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오디션 프로그램의 인지된 진정성이 몰입, 충성도, 투표행위에 미치는 영향에 관한 연구

Title
오디션 프로그램의 인지된 진정성이 몰입, 충성도, 투표행위에 미치는 영향에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Impact of Perceived Authenticity of Audition Program on Flow, Loyalty, and Voting Behavior
Authors
TAO, ANJI
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최윤정
Abstract
본 연구는 최근 십여 년 동안 전 세계에서 강력한 인기를 끌고 있는 오디션 프로그램의 핵심인 ‘진정성(authenticity)'을 주제로 실증 연구를 진행하였다. 본 연구에서는 시청자의 인지된 진정성이 몰입 경험, 충성도(프로그램 충성도, 참가자 충성도), 그리고 투표행위에 영향을 미치는지를 살펴보고자 하였다. 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 오디션 프로그램에서 시청자의 인지된 진정성은 몰입에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴봤다. 둘째, 시청자가 경험되는 몰입이 프로그램 충성도와 참가자 충성도에 어떠한 영향을 주는지를 알아봤다. 셋째, 시청자의 인지된 진정성은 프로그램 충성도와 참가자 충성도에 어떤 영향을 끼치는지를 살펴봤다. 넷째, 시청을 통해 형성되는 프로그램 충성도와 참가자 충성도는 각각 그들의 투표행위에 어떤 영향을 미치는지를 탐구하였다. 마지막으로, 시청자의 인지된 진정성이 투표행위에 어떤 영향을 주는지를 살펴보고자 하였다. 이를 위해 288명의 중국 시청자들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 먼저 오디션 프로그램에 대한 인지된 진정성의 요인분석 결과를 살펴보면, 인지된 진정성은 출연자의 솔직함, 결과의 신뢰성, 제작진의 공정성 등 세 가지 요인으로 나누었다. 출연자의 솔직함은 출연자의 말과 반응, 행동이 카메라의 영향을 받지 않는 것을 의미하고, 결과의 신뢰성은 오디션 프로그램의 결과가 비교적 공정하고 믿을 만한 것을 의미한다. 그리고 제작진의 공정성은 제작진이 프로그램의 내용에 대해 조작하지 않는다는 것을 가리킨다. 본 연구에서 시청자의 투표행위는 직접적인 투표행위와 타인에게 투표해 달하고 호소하는 행위 두 가지 차원으로 나누었다. 시청자의 직접적인 투표행위는 투표의 빈도로 측정하였다. 가설의 결과에 따르면, 첫째, 인지된 진정성 중 결과의 신뢰성 요인이 몰입에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 시청자의 몰입 경험이 프로그램 충성도와 참가자 충성도에 모두 큰 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 셋째, 인지된 진정성 중 출연자의 솔직함, 결과의 신뢰성, 제작진의 공정성 등의 세 가지 요인이 통계적으로 모두 프로그램 충성도에 유의미한 영향을 미치지 않은 것으로 밝혀졌다. 그러나 출연자의 솔직함 과 제작진의 공정성 두 가지 요인이 참가 자 충성도에 긍정적인 영향을 미친다는 것으로 나타났다. 넷째, 참가자 충성도가 투표빈도와 투표호소에 모두 큰 긍정적인 영향을 미치는 반면, 프로그램 충성도는 투표빈도와 투표호소에 통계적으로 유의미한 영향을 보이지 않았다. 다섯째, 인지된 진정성 중 출연자의 솔직함 요인이 투표빈도에 긍정적인 영향을 미치는데, 결과의 신뢰성 요인이 투표빈도와 투표호소에 모두 부정적인 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 기존의 리얼리티 프로그램이나 오디션 프로그램에 대한 연구에서, 진정성에 대한 논의는 주로 담론 분석과 서사 분석을 통해 실행되었으며, 양적 조사 분석을 통한 연구에서는 이를 많이 다루지 않아왔다. 본 연구는 텍스트 연구에서 수용자의 조사 연구로 연구의 지평을 확장한다는 데 의미가 있다. ;This research has conducted empirical studies on ‘authenticity' which is the core of audition program which has been popular in the world for decades. The purpose of this study is to examine whether the perceived authenticity of the viewer affects the flow, loyalty (program loyalty, participant loyalty), and voting behavior. Specific research questions are as follows. First, we examined how audiences' perceived authenticity influences their flow. Second, we investigated the effect of audiences' flow experience on program loyalty and participant loyalty. Third, we examined how audiences' perceived authenticity affects program loyalty and participant loyalty. Fourth, we investigated how program loyalty and participant loyalty affect their voting behavior. Finally, we tried to examine how the audiences' perceived authenticity affects voting behavior. For this purpose, 288 Chinese audiences were surveyed. The results of the study are as follows. First, the perceived authenticity of the audition program is divided into three factors: candidness of performers, reliability of outcomes, and fairness of producers. The candidness of performers means that the words, reactions and actions of the performers are not affected by the camera, and the reliability of outcomes means that the outcomes of the audition program are relatively fair and reliable. And the fairness of producers indicates that the producers does not manipulate the contents of the program. In this study, the voting behavior of viewers is divided into two factors: voting and voting appeal. The voting was measured by the frequency of voting. According to the results of hypotheses, first, among the perceived authenticity, reliability of outcomes has a statistically significant effect on flow. Second, the audiences' flow experience has a great positive effect on both program loyalty and participant loyalty. Third, it was found that three factors such as candidness of performers, reliability of outcomes, and fairness of producers among the perceived authenticity did not significantly affect the program loyalty statistically. However, it was found that two factors, candidness of performers and fairness of producers had a positive effect on the loyalty of the participants. Fourth, participant loyalty had a great positive effect on both voting frequency and voting appeal, whereas program loyalty had no statistically significant effect on voting frequency and voting appeal. Fifth, candidness of performers positively affects voting frequency, and reliability of outcomes has a negative effect on voting frequency and voting appeal. In the study of existing reality programs and audition programs, the discussion on authenticity was mainly conducted through discourse analysis and narrative analysis. This study is meaningful in expanding the horizon of the research from the text study to the survey study of the audience.
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