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영유아교육기관의 부모 개인면담 현황과 학부모가 느끼는 어려움과 요구

Title
영유아교육기관의 부모 개인면담 현황과 학부모가 느끼는 어려움과 요구
Other Titles
Parents' Personal Interview Status and Difficulties and Needs Felt by Parents at Early Childhood Education Institutions
Authors
이예인
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김희진
Abstract
본 연구는 영유아교육기관의 부모 개인면담의 현황과 부모 개인면담에서 학부모가 느끼는 포괄적인 어려움과 요구를 비롯하여, 부모 개인면담을 계획하고 진행하고 마무리하는 각각의 과정에서 학부모의 만족 여부와 구체적인 요구사항에 대해 알아보는 것을 목적으로 한다. 본 연구의 목적에 맞게 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 영유아교육기관의 부모 개인면담 현황은 어떠한가? 2. 영유아교육기관의 부모 개인면담에서 학부모가 느끼는 어려움과 요구는 무엇인가? 본 연구의 대상은 서울·경기도·충청도에 소재한 유치원과 어린이집 중 부모개인상담을 실시하고 있는 기관의 학부모 398명이다. 연구도구는 영유아교육기관의 부모 개인면담 현황과 부모 개인면담에서 학부모가 느끼는 어려움과 요구를 알아보기 위하여 설문지를 사용하였다. 본 연구에 사용한 설문지는 문헌조사와 선행연구를 기초로 연구자가 연구 목적에 맞춰 제작하였다. 설문의 내용은 응답자의 일반적 배경을 묻는 문항과 부모 개인면담의 현황 및 부모 개인면담에서 학부모가 느끼는 어려움과 요구에 대해 묻는 문항으로 나누어, 총 25문항과 그 안의 세부문항으로 구성하였다. 수집한 자료의 결과는 연구문제에 따라 빈도와 백분율로 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 현재 영유아교육기관에서 부모 개인면담은 대부분 연간 2회 정도 실시되며, 주로1학기 초(3·4월)와 2학기 초(9·10월)에 이루어지고 있었다. 부모 개인면담은 주로 자녀가 귀가한 평일 오후, 저녁시간 시간대에 이루어지고 있었으며, 소요시간으로는 15분 이상~20분 이하가 가장 많았다. 부모 개인면담의 날짜 및 시간을 정하는 방법으로는 교사가 제시한 날짜 및 시간 내에서 부모가 원하는 시간을 선택하는 것과 부모와 교사가 상의하여 정하는 방법이 주로 사용되고 있었다. 또한 부모 개인면담 진행 시 대부분의 학부모는 유아에 관련된 자료를 받아보고 있었고 준비된 자료로는 유아 발달 영역별 교사의 의견 및 평가와 유아 포트폴리오가 많았다. 부모 개인면담 후 학부모는 교사와 상담했던 내용을 다른 가족들과 함께 논의하고, 교사와 지속적으로 의논하고 협력하고 있음을 알 수 있었다. 둘째, 대부분의 학부모는 영유아교육기관에서 운영하는 부모 개인면담의 연간 횟수와 시행시기, 부모 개인면담이 진행되는 시간대와 소요시간, 날짜 및 시간을 정하는 방법, 안내방법, 부모 개인면담 시 준비되었던 자료, 당일의 환경구성, 부모 개인면담의 진행에 만족하고 있음을 알 수 있었다. 각 항목에 만족하지 못하는 소수의 학부모들이 있었으나, 각자의 환경과 사정에 따라 불만족하는 이유와 희망하는 사항이 다양하게 나타났다. 다만 대부분의 학부모는 부모 개인면담 후 가정에서 연계지도를 함에 있어서 어려움을 겪고 있었는데, 이는 유아의 문제행동에 대한 구체적인 해결방안을 모르고 교사와 상의한 내용을 가정에서 반영하는 방법을 알지 못함으로 인한 어려움이었다. 또한 대부분의 학부모는 자녀가 다니는 영유아교육기관의 부모 개인면담내용에 대해 전반적으로 만족하고 있었으나, 만족하지 못하는 소수의 학부모는 교사가 자녀에 대해 궁금했던 부분을 알려주지 않아서, 교사가 자녀를 잘 파악하고 있지 않아서, 자녀의 문제점(부정적인 면)을 알려주지 않아서, 교사가 유아교육 및 발달에 대한 전문적인 지식을 잘 알려주지 않기 때문임을 이유로 부모 개인면담에 대해 만족하지 못하는 것으로 나타났다. 그리고 부모 개인면담에 대해 형식적인 연례행사로 느낀 경험이 있다고 응답한 소수의 학부모가 있었는데, 그 이유는 지난 학기, 지난 연령 때 했던 면담 내용과 같아서, 평소에 담임교사와 소통 및 관계 형성이 원활하지 않아서, 교사가 자녀에 관련된 실제적인 이야기를 해주지 않기 때문인 것으로 드러났다. 본 연구는 영유아교육기관에서 실시되고 있는 부모 개인면담에 있어 학부모가 느끼는 어려움과 요구를 알아보고, 학부모의 희망사항이 고려된 부모 개인면담을 시행하기 위한 기초자료를 제시하는데 의의가 있다. 본 연구가 교사와 학부모에게 편안하고 효율적인 부모 개인면담의 기초자료를 제공하여 가정과 기관의 협력적인 관계 형성에 도움이 되기를 바란다. ;This study aims to figure out the current state of the personal interviews with parents carried out by early childhood educational institutions, the general difficulties and needs the parents of their students feel in the personal interviews, and those parents' satisfaction and specific needs at each stage of the whole process from planning to proceeding and completing of the personal interview. The issues set up to achieve the goal of this study are as follows: 1. What is the current state of personal interviews with parents carried out by early childhood educational institutions? 2. What are the difficulties and needs the parents of their students feel during the personal interviews in early childhood educational institutions? The targeted population of this study is 398 parents of the students of the kindergartens and child care centers located in Seoul, Gyeonggi-do and Chungcheong-do, which were conducting personal interviews with parents. As the tool for this study, a questionnaire was used to figure out the current state of the personal interviews with parents carried out in early childhood education institutions and the difficulties and needs the parents feel in the personal interviews. The questionnaire used for this study was designed for the purpose of this study by the researcher, based on literature review and previous research. The questionnaire consists of total 25 main questions and their sub-questions which are divided into two parts: one includes questions on the respondents’ general backgrounds and the other includes questions on the current state of the personal interviews with parents and the difficulties and needs the parents feel in the personal interviews. The results from the collected data were calculated as frequency and percentage depending on the issues. What was found in this study is as follows. First, the personal interviews with parents were generally being conducted two times annually in the early childhood education institutions, mostly in the early first term (from March to April) and in the early second term (from September to October) respectively. Most of them were being carried out in the afternoon or in the evening on weekdays after their children went back home, and for the duration, between 15 and 20 minutes was the most responded. For the way of determining the date and time for the personal interview, in most cases, the parents chose from the options presented by the teachers, or the parents and the teachers consulted with each other. In addition, most of the parents were provided with data related to their children during the personal interviews, and the most frequently presented among such data were the teacher’s opinions and assessments by child development domain and the children's portfolios. It was found that after the personal interviews, the parents surveyed shared the results of their personal interviews with their family members and continued to consult and cooperate with their children’s teachers. Second, it was found that most of the parents surveyed were satisfied with the whole procedures of the personal interviews carried out in the early childhood educational institutions, including the number-per-year and season, the time and duration, the way of arranging the date and time, the way of notification, the data presented during the personal interview, the circumstances of the day, and the proceeding course of the personal interview. There were a minority of the parents surveyed who were dissatisfied with each procedure, and the dissatisfactory reasons and desired matters varied depending on their own circumstances and situations. However, most of the parents were having difficulty in provide their children with instruction associated the personal interviews afterwards. This is because they lacked the knowledge on the specific solutions to their children’s problematic behaviors and the way of applying the details from the consultation with the teachers at home. In addition, it was shown that, while the majority of the parents surveyed were satisfied with the personal interviews carried out in the early childhood educational institutions for their children, the minority who were dissatisfied attributed their dissatisfaction to several reasons: the teachers did not fully dissolve their questions on their children; the teachers did not know about their children completely; the teachers did not fully dissolve their questions on their children’s problems (or negative aspects); and the teachers did not properly provide them with specialized knowledge on the education and development of children. There were a minority of the parents surveyed who responded that they had an experience in which they felt the personal interviews as a superficial annual event, and the reasons were revealed as follows: the contents of the day’s personal interview were the same as in the previous term or year; the daily communication and relationship with the teacher in charge were not proceeding well; and the teachers did not tell them practical matters about their children. This study is relevant in that it figured out the difficulties and needs the parents feel in the personal interview with parents carried out in early childhood educational institutions and presented fundamental data for future personal interviews with parents in which the parents' desired matters are considered. Hopefully, this study will provide teachers and parents with fundamental data for comfortable and efficient personal interviews with parents to help generate cooperative relationship between families and institutions.
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