하는 것을 알 수 있었다. 자기결정성 요인은 일부의 이용행위에만 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 추후 연구에서 자기결정성 요인의 여러 미디어 이용행위 중에서 이루어진 영향과 효과를 확대할 필요가 있다고 생각한다.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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