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중한 합작 영화 성과에 영향을 미치는 요인에 관한 연구

Title
중한 합작 영화 성과에 영향을 미치는 요인에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Factors Affecting the Performance of a China-Korea
Authors
NING, DAN
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
유세경
Abstract
본 논문의 주요 연구 목적은 중한 합작 영화가 중국 극장에서 얻은 성과가 어떤 산업 전략적인 요인과 관련이 있는지 고찰하고자 한 것이다. 2000년부터 2017년까지 중국과 한국은 늘 영화 제작 파트너로서 경제적 윈윈전략을 추구하기 위해 다양한 합작 영화를 제작해 왔다. 최근 몇 년간, 사드 문제로 인해 협력 관계가 중단된 경우를 제외하면 중한 합작 영화는 중국관객들에게 국제적 영상 콘텐츠를 계속해서 공급하고 있다. 중국에 비해 한국의 인구 수는 현저히 적어 관객 수가 포화에 이르렀고, 따라서 내수시장만으로는 한국시장의 미래 발전에 큰 기대를 할 수 없는 것으로 나타났다. 2007년 이후 한국영화의 수익구조에 큰 불균형이 발생했으며 이에 대한 분석이 '위기설'을 중심으로 이루어지고 있었다. 반면, 2015년 중국 영화 시장 마케팅전략 분석 및 연구 보고서에의해 중국 영화 시장의 특성이 주로 마케팅 전략 담당하는 전문가가 부족하여 이런 전문가를 세분하면 영화에서 나오는 인력 자원, 즉 배우나 감독 등 모두 포함되고 있는 것을 확인할 수 있다. 하지만, 중국의 영화 시장은 거대하기 때문에 전망이 크다. 윤선희(1999)는 공동제작의 유형을 크게 사전판매, 프로그램 교환, 공동자본 투자, 순수공동 제작 4 가지로 정의하였다. 그러나 중한에서 완전히 인정하지 못 해도 다양한 제작 방식을 창출해내고 있었기 때문에 본 연구에서 '제작형식'을 크기 4가지 분류하였다. 즉, 배우의 참여, 감독의 제작 참여, 촬영지 제공, 공동 재정 투자이다. 본 연구에서 선정한 75편의 완전한 중한 합작 영화 표본 거의 이 4가지 공동 제작 형식에 의지하여 창출되었다. 그들의 중한 합작 영화중에서 물론 한국의 인기 스타가 빈번히 출연을 참여하기도 하며 양국 영화회사가 공둥 제작하는 경우도 많았다. '문화적 할인' 현상이 중한 합작 영화에서 존재하는지 긍금해서 촬영지는다르면 시청자들이 배우의 상태를 다르게 판정하는 마당에 시청자에게 보여 주는 문화적 특성도 다를 수 있을 거라는 예상을 들었다. 또한 중한 합작 영화는 '창구화 전략' 측면에서 진행된 결과가 어떤지도 탐구할 예정이다. 이러한 연구 동기들을 바탕으로 본 연구에서는 주연 배우의 티켓파워, 감독의 영향력, 촬영지역의 유사성, 공동 재정 투자 강도 4가지 요인을 자세히 설명하여 제시하였다. 또한 본 연구에서 중국과 한국의 인력 자원이 어느 쪽이 더 힘이 있다는 것을 추가 연구하고 싶어 주연 배우의 국적 및 감독의 국적 2가지 변인도 연구문제에서 도입하였다. 전체적으로 본 논문에서는 산업조직 이론 및 창구화 전략,공동제작,'문화적 할인' 틀을 이용하여 주연 배우의 티켓파워, 감독의 영향력, 주연 배우의 국적, 감독의 국적, 촬영지역의 유사성, 공동 재정 투자 강도, 상영국가 수 총 7가지요인들은 중한 영화 산업 양적 성과인 박스오피스, 온라인 누적 시청자 수, 질적 성과인 수상횟수 3가지에 긍정적 영향을 미치는지 탐구하고자 한다. 이런 연구 모형을 분석하기 위해 75편 데이터가 완전한 중한 합작 영화를 수집하여 각 변인 항목에 대해 코딩하였으며 표본 기술 통계, 독립변인들의 상관 분석,또한 2단계 다중회귀분석을 실시하였다. 연구결과에 따르면 이 7가지 요인들중에서 주연 배우의 티켓파워, 감독의 영향력, 촬영지역의 유사성, 공동 재정 투자 강도, 상영국가 수 5가지 요인들은 중한 합작 영화 성과에 긍정적인 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. 향후 연구에서 공동 재작의 속성을 더욱 발굴할 필요가 있으며 중한 합작 영화의 양적 성과에 집중하여 마케팅 유통 전략을 실시해야 한다는 제안이 제기되었다. 또한, 중한 합작 영화의 투자사가 중국 시장에 진입하기 위해 오프라인 및 온라인의 수용자 집단을 명확하게 구분할 필요가 있으며 수용자의 각각 시청 동기의 특수성이 무엇인지도 총분히 파악해야 한다.;The main purpose of this paper is to investigate what industrial strategic factors are related to the achievements of Chinese cinema. From 2000 to 2017, China and South Korea have always been producing various films to pursue an economic win-win strategy as a film production partner. In recent years, the joint venture continues to supply international video content to Chinese audiences, except in cases where the partnership has been suspended due to the Sad issue. The population of Korea is much smaller than that of China, and the number of audiences is saturated. Therefore, we can not expect the future growth of the Korean market with the domestic market alone. Since 2007, there has been a major imbalance in the profit structure of Korean films, and the analysis has been centering around the "crisis story." On the other hand, the analysis of the