View : 513 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor유세경-
dc.contributor.authorYUSHUANG-
dc.creatorYUSHUANG-
dc.date.accessioned2019-02-18T16:32:24Z-
dc.date.available2019-02-18T16:32:24Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.otherOAK-000000153464-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000153464en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/249115-
dc.description.abstract경쟁이 치열해지고 있는 방송환경 속에서 더 새롭고 재미있는 예능 프로그램을 제작하기 위해 중국에서는 자국 자체 제작하는 예능 프로그램뿐만 아니라 해외 인 기 예능 프로그램의 포맷을 수입하여 재제작하는 프로그램들이 다량적으로 나오고 있다. 하지만 중국 시청자들이 해외 인기 포맷 프로그램에 대해 무조건적으로 다 받 아 들이지 않는다. 많은 포맷 수입 예능 프로그램들이 큰 인기를 얻지 못한다. 본 연구에서는 중국 성급 위성방송에서 방송된 포맷수입 예능 프로그램을 중심으로 프 로그램 유형, 출연진, 소재, 수입지역에 따른 프로그램 성과에 대해 검토하고 중국 포맷수입 예능 프로그램에 몇 가지 선택방안을 제시해 보고자 한다. 본 연구에 의하면 퀴즈•게임 유형의 포맷수입 예능프로그램보다 리얼버라이어티 나 서바이벌•오디션 유형의 프로그램이 더 좋은 성과를 얻을 수 있다. 해외 예능 프 로그램 포맷을 수입할 때는 사회환경 배경을 고려하여 현대사회 사람들의 정신적 추구를 충족해야 한다. 일반인 참여하면 프로그램 영향력에 부정적인 영향이 줄 수 있지만 프로그램 시청률 향상에 도움이 될 수 있다는 것이 주목해야 할 점이다. 또 한 소재 선택할 때 퍼즐/퀴즈 소재를 위주한 프로그램을 최대적으로 피해야 하고 연애/결혼, 가족/육아, 음악/댄스 소재를 위주한 프로그램에 대해 많은 관심을 가져 야 한다. 그리고 본 연구에 의하면 중국대중들이 근접국가인 아시아 지역에서부터 수입한 포맷 예능 프로그램에 대한 관심이 가지고 많이 선호하고 있다. 다매체 다채널 환경에서 프로그램 포맷교역은 영상물 국제유통의 일부로 더욱 활발하게 진행하고 있다. 이에 대한 연구의 가치도 매우 증가할 것으로 기대한다. 기존 연구들이 중국의 개별 인기 포맷수입 예능프로그램을 중심으로 연구하였으나, 본 연구는 중국 포맷수입 예능 프로그램을 하나의 전체로 보고 프로그램 성과에 대 해 검토하였다. 이는 향후 중국 포맷수입 예능프로그램 선택하는 데와 중국 포맷수 입 예능프로그램 성과 연구하는 데에 의미가 있다고 생각한다. ;In order to create a new and entertaining entertainment program in a competitive broadcasting environment, there are a large number of programs in China that import and reproduce formats of overseas popular entertainment programs, as well as domestic programs produced in China itself. But Chinese viewers are not accepting unconditionally about popular overseas format programs. Many format import entertainment programs are not very popular. In this study, we will examine the program performance according to program type, cast, material, and imported region, focusing on the format import entertainment program broadcasted by Chinese satellite broadcasting, and present some options to Chinese format import entertainment program. According to this study, programs of real variety, survival and audition type are better than quiz and game type format import entertainment programs. When importing overseas entertainment program formats, the social environment background should be considered and the mental pursuit of modern people should be met. It should be noted that public participation can have a negative impact on program influence, but it can help improve program viewership. Also, when choosing materials, we should avoid programs that focus on puzzles / quizzes as much as possible, and be very interested in programs that focus on love / marriage, family / parenting, and music / dance material. According to this study, the Chinese public is very interested in the format entertainment program imported from the neighboring Asian region. Program format trading in multi-channel environment is becoming more active as part of international distribution of video content. The value of this study is expected to increase greatly. This study investigated the performance of the Chinese format imported entertainment program as a whole, while the existing studies focused on China's individual popular format import entertainment program. I think this is meaningful for choosing Chinese format import entertainment program and researching Chinese format imported entertainment program performance.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 1. 연구배경 및 연구목적 1 Ⅱ. 문헌연구 5 1. 영상물 국제유통에 관한 논의 5 2. 글로벌 영상유통의 새로운 변화 10 3. 프로그램 포맷과 포맷 다양성 12 4. 중국 포맷 예능 프로그램 수입현황 16 5. 중국 포맷 예능 프로그램 연구현황 19 III. 연구문제 24 IV. 연구방법 26 1. 연구대상 26 2. 주요 개념에 대한 측정 40 Ⅴ. 연구결과 51 1. 연구대상의 특성 및 분석 전략 51 2. 프로그램 유형에 따른 중국 포맷수입 예능프로그램의 성과 53 3. 프로그램 출연진에 따른 중국 포맷수입 예능프로그램의 성과 57 4. 프로그램 소재에 따른 중국 포맷수입 예능프로그램의 성과 60 5. 프로그램 수입지역에 따른 중국 포맷수입 예능프로그램의 성과 63 Ⅵ. 결론 및 논의 66 참고문헌 72 부록 ; 2013년~2017년 중국 포맷수입 예능프로그램 자료 78 감사의 말 91 ABSTRACT 92-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1241956 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc600-
dc.title중국 포맷수입 예능프로그램 성과에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle중국 성급위성방송 포맷수입 예능프로그램을 중심으로-
dc.title.translatedA Study on the Performance of Chinese Format Imported Entertainment Program-
dc.creator.othernameYuShuang-
dc.format.pageiv, 92 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 커뮤니케이션·미디어학과-
dc.date.awarded2019. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE