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중국 수용자의 한국 웹툰 이용과 충족에 대한 연구

Title
중국 수용자의 한국 웹툰 이용과 충족에 대한 연구
Other Titles
Chinese uses and gratifications of Korean Webtoon
Authors
HU, MENGYU
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
유세경
Abstract
본 연구는 중국 수용자들의 한국 웹툰 이용과 충족에 대한 연구이다. 이를 위해 한국 웹툰을 이용하는 중국 수용자를 대상으로 실증분석을 하였다. 본 연구는 왜 한국 웹툰을 이용하는지 알아보기 위해 중국 수용자의 한국 웹툰 이용동기와 충족 요인을 밝히고자 하였다. 특히 중국 수용자의 한국 웹툰 이용과 충족에 대한 선행연구가 없는 경우가 많아, 심층 인터뷰를 통해 리메이크 요인, 매체적 상호작용성 요인과 개인선호 요인을 추가하였다. 그 결과 중국 수용자의 한국 웹툰 이용동기는 상호작용성, 이용 용이성, 개인선호, 오락성, 리메이크와 정보추구 6가지로 나타났다. 충족은 상호작용성, 이용 용이성, 개인선호, 오락성, 리메이크와 정보추구 6가지로 도출되었다. 중국 수용자들이 주로 소통하기 때문에 한국 웹툰을 이용하고 충족되었다. 그리고 이용동기가 충족에 유의미한 영향을 미치는지 분석하고자 하였다. 요약하면 이용동기가 상호작용성 충족 요인, 오락성 충족 요인, 이용 용이성 충족 요인, 개인선호 충족 요인과 정보추구 충족 요인에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 이용동기와 충족 사이에 이용빈도, 문화적 근접성과 한국 웹툰의 장르가 조절효과가 있는지 측정해 보고자 하였다. 결과, 이용빈도, 문화적 근접성과 한국 웹툰 장르는 이용동기가 충족에 영향을 미칠 때 조절적 역할을 하는 것으로 판단되었다.;This is a study about the use and gratification of Chinese customers of webtoon, a video website in South Korea. It is an empirical analysis which takes Chinese webtoon fans as the research object. To dig out the reasons why Chinese audiences use webtoon, first it is necessary to study the motivation of using and gratification factors of Chinese audiences in using webtoon. An in-depth interview was conducted under the premise that there wasn't previous research in this aspect. Apart from gratification, such factors as adaptation, interaction of media, and individual preference are added. It is shown that the factors directing Chinese audiences’ viewing behavior is interaction, easy accessibility, individual preference, entertainment, adaptation and information inquiry. These six factors constitute Chinese audiences’ diagram of gratification. It is for the intention of communication that Chinese audiences use webtoon and gain gratification. This is to analyze whether motivation of using has signification impact on gratification. According to the result, motivation of using has certain impact on the gratification factors of interaction, easy accessibility, entertainment, individual preference, and information inquiry. We have also studied whether the frequency of using, cultural adjacency and the video categories on webtoon would moderate the effects on motivation of using and gratification. It can be seen from the result that frequency of using, cultural adjacency and the video categories on webtoon will perform their moderating effects when motivation of using exerts impact on gratification.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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