View : 604 Download: 0

미세먼지 이슈에서 공중대응행위에 대한 연구

Title
미세먼지 이슈에서 공중대응행위에 대한 연구
Other Titles
A Study on Public Response in Fine dust Issue : A Comparative Study of Korea and China
Authors
ZHAO, YIWEI
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김영옥
Abstract
세계 경제와 인간 문명의 발전에 따라 인간사회는 갈수록 더 복잡하고 예측할 수 없는 위험에 직면하게 되었다. 특히 미세먼지에 관한 문제가 많은 주목을 받고 있고 미세먼지 위험에 대응 및 극복하는 것은 국가가 대응해야 하는 범위를 넘어 전세계적으로 공동 대응해야만 하는 문제이다. 본 연구는 미세먼지에 관한 위험 커뮤니케이션 이론을 통해 미세먼지 에서의 공중의 공중 대응 행위를 연구하였다. 한국과 중국 각각의 미세먼지 기후에 대한 공중의 대응 행위를 바탕으로 한중 공중간의 격차를 비교하고, 공중 행동에 영향을 미치는 요인를 비교하였다. 연구결과는 중국과 한국 양국 공중들이 미세먼지와 관련 제품의 구매 의도에 영향을 미치는 변수중 미세먼지에 대한 태도 및 미세먼지에 대한 주관적 규범은 구매의도에 의유한 영향을 미치는 결과를 나타났다. 그리고 중국에서 미세먼지에 대한 태도 및 미세먼지에 대한 주관적 규범은 구매의도에 미치는 영향이 한국 보다 더 크다는 결과를 나타났다. 또한 중국과 한국 양국 공중들이 미세먼지에 대한 개선 행동 의도에 영향을 미치는 변수중 미세먼지에 대한 주관적 규범 및 미세먼지에 대한 인식된 행동 통제가 미세먼지 개선 행동의도에 의유한 영향을 미치는 결과를 나타났으며, 한국의 미세먼지에 대한 태도가 미세먼지 개선 행동 의도에 영향을 미치는 반면에 중국의 미세먼지에 대한 태도가 미세먼지 개선 행동 의도에 영향을 미치지 않은 결과를 나타났다. 중국은 미세먼지에 대한 주관적 규범 및 미세먼지에 대한 인식된 행동 통제가 미세먼지에 대한 개선 행동의도에 미치는 영향이 한국 보다 더 크다는 결과를 나타났다. 중국과 한국 양국 공중들이 미세먼지 정부 정책에 대한 의도에 영향을 미치는 변수중 미세먼지에 대한 주관적 규범 및 미세먼지에 대한 인식된 행동 통제가 미세먼지 정부 정책에 대한 행동의도에 의유한 영향을 미치는 결과를 나타났으며, 중국의 미세먼지에 대한 태도가 미세먼지 개선 행동 의도에 영향을 미치는 반면에 한국의 미세먼지에 대한 태도가 미세먼지 개선 행동 의도에 영향을 미치지 않은 결과를 나타났다. 중국은 미세먼지에 대한 주관적 규범 및 미세먼지에 대한 인식된 행동 통제가 미세먼지 정부 정책에 대한 행동의도에 미치는 영향이 한국 보다 더 크다는 결과를 나타났다. ;With the development of the world economy and human civilization, human society has to face more complex and unpredicatable dangers. In particular, the problem of fine dust is attracting much attention. To cope with and overcome the fine dust is a problem that must be jointly addressed all over the world. This study investigated the behavior of the public in the fine dust issue through the risk communication theory. This study based on the public response to the fine dust climate in Korea and China, amd compared the gap between Korea and China, and the factors affecting public behavior were compared. The results of this study suggest that the attitude toward fine dust and the subjective norm of fine dust affect finite influence on purchasing intention of fine dust and related products in both China and Korea. And the attitude toward fine dust and the subjective norm of fine dust in China showed that the effect on purchasing intention was greater than that of Korea. In addition, subjective norms of fine dust and perceived behavioral control of fine dust have a finite effect on fine dust improvement behavior. But attitude toward fine dust in Korea affects the intention to the improvement behavior of the fine dust, the attitude toward fine dust in China does not affect the intention to improvement behavior of the fine dust. In China, the subjective norm of fine dust and the influence of perceived behavioral control on fine dust on the degree of improvement behavior toward fine dust is bigger than Korea. This study also showed that the subjective norm of fine dust and the perceived behavioral control of fine dust have a finite effect on behavioral intentions torward fine dust government policy in China and Korea. But the attitude toward fine dust in China affects the behavioral intention toward the fine dust government policy, the attitude toward the fine dust in Korea does not affect the behavioral intention toward the fine dust government policy. And also China has found that the subjective norms of fine dust and the perceived behavioral control of fine dusts have a greater impact on behavioral intentions toward the fine dust government policy than in Korea.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE