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dc.contributor.advisor박성희-
dc.contributor.authorGUO, YAN-
dc.creatorGUO, YAN-
dc.date.accessioned2019-02-18T16:32:25Z-
dc.date.available2019-02-18T16:32:25Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.otherOAK-000000153728-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000153728en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/249117-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to identify the factors that influence the intention to use Chinese mobile short video apps, and to explain the factors that influence usage intention and its influence. First, we conducted research focusing on Pear Video, a typical mobile short video in China. Based on this literature, we integrated the technology acceptance model and the motivation theory into the basic theoretical model and the characteristics of the mobile short video app. The purpose of this study is to investigate the factors influencing intention to use of prisoners and their influence on the intention to use prisoners based on integrated technology acceptance model(Performance expectation, effort expectation, social influence, promoting condition) and motivation theory(information motivation, entertainment motivation, individualization motivation). In addition, the intention to use as suggested in the research model is divided into persistent use and recommendation intentions. To investigate how each factor influenced the intention of Pear Video, three research questions were raised. First, it was found that social influence, informational motivation, and entertainment motivation except for performance expectation, effort expectation, facilitation condition, individualization motive have a great influence on the continuous use intention of Pear Video. Second, among the influencing factors, entertainment motivation was found to have the greatest influence on the intention of continuous use of Pear Video, and Pear Video was consistently It was confirmed that it affected the intention to use. Third, the content factor has a greater influence on the intention of continuous use of Pear Video among the two types of factors (technology acceptance factor, content factor) proposed in this study. Based on the results, we confirmed the factors that influence the intention of continuous use of the prisoners. However, there are limitations in this study. Future research topics will be presented. In addition, I will refer to the results of the research and provide academic theories for facilitating the discovery of mobile short video apps in the future.;본 연구의 목적은 중국 모바일 짧은 동영상 앱 수용자의 사용의도에 영향을 미치는 요인을 구분하고 사용의도에 영향을 미치는 요인들과 그 영향력을 설명할 것이다. 우선 중국에서 대표적인 모바일 짧은 동영상 앱 리슈핀(Pear Video)을 중심으로 연구를 진행하였다. 모바일 짧은 동영상 앱과 사용의도에 관한 문헌을 정리했고 이를 바탕으로 통합기술수용모형과 동기이론을 기본 이론 모형로서 모 바일 짧은 동영상 앱의 특성과 결합하여 본 연구의 모형을 구성하였다. 본 연구는 리슈핀(Pear Video) 수용자의 사용의도에 영향을 미치는 요인들과 그 영향력을 찾아보기 위해 통합기술수용모형과 동기이론을 기반으로 수용자의 사용의도에 미치는 영향 요인은 기술 수용 요인(성과기대, 노력기대, 사회적 영향, 촉진조건)과 콘텐츠 요인(정보적 동기, 오락성 동기, 개성화 동기)의 일곱 가지 변 수로 구분했다. 또한 연구모형에 제시했던 사용의도는 지속적 사용의도와 추천의 도를 나누었다. 각 요인은 리슈핀(Pear Video)의 사용의도에 대한 어떤 여향을 미치는지를 알아보기 위해 연구문제가 세 가지를 제기했다. 결과를 보면 첫째, 성과기대, 노력기대, 촉진조건, 개성화 동기를 제외한 사회적 영향, 정보적 동기, 오락성 동기가 리슈핀(Pear Video)의 지속적 사용의도에 극정 적인 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 둘째, 영향을 미치는 요인 중에서는 오락성 동기가 리슈핀(Pear Video)의 지속적 사용의도를 유발하는 데 가장 큰 영향을 미 치는 것으로 확인되었고 사회적 영향, 정보적 동기 순으로 리슈핀(Pear Video)의 지속적 사용의도에 영향을 주는 것으로 확인되었다. 셋째, 본 연구에서 제시했던 두 가지 종류의 요인(기술 수용 요인, 콘텐츠 요인) 중에서 전반적으로 콘텐츠 요 인은 기술 수용 요인보다 리슈핀(Pear Video)의 지속적 사용의도에 더 큰 영향을 준다. 해당 결과를 바탕으로 리슈핀(Pear Video) 수용자의 지속적 사용의도에 영향을 미치는 요인을 확인하였다. 그러나 해당 연구를 수행함에 있어서 본 연구의 한계 점도 있다. 이것에 대한 향후 연구과제를 제시하고자 한다. 또한 연구결과를 참고 하고 향후 모바일 짧은 동영상 앱의 삽업의 활성화에 학술적 이론을 제공하고자 한다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 문제제기 1 B. 연구의 목적 4 Ⅱ. 이론적 배경 5 A. 모바일 짧은 동영상 관련 논의 및 선행연구 5 1. 모바일 짧은 동영상에 관한 논의 6 2. 중국 모바일 짧은 동영상의 발전 7 3. 모바일 짧은 동영상에 관한 선행연구 13 B. 리슈핀(Pear Video)에 관한 논의 15 1. 리슈핀(Pear Video)의 제품 기능 분석 16 2. 리슈핀(Pear Video)의 특징에 관한 연구 18 3. 리슈핀(Pear Video)의 장점 분석 21 C. 통합기술수용모형(UTAUT) 24 1. 통합기술수용모형에 관한 논의 24 2. UTAUT모형 기반으로 수용자의 사용의도에 관한 선행연구 29 D. 동기이론(Motivation Theory) 34 1. 정보적 동기(Informative Motivation, IM) 35 2. 오락성 동기(Entertainment Motivation, EM) 36 3. 개성화 동기(Personalized Motivation, PM) 37 Ⅲ. 연구 모형 및 연구 문제 38 A. 연구 모형 38 1. UTAUT 모형에 의한 변수 설계 38 2. 새로운 변수 설계 40 3. 연구 모델 41 B. 연구 문제 42 Ⅳ. 연구방법 44 A. 연구대상 및 자료수집 44 B. 주요 변인의 측정 45 Ⅴ. 연구결과 53 A. 조사대상자의 인구통계학적 특성 53 B. 신뢰도 및 타당도 검증 55 C. 상관관계 분석 60 D. 가설 검증 62 Ⅵ. 결론 및 논의 66 A. 연구결과의 요약 66 B. 연구의 시사점 및 한계점 71 1. 연구의 시사점 71 2. 연구의 한계점 72 참고문헌 74 부록(설문지) 80 ABSTRACT 86-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1359357 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc600-
dc.title중국 모바일 짧은 동영상 앱 수용자의 사용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle리슈핀(Pear Video) 수용자를 중심으로-
dc.title.translatedA Study on the Factors Affecting Intention of Using Mobile Short Videos App in China : Focusing on Pear Video’s Users-
dc.format.pageviii, 87 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 커뮤니케이션·미디어학과-
dc.date.awarded2019. 2-
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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