View : 600 Download: 0

교내 합창대회가 고등학생의 음악적 태도와 몰입경험에 미치는 영향에 대한 혼합연구

Title
교내 합창대회가 고등학생의 음악적 태도와 몰입경험에 미치는 영향에 대한 혼합연구
Other Titles
Mixed study on the effects of intramural chorus competition on music attitude and flow experience of students in high school.
Authors
김은혜
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정주연
Abstract
The purpose of the study was to examine the effects of intramural chorus competition on students’music attitude and flow experience in high school. Thus, research was conducted on 101 students in the first year of D Girls’ High School who prepared for and participated in the intramural chorus competition. The effects of chorus competition on students’music attitude and flow experience were quantitatively examined through surveys on music attitude and flow experience. The factors influencing students’music attitude and flow experience in the course of the chorus competition were qualitatively analyzed through Interviews of students and teachers and observation logs. The results of the study are summarized as follows. First, students saw an improvement in the overall music attitude score through the intramural chorus competition. The survey on music attitude indicated significant results in 17 questions out of 44, from which the music attitude was categorized. The result was that, through competition, the students showed positive changes in attitude towards singing activities, instruments and their performance; emotions evoked by music; interactions with the outside through music; perception on music performers and music related jobs; attitude towards acquiring information through music. According to the analysis of the teacher interviews and observation logs to examine the factors influencing the change during the chorus competition, fair acceptance of students’ opinions at the stage of selecting songs and roles for the competition, and communicating and spending enough time with friends of similar age influenced the positive formation of students’ music attitude. Second, students experienced a flow of about 3.76 scores out of 5 through the intramural chorus competition. Flow conditions necessary to experience the flow state (balance between challenge and skills, clear goals, and Unambiguous feedback) were influenced by the factors during preparation for the chorus competition, which were qualitatively analyzed through observations and interviews with teachers. The results are as follows. The factor for balance between challenge and skills was influenced by the autonomy, the teachers’ role in adjusting task levels according to the learners’ state, and continuous and focused practices. It is necessary for teachers to create an atmosphere where students can make choices autonomously during preparation, and to adjust music pieces and performance levels according to the learners’ state. In addition, it was confirmed that continuous and focused practices for the competition exert a positive influence on flow experience. The factor for clear goals was influenced by setting goals through chorus competition. It was determined that extrinsic goals as well as intrinsic goals influence students to set clear goals. The factor for Unambiguous feedback confirmed the importance of providing varied feedback to students during practice, so that they can learn about their performance level and, finally, be capable of producing self-feedback. The purpose of this study was to examine the effects of intramural chorus competition on music attitude and flow experience of high school students and analyze the causes. It is expected that the result of this study would suggest the points to lead intramural chorus competitions with positive influence on students, so that they would have musically meaningful experiences during participation.;본 연구는 교내 합창대회가 고등학생의 음악적 태도와 몰입경험에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 교내 합창대회를 준비하고 참여한 D여자 고등학교 1학년 학생 101명을 연구대상으로 선정하였다. 음악적 태도 설문지와 몰입경험 설문지를 통해 합창대회가 학생들의 음악적 태도와 몰입경험에 미치는 영향을 양적으로 살펴보고자 하였고, 학생 인터뷰와 교사인터뷰, 관찰일지를 통해 합창대회 과정에서 학생들의 음악적 태도와 몰입경험에 영향을 미치는 요인들에 대해 질적으로 분석하였다. 본 연구의 연구결과를 요약한 것은 다음과 같다. 첫째, 학생들은 교내 합창대회를 통하여 전체적인 음악적 태도 점수가 향상되었다. 음악적 태도 설문지 44문항 중 17문항에서 유의미한 결과가 도출되었으며 이 17문항의 성격을 중심으로 음악적 태도의 내용을 범주화한 결과 교내 합창대회를 통해 학생들은 가창 활동에 대한 태도, 악기 및 악기 연주에 대한 태도, 음악이 유발하는 감정, 음악을 통한 외부와의 교류, 음악 연주자 및 음악 관련 직업에 대한 인식, 음악을 통한 정보 습득에 대한 태도가 긍정적으로 변화하였다. 이러한 변화에 합창대회의 과정 중 어떠한 요인들이 영향을 미쳤는지 인터뷰와 관찰일지로 분석한 결과, 합창대회의 곡을 선정하고 역할을 선정하는 단계에서 학생들의 의사를 충분히 반영하여 진행하는 것과 연습과정에서 또래 친구들과 의사소통을 하고 많은 시간을 보내는 것 등이 학생들의 음악적 태도를 긍정적으로 형성하는 데 영향을 미쳤다. 둘째, 학생들은 교내 합창대회를 통하여 5점 중 3.76 정도의 몰입을 경험하였다. 몰입상태를 경험하기 위해 필요한 몰입조건(도전과 기술의 균형, 명확한 목표, 구체적인 피드백)에 영향을 미치는 합창대회 준비과정에서의 요인을 관찰과 학생, 교사 인터뷰로 질적 분석한 결과는 다음과 같다. 도전과 기술의 균형 요인은 자율성, 학습자의 수준에 따른 수행과제의 난이도를 조절해주는 교사의 역할, 지속적이고 집중적인 연습에 영향을 받았다. 합창대회를 준비하는 과정에서 학생들이 자율적으로 선택할 수 있는 환경, 교사가 학습자의 수준에 맞게 악곡 및 연주의 난이도를 조절하는 것이 필요하다. 또한, 합창대회를 위한 연습이 지속적이고 집중적으로 이루어지는 것이 몰입경험에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 확인하였다. 명확한 목표요인은 합창대회를 통한 목표설정에 영향을 받았다. 이를 통해 합창대회에서 학생들이 명확한 목표를 설정하는 데 있어서 내재적 목표뿐만 아니라 외재적 목표도 영향을 미친다는 것을 확인하였다. 구체적인 피드백 요인은 합창대회 연습 과정에서 다양한 방법의 피드백을 학생들에게 제공하여 학생들이 자신의 수행수준에 대해 파악하고 나아가 스스로 피드백을 할 수 있는 단계까지 이르게 하는 것이 중요함을 확인하였다. 본 연구는 교내 합창대회가 고등학생의 음악적 태도와 몰입경험에 미치는 영향을 살펴보고 그 원인을 분석하였다는 것에 그 의의가 있다. 본 연구의 결과를 통해 합창대회가 학생들에게 긍정적인 영향을 미치는 방향으로 운영될 수 있도록 하는 시사점을 제공하고, 합창대회 참여 학생들이 음악적으로 의미 있는 경험을 하게 되기를 기대한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE