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북한의 「교육신문」 기사에 나타난 '새 세기 교육혁명' 연구

Title
북한의 「교육신문」 기사에 나타난 '새 세기 교육혁명' 연구
Other Titles
A study on the “Education Revolution of the New Century” in North Korea’s ‘Education Newspaper’
Authors
김수현
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 도덕·윤리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김석향
Abstract
본 연구의 목적은 북한당국의 2014년부터 2016년까지 「교육신문」기사 중에서 교육관련 내용이 나온 사례를 찾아서 북한당국이 최근 추구하는 교육 동향을 파악하는 것을 목적으로 한다. 이런 연구를 진행하려 했던 이유는 학교 현장에서 통일교육을 담당하는 도덕·윤리 교사가 북한교육의 현장을 정확하게 알아야 할 필요가 있다고 생각했기 때문이다. 도덕·윤리 교사는 학교 현장에서 통일교육을 담당하고 있는 중핵적인 역할을 하고 있다. 통일교육을 담당하고 있는 교사로서 북한에 대한 객관적 이해를 갖추는 것이 중요하다는 점은 더 이상 강조할 필요가 없는 일이다. 도덕·윤리 교사는 통일교육을 시행함에 있어 북한사회 전반에 관심을 갖고 정확하게 파악하는 노력을 선행해야 한다. 특히 북한사회가 중대한 변화를 겪는 시기를 중심으로 교육 분야에서 어떤 변화가 나타나는지 그 흐름을 우선적으로 파악해 두어야 할 것이다. 북한당국은 2012년 김정일에서 김정은으로 최고지도자가 바뀌는 변화가 일어났다. 북한당국은 정권이 변화하면서 북한 내 각 분야에서도 정권의 장악력을 더욱더 공고하게 만들기 위해 다양한 변화와 개혁을 시도했다. 북한당국은 2012년 9월 25일 개최한 최고인민회의 제 12기 6차 회의에서 전반적 12년제 의무 교육 법령을 제정하였다. 법령의 제정 내용은 기존의 11년제 의무교육 기간을 1년 연장하여 12년제 의무교육을 도입하여 시행하겠다는 것이었다. 북한당국은 이와 같은 학제 개편을 시행한 이유를 설명하면서 초등교육의 교육수준을 높이기 위해 기간을 1년 연장하였으며 중등교육을 초기 중등교육과 후기 중등교육으로 분리함으로써 시대의 요구에 맞는 창의적인 인재 양성을 시도하고자 한 것이라고 서술하였다. 북한당국은 해당 법령을 발표한 후, 2014년 9월 5일 평양에서 제13차 전국교육일군대회를 개최하였고 그 자리에서 ‘새 세기 교육혁명을 일으켜 교육의 나라 인재의 나라’ 구호아래 교육 개혁을 당면 과제로 제시하였다. 이 대회에서는 기존의 11년제 의무교육 기간을 12년제로 바꾸면서 교육을 세계적 수준에 맞추어 개선하는 것이 중요하다는 것을 밝혔다. 이를 바탕으로 제 13차 전국교육일군대회에서 북한당국은 교육의 방향과 중요성을 크게 3가지로 언급하고 있다. 첫째, 교육의 기본 고리로서 중등일반교육 강화해야 한다고 강조한다. 유능한 인재들을 더 많이 길러낼 수 있도록 전반적인 지식의 수준을 높여야 하며 이 과정을 거쳐 더욱 발전한 인재들이 강성국가 건설의 일군으로서 21세기 사회주의 교육 강국을 건설할 수 있게 만들어 주어야 한다는 것이다. 둘째, 학생을 대상으로 숭고한 정신과 높은 창조력을 키워줄 수 있도록 교육내용과 방법을 혁신해야 한다고 강조하였다. 교육내용과 방법은 인재 양성의 질을 담보하는 기본적인 요인이라는 것이 북한당국의 주장이었다. 따라서 교육내용을 개편하여 정치사상교육을 더욱더 공고히 하고 과학기술을 결정적으로 강화해야 한다는 것이었다. 북한당국의 주장에 따르면 교육내용의 개선은 실용화·종합화·현대화하는 방향으로 나아가야 한다. 한 걸음 더 나아가서 기초지식과 심화된 지식을 현실에서 실제로 활용할 수 있는 실용적인 내용으로 구성하며 기초적인 내용과 전공 관련 내용을 다양한 과목과 어울려 통합적으로 개선하도록 종합화해야 하며 학교 교육과정을 통해 배운 내용과 지식을 실천하며 실험실습, 기능훈련, 실험기구 등을 활용하여 현대적인 방법으로 교육내용을 밀고나가야 한고 주장한다. 이런 방향은 결국 학생들의 지적능력과 응용능력을 높이는 한편 교원들은 교육 수단과 방법을 발전시키면서 토론과 논쟁을 통하여 학생들이 자립적 학습능력을 키워줄 수 있도록 교육방법에 힘을 쓰도록 해야 함을 강조하려는 것으로 보인다. 셋째, 교육조건 및 교육환경을 개선하여 교육시설 개선과 교육환경에 역점을 두어야 한다고 북한당국은 강조한다. 교육시설과 교육환경 개선을 실천하기 위해 다기능화된 교실, 실험실습기재, 교수와 실험 실습과정을 정보화해야 한다는 점을 북한당국은 지속적으로 강조하는 것으로 나타난다. 결국 북한당국은 학생을 시대에 필요한 인재로 키워내려면 중등일반교육부문에 아낌없는 투자를 해야 한다고 주장하고 있는 것이었다. 이를 바탕으로 현대적인 실험기구와 실험 실습설비를 보장해 줘야 함을 말하며 시대에 맞는 현대적인 교실을 만드는 것이 중요한 교육사업의 기반임을 지적하고 있다. 북한당국은 교육에 새로운 전환을 시도하며 변화를 맞이하고자 했던 것은 ‘새 세기 교육혁명’ 목표를 달성하기 위한 노력의 일환으로 보인다. 통일교육을 담당하는 도덕·윤리 교사는 북한교육의 현장을 정확하게 알아야 하는 만큼 오늘날 북한당국의 교육의 방향에 대해 관심을 가지고 새로운 접근을 시도하고 있다는 점을 정확하게 파악해 두어야 할 것이다.;The purpose of this study was to identify the education trends that North Korean government currently pursues based on the education-related articles in ‘Education Newspaper’ from 2014 to 2016. The awareness that ethics teachers who are in charge of unification education in the school field should understand the education trends in North Korea gave an impetus to this study. Ethics teachers play an important role in unification education in the school field. It goes without saying that the ethics teachers in charge of unification education need to have objective understandings of North Korea. For the unification education, they should pay attention to the whole North Korean society and put efforts to comprehend it appropriately. In particular, the changes in the education field in the period when the North Korean society underwent major transformations should be primarily explored. In 2012, North Korea's supreme leader changed from Kim Jong-il to Kim