View : 722 Download: 0

플립드 러닝을 활용한 음악수업이 학생들의 자기주도학습 능력과 음악적 표현력에 미치는 영향.

Title
플립드 러닝을 활용한 음악수업이 학생들의 자기주도학습 능력과 음악적 표현력에 미치는 영향.
Other Titles
The Effects of Music Classes Using Flipped Learning on Students’Self-Directed Learning Ability and Musical Expression Ability : Focused on singing classes of Middle School
Authors
이정민
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신지혜
Abstract
The purpose of the study sought to find out the influence on middle school students’ musical expression ability and self-directed learning of music classes using newly implemented flipped learning. Pre-lecture materials and class syllabus for seven classes were developed and applied in real middle school music classes, and for accurate validation of the experiment’s efficiency, an experimental group and a control group were designated and before and follow up vocal evaluations and before/follow up questionnaires were carried out. The results of the study are as follows. First, the results of the before/follow up evaluation on self-directed learning ability showed that while the control group with conventional method of teaching didn't show positive results, the experimental group with flipped learning showed improved self-directed learning ability and in the before/follow up evaluations showed positive results in “positive future-orientation”,“creativity”,“academic vigor”.Also,inthe inter-group before/follow up evaluation the experimental group showed improved “concept of effective learner” and “independent and proactive learning” over the control group. This shows that, under the premise that the students have adequately understood the method of flipped learning before the actual classes, self-directed academic experience through prior learning using flipped learning and cooperative activities using musical elements in classrooms led to active communication between teachers and students and between students, elevating the level of understanding and ultimately satisfying students creativity, academic desire, and satisfaction, as well as positively affecting the improvement on self-directed learning. Second, as a result of before/follow up practical evaluation on musical expression ability, both groups showed general improvement on musical expression. However, while the control group did not show positive results in the specific elements of evaluation such as expression, attitude, function, and pronunciation, the experimental group showed positive results in “can accurately express an accidental in a musical piece” and “can correctly express musical notes related to speed”. This seems to show that cooperative vocal activity using musical elements in music classes using flipped learning has helped to understand musical elements and enable aesthetic experience, positively affecting students’ assimilation, character, psychological health, cognitive attitude, behavior and satisfaction, and improving musical expression ability. This study is significant in that it developed teaching/learning methods based on flipped learning to validate their possibility of applying it to student-centered music classes in schools and studied possible efficiency. It is hoped that through this study, the importance of implementing various methods of education in music education is recognized, and a more systematic and improved educational environment is set up so that many students will be able to enjoy diverse, interesting experiences in music classes.;본 연구는 새로운 교육방법인 플립드 러닝(Flipped Learning)을 활용한 음악수업이 중학생의 자기주도학습 능력과 음악적 표현력에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이를 위하여 연구자는 사전 학습 자료와 7차시의 수업 지도안을 개발하여 실제 중학교 음악시간에 적용하였으며, 정확한 실험의 효과성을 확인하기 위해 실험집단과 통제집단을 선정하여 자기 주도적 학습능력에 관련된 사전ㆍ사후 설문지 조사와 제재곡을 활용한 사전ㆍ사후 가창평가를 실시하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 자기주도학습 능력의 사전ㆍ사후검사 결과, 일반적인 수업을 적용한 통제집단은 긍정적인 결과를 보이지 않은 반면, 플립드 러닝을 활용한 음악수업을 적용한 실험집단은 전반적인 자기주도학습 능력이 향상되었으며, 자기주도학습 능력의 집단 내 사전ㆍ사후 검사 결과에서도‘긍정적 미래지향성’,‘창의성’,‘학습욕구’요인에서 긍정적인 결과를 가져왔다. 또한 집단 간의 사전ㆍ사후 검사 결과에서 실험집단은‘효율적 학습자라는 개념’과‘학습에 대한 주도성과 독립성’에서 통제집단에 비해 능력이 향상되었다. 이는 수업을 진행하기 전 플립드 러닝의 학습방식에 대해 학생들이 충분히 이해하였다는 전제하에, 플립드 러닝의 사전학습을 통한 주도적 학습 경험과 교실수업에서의 음악요소를 활용한 협력활동이 학생과 학생, 학생과 교사 간의 능동적인 의사소통을 이끌어 학습에 대한 이해도를 높이고 결과적으로 학생의 창의성과 학습욕구, 학습에 대한 만족감을 충족시킨 것으로 보이며, 자기주도학습 능력의 향상에 긍정적인 영향을 미친 것으로 보인다. 둘째, 음악적 표현력에 대한 사전ㆍ사후 가창 실기검사의 결과 두 집단 모두 음악적 표현력의 전반적인 부분에서 향상된 것을 확인할 수 있었다. 그러나 통제집단은 평가하위요소인 표현, 태도, 기능, 발음의 평가에서 긍정적인 결과를 보이지 않은 반면, 실험집단은 하위요소인 표현영역의‘악곡의 임시표를 정확하게 표현한다.’와 ‘빠르기와 관련된 악상기호를 바르게 표현한다.’에서 긍정적인 결과를 가져왔다. 이는 플립드 러닝의 사전학습에서 음악요소를 체계적으로 이해하고 교실수업에서 음악요소를 활용한 협력적 가창활동을 진행함으로서, 음악에 대한 심미적 체험과 음악의 전반적인 요소에 대한 표현능력, 음악에 대한 만족감에 긍정적인 영향을 미친 것으로 보인다. 본 연구는 학교현장에 학생중심의 음악수업의 적용가능성을 확인하기 위해 플립드 러닝을 활용한 교수ㆍ학습방법을 개발하고 그 효과성을 연구함에 의의가 있다. 연구자는 본 연구를 통해 음악교육에서 다양한 교육방식의 도입에 대한 중요성이 인식되고, 더욱 체계적이고 개선된 교육환경이 조성되어 많은 학생들이 음악수업에서 다양하고 흥미로운 경험을 할 수 있게 되기를 기대한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE