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오디션 서바이벌 프로그램 시청과 SNS 이용이 투표행위에 미치는 영향

Title
오디션 서바이벌 프로그램 시청과 SNS 이용이 투표행위에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Audition Survival Program Viewing and SNS Usage on Voting Behavior : Focusing on Perceived Homophily, Wishful Identification and Parasocial Interaction
Authors
ZHONG, KEWANG
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최윤정
Abstract
최근 오디션 서바이벌 프로그램은 능동적인 시청자 프로그램에 참여한 대표 장르로 자리매김하며 시청자들이 적극적으로 프로그램 참가자에게 투표하는 행위를 주목할 만하다. 또한, 현재 미디어 이용 환경 변화와 새로운 수용 행위가 대두하는 상황에서 미디어 수용자들이 미디어 등장인물을 접촉하는 방법인 프로그램 시청 뿐만 아니라, 등장인물에 관한 SNS 이용도 잘 활용하고 있다. 이러한 배경에서 본 연구는 올해 중국에서 가장 인기 있는 오디션 서바이벌 프로그램인 <창조101(创造101)>의 참가자에게 투표한 경험이 있는 프로그램 시청자나 SNS 이용자를 연구 대상으로 선정하고 그들이 참가자들에 대해 지각하는 동질성, 참가자들처럼 되고 싶어 하는 동일화 갈망, 그리고 참가자들과 마치 현실 세계의 친구 관계와 같은 친밀한 관계를 형성하는 것을 일컫는 의사사회 상호작용에 중점을 두어 연구를 하였다. 먼저, 미디어 수용자의 프로그램 시청이나 참가자에 관한 SNS 이용이 지각된 동질성, 동일시 갈망, 의사사회 상호작용에 영향을 미치는지를 살펴보고 프로그램 시청과 SNS 이용이 가져오는 영향력도 비교하고자 한다. 그리고 시청자가 참가자에 대한 지각된 동질성, 동일시 갈망, 의사사회 상호작용이 투표 행위에 영향을 어떻게 미치는지, 그 중에 어떤 관계 형성이 투표 행위에 가장 강한 영향을 미치는지를 탐구하고자 한다. 마지막으로, 지각된 동질성, 동일시 갈망, 의사사회 상호작용은 프로그램 시청과 참가자에 관한 SNS 이용이 투표 행위에 미치는 영향을 매개할 것인지에 대해도 연구하고자 한다. 연구 결과, 오디션 서바이벌 프로그램 시청과 참가자에 관한 SNS 이용이 각각 참가자에 대한 지각된 동질성, 동일화 갈망 및 의사사회 상호작용에 모두 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며 지각된 동질성, 동일화 갈망 및 의사사회 상호작용에 각각 영향을 줄 때 SNS 이용이 프로그램 시청보다 모두 강한 영향력이 있는 것이 확인되었다. 그 다음, 지각된 동질성이 투표 행위에 영향을 미치지 않지만 동일시 갈망과 의사사회 상호작용이 투표 행위에 유의미하게 정적인 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 영향의 강도를 비교한 결과, 의사사회 상호작용이 동일시 갈망보다 투표 행위에 더 강한 영향을 미치는 것을 알게 된다. 또한, 프로그램 시청이나 참가자에 관한 SNS 이용이 투표 행위에 영향을 미칠 때 지각된 동질성, 동일시 갈망, 의사사회 상호작용은 매개효과가 있는지를 살펴본 결과, 의사사회 상호작용만 프로그램 시청이든 참가자에 관한 SNS 이용이든 매개효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 본 연구는 미디어 수용 행위인 오디션 서바이벌 프로그램 시청과 참가자에 관한 SNS 이용을 같이 고려하여, 지각된 동질성, 동일시 갈망, 의사사회 상호작용이 프로그램 시청자나 SNS 수용자의 투표행위에 실제적으로 주는 영향을 분석했다는데 의의가 있다. 이는 오디션 서바이벌 프로그램에 대한 특별한 미디어 효과인 투표행위에 관련한 연구에 새로운 시사점을 주는 연구가 될 것이라고 생각한다.;Recently, the audition survival program has become a representative genre of program which active viewers have participation in it, and it is worth noting that viewers actively vote for program participants. In addition, as the current media usage environment is changing and new behaviors of media usage are emerging, media users are not only watching programs but also using SNS to know media characters. In this context, this study selected the program viewers or SNS users who have experienced voting for the participants of , the most popular audition survival program in China this year, and focused on their perceived homophily, wishful identification and parasocial interaction with the participants. At first, this study examined whether watching the audition survival program and using SNS of participants affect voters’ perceived homophily, wishful identification and parasocial interaction with the participants, and compare the effect of program viewing and SNS usage. Also, this study investigated how the perceived homophily, wishful identification and parasocial interaction affect the voting behavior, and which relationships form the strongest influence on the voting behavior. In addition, this study analyzed the mediation effect between the program viewing or SNS Usage and voting behavior. The study results are: First, the audition survival program viewing and SNS of participants usage both positively affected the perceived homophily, wishful identification and parasocial interaction between the voters and the participants, and SNS usage has a strong influence over program viewing. Second, the perceived homophily has no effect on voting behavior, but wishful identification and parasocial interaction have a statistically significant positive effect on voting behavior. As a result of comparing strength of influence, it was found that parasocial interaction has a stronger effect on voting behavior than wishful identification. At last, only the parasocial interaction has mediation effect when the audition survival program viewing or SNS of participants usage affect the voting behavior. This study has significance in taking into account both the audition survival program viewing and SNS of participants usage, and analyzing the effects of perceived homophily, wishful identification and parasocial interaction on voting behavior. So that it can be said that this study gives new implications to the study of voting behavior, a special media effect on the audition survival program.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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