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특성화고 · 마이스터고 학생의 자아탄력성과 진로성숙도가 학교생활적응에 미치는 영향

Title
특성화고 · 마이스터고 학생의 자아탄력성과 진로성숙도가 학교생활적응에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Self-Relasticity and Roads Accommodation on the School Life Adaptation of Mysterious High School and Myster High School Students
Authors
조수현
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이지은
Abstract
본 연구는 특성화·마이스터고등학교 학생의 자아탄력성과 진로성숙도가 학교생활적응에 미치는 상대적 영향력을 탐색하는 것에 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 서울지역에 소재한 4개의 특성화·마이스터고등학교에 재학 중인 521명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS WIN 20.0을 활용하여 기술통계분석과 t-test, 일원변량분석(One-way ANOVA), 사후검증으로 LSD 검증을 실시하였다. 또한, Pearson의 적률 상관계수를 산출하였으며 다중회귀분석을 실시하였다. 이러한 과정을 거쳐 나타난 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 연구대상자의 성별은 남성이 61.0%로 여성 39.0%이며, 특성화고등학교에 재학 중인 응답자가 67.6%, 마이스터고등학교에 재학 중인 응답자는 32.4%로 나타났다. 학년별로는 2학년이 48.0%, 1학년 44.5%, 3학년 7.5%로 나타났다. 둘째, 특성화·마이스터고등학교 학생의 자아탄력성, 진로성숙도, 학교생활적응의 수준을 분석한 결과, 진로성숙도 3.71(SD=.98), 학교생활적응은 3.71(SD=.98), 자아탄력성 3.63((SD=.61) 순으로 나타났다. 셋째, 특성화·마이스터고등학교 학생의 학교생활적응, 자아탄력성, 진로성숙도 간의 상간관계를 분석한 결과, 자아탄력성은 학교생활적응(r=.702, p<.01)을 비롯한 하위변인인 교사관계(r=.587, p<.01), 교우관계(r=.659, p<.01), 학교수업(r=.609, p<.01)과 통계적으로 유의미한 상관관계가 있었으며, 진로성숙도 역시 학교생활적응(r=.536, p<.01)을 비롯한 하위변인인 교사관계(r=.416, p<.01), 교우관계(r=.506, p<.01), 학교수업(r=.462, p<.01)과 통계적으로 유의미한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 특성화·마이스터고등학교 학생들의 자아탄력성과 진로성숙도가 학교생활적응에 미치는 영향을 검증한 결과, 두 변인 모두 학교생활적응에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 특히 진로성숙도에 비해 자아탄력성이 미치는 영향력이 상대적으로 강하게 나타났다. 다섯째, 특성화·마이스터고등학교 학생들의 학교생활적응의 하위요인에 미치는 자아탄력성과 진로성숙도의 효과를 분석한 결과, 자아탄력성은 교사관계에 강한 영향을 미치는 요인으로 밝혀졌으나 진로성숙도는 영향력이 약하게 나타났다. 교우관계에 대한 자아탄력성과 진로성숙도는 44.2%의 설명력을 가진 모형으로 검증되었고, 학교수업에 대한 자아탄력성과 진로성숙도는 37.5%의 설명력을 가진 모형으로 검증되었다. 학교규칙에 대한 자아탄력성과 진로성숙도는 15.4%의 설명력을 가진 모형으로 나타나 자아탄력성과 진로성숙도는 교우관계, 학교수업, 학교규칙에 영향을 미치는 요인으로 확인되었다. 본 연구에서 나타난 전반적인 결과들은 앞에서 제시한 연구결과를 바탕으로 하여 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 첫째, 특성화·마이스터고등학교 학생의 자아탄력성은 학교생활적응에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 자아탄력성은 학교생활적응도 하위 변인인 교사관계, 교우관계, 학교수업, 학교규칙에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 즉, 특성화·마이스터고등학교 학생들 중 어려움에 직면했을 경우 융통성 있는 능력이 발휘하여 적절히 자아통제를 할 수 있는 학생일수록 학교의 규칙을 잘 지키고 교사 및 교우 간의 관계가 안정적이며, 수업에는 잘 참여하며 만족하는 학교생활을 한다고 볼 수 있다. 이와 같은 결과를 미루어 보았을 때 학생들의 자아탄력성을 높이는 프로그램이 개발되어 특성화·마이스터고등학교 학생들의 학교생활적응에 대한 예방 및 중재하는 기능으로 활용될 수 있다고 본다. 둘째, 특성화·마이스터고등학교 학생의 진로성숙도는 학교생활적응에 영향을 미친다. 주목할 점은 학교생활적응의 4개의 하위요인 중에 교우관계, 학교수업, 학교규칙에서만 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 그중에 교우관계가 가장 큰 영향을 미치고 있었다. 특성화·마이스터고등학교 학생의 진로성숙도가 교우관계에 특히 더 큰 영향을 미친 것은 단편적으로 설명하기에는 한계가 있으나, 특성화·마이스터고등학교 한 학급당 최대 26명으로 인원수가 제한된 점 그리고 학급 수가 많지 않기 때문에 한계가 있는 교우 간의 교류에서 서로에게 영향을 줄 수 있다고 판단된다. 청소년의 정서지능과 교우관계가 진로성숙도에 미치는 영향을 살펴본 정홍란·공인숙(2012)의 선행연구 연구결과에서도 청소년의 교우관계와 진로성숙도는 유의미한 상관을 보였다고 밝힌 바 있다. 반면 교사관계는 타 변인들에 비해 상대적으로 약한 영향력을 보이는 것으로 나타났다. 대부분 특성화·마이스터고등학교에 입학한 학생들은 어느 정도 자신의 진로를 선택하고 입학을 한다. 그러나, 학교생활 중에 제대로 된 진로지도나 상담을 받지 못하거나 본인의 기대와 다른 학교생활에 만족하지 못함으로써 교사관계 등에 부적응을 경험하게 되는 것이라 사료된다. 이러한 검증은 특성화·마이스터고등학교 학생들의 성공적인 학교생활적응을 위해 자아탄력적인 개인으로 성장할 수 있도록 예방적 중재 프로그램 개발에 관한 이론적 근거를 마련하였다는 점에서 의미가 있다. 또한, 입시보다는 취업과 관련된 교육에 초점을 두는 특성화·마이스터고등학교 학생들의 진로성숙도가 학교생활적응에 미치는 영향력을 검증한 점은 자아탄력성이 상대적으로 낮을지라도 진로와 관련된 관심과 선호 등 자기 자신의 진로에 대한 깊은 이해를 바탕으로 진로를 구체적으로 계획-선택하고 목표에 따라 노력하는 성숙도를 증진 시킨다면 부적응을 예방하고 만족스러운 학교생활을 영위할 수 있음을 확인한 결과이다. ;The purpose of this study is to explore the relative influence that self-reliability and career maturity of students of specialization and Mister High School have on school life adaptation. To achieve this goal, a survey of 521 students attending four specialized high schools in Seoul was conducted. The collected data were used for technical statistics analysis, t-test, one-way ANOVA, and post-verification using SPSS WIN 20.0. In addition, Pearson's fitness correlation was calculated and a multi-return analysis was performed. The main findings from this process are as follows: First, the gender of the study was 61.0% for males, 39.0% for females, 67.6% for those who are attending specialized high schools, and 32.4% for those who are attending Myster High School. By grade, 48.0% of second graders, 44.5% of first graders, and 7.5% of third graders. Second, after analyzing the level of self-reliability, career maturity, and school life adaptations of students from specialized and Mister high schools, the results showed that they were 3.71 (SD=.98), and 3.63 (SD=.61). Third, when analyzing interrelationships between school life adaptation, self-reliability, and seniority of students from specialized and Mister High School, there was a significant correlation between teacher adaptation, friendship adaptation, school adaptation, and statistically significant correlation between school life adaptation, and school adaptation. Jin Ro Sung Sook is also a lower variable, and school adaptation. Fourth, the results of the verification of the effects of self-reliability and career maturity of students at specialized and mister high schools on school life adaptation showed that both variations had an influence on school life adaptation, and in particular, the influence of ego resilience was relatively strong compared to career maturity. Fifth, the analysis of the effects of self-reliability and career maturity on the subfactor of school life adaptation of students from specialized and Mister High School found that self-reliability has a strong influence on teacher adaptation, but career maturity showed weak influence. Self-reliability and career maturity of friend adaptation were verified by a 44.2% model, and self-reliability and career maturity of class adaptation were verified by a 37.5% model. Self-reliability and career acceptance of school regularity are shown to be factors that affect friend adaptation, class adaptation, and school rule adaptation as a model with 15.4% explanatory power. Based on the findings presented above, the overall results from this study can be concluded as follows: First, it was found that self-reliability of students from specialized and Mister High School affects school life adaptation. In addition, self-reliability has been found to have statistically significant effects on teacher adaptation, friend adaptation, class adaptation, and adaptation of school rules. In other words, when faced with difficulties among students at characterization and Mister High School, students who are able to exercise flexibility and control themselves properly, are more able to follow the rules of the school, have stable relationships between teachers and classmates, participate in the class, and be satisfied. Based on these results, we believe that programs that enhance students' self-reliability can be developed and used as a function to prevent and mediate students' school life adaptation. Second, career maturity of students from specialized and Mister High School affects school life adaptation. It was noted that among the four subfactors of school life adaptation, only the static effects of friendships, school classes, and school rules were the most affected. Although there is a limit to elucidate differences between students of specialized and Mister high schools, it is considered that they can influence each other in exchange between limited numbers and limited number of students because there are not many classes. Jeong Hong-ran and Gong In-suk (2012), who studied the impact of emotional intelligence and friendship among teenagers on career maturity, also said that teenagers' friendships and maturity of seniority had significant correlation. On the other hand, teacher relations are relatively weak compared to other lawyers. Most of the students who enter the specialized and Mister High School choose their own career path to enter. However, it is thought that the failure to get proper career guidance or counseling during school life or to be satisfied with one's expectations and other school life will result in the failure to adapt to teacher relations. This verification is meaningful in that it provided a rationale for the development of preventive mediation programs so that students of characterization and Mister High School can grow into self-reliant individuals for successful school life adaptation. In addition, it has been verified that students of specialized and Mister High School who focus on education related to employment rather than college entrance exams have an impact on school life adaptation. Although their self-reliance is relatively low, it has been found that they can prevent inappropriate behavior and improve their maturity based on their own interests and preferences.
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