Chinese film market in 2015 and the research report shows that the characteristics of the Chinese film market are mainly lack of specialists in charge of marketing strategy.However, the Chinese movie market is huge and the prospects are great. Yun, Sun-hee (1999) defined four types of co-production as pre-sale, program exchange, joint capital investment, and pure co-production. However, because they were creating various production methods even if they were not fully recognized in the middle, the 'production type' was classified into four categories in this study. That is, participation of actors, production participation of directors, provision of filming sites, and joint financial investment. Most of the 75 full-fledged joint-venture films selected in this study were created by relying on the four co-production formats. Korean popular stars have frequently participated in the film, and film companies in both countries have been making public films. I have been told that the cultural discounts exist in the co-operative film, and that the cultural characteristics of the viewers are different from those of the viewers when they are different. In addition, the CGPA will explore what is going on in terms of "windowing strategy". Based on these research motives, this study presented 4 factors of ticket power of major actors, performance of supervision, similarity of filming area, and strength of joint financial investment. In addition, I would like to further investigate whether the human resources of China and Korea are more powerful in this study. I also introduced two variables of nationality and nationality of major actors in the study. Overall, in this paper, we use the organizational theory, the cooperative production, and the 'cultural discount' framework to analyze the effects of the main actor's ticket power, the influence of supervision, nationality of the leading actor, nationality of supervision, Strength, and number of countries that are screened, I would like to investigate whether the seven factors that have a positive effect on the box office, the number of online viewers, In order to analyze this research model, 75 joint data were collected, and each sample was coded. Sample descriptive statistics, correlation analysis of independent variables, and two - step multiple regression analysis were performed. According to the results of the study, five factors such as ticket power of major actors, influence of supervisor, similarity of shooting region, intensity of joint financial investment, Able to know. In the future research, it is necessary to find out the characteristics of the joint reconstruction, and a proposal has been made to concentrate on the quantitative performance of the joint film. Also, it is necessary for investors of medium-sized joint ventures to clearly distinguish between offline and online audience groups in order to enter the Chinese market, and to understand the specificity of each audience.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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