Jung-eun. Facing the change of the regime, the North Korean government has made various reforms to make the governmental power of each social domain more secure. The North Korean government enacted a 12-year compulsory education law at the 12-6 session of the Supreme People's Assembly held on September 25, 2012. The law extended the existing 11-year compulsory education period by one year to introduce 12-year compulsory education. By the expansion of the total school year and the separation of secondary education into the initial secondary education and the latter secondary education, the school system reorganization attempted to cultivate creative talents meeting the needs of the age under the objective of raising the educational level of primary education. After the announcement of the law, the North Korean government held the 13th National Education Workers' Convention in Pyongyang on September 5, 2014, under the slogan of "Educational Revolution of the New Century, Country of Education, Country of Talent” as an immediate task. The convention emphasized the importance of improving education to the world level by changing the existing 11-year compulsory education period to 12-year. At the 13th National Education Workers' Convention, the North Korean government mainly stated the direction and importance of education in the following three points. First, it emphasized the need to strengthen secondary education as a basic link in education. In other words, it raises the level of overall knowledge so that more talented students can be cultivated, and in this process, more advanced talents as workers in the construction of a strong state should be able to build a solid country of socialist education in the 21st century. Second, it emphasized the need to innovate the contents and methods of education so that students can foster their noble spirits and high creativity. The North Korean government claimed that the contents and methods of education are the basic factors for guaranteeing the quality of human resources development. Therefore, the contents of education should be reorganized to strengthen the political ideology education and, in particular, science and technology. According to the North Korean government, the improvement of education contents should go toward the practicalization, synthesis, and modernization. Going one step further, basic knowledge and advanced knowledge should be composed of pragmatic contents that can be practically used in reality. Basic contents and major-related contents should be integrated to make comprehensive improvements along with various courses. Students should practice the contents and knowledge acquired in the school curriculum and modernize them by using laboratory exercises, functional training, and experimental instruments. It highlights teaching methods that ultimately enhance students’ intellectual competence and practical skills and develop teaching materials and methodology for teachers, which promotes students' ability to learn independently through discussions and debates. Third, it emphasized the need to improve educational conditions and settings by focusing on the improvement of education facilities and environments. In order to improve the educational facilities and environments, the securement of multifunctional classrooms, laboratory instruments, the informationaliztion of instruction and experiment training was constantly highlighted. So to say, the North Korean government insisted that high investment in the secondary general education sector is required in order to cultivate students as talents for the times, which pointed out that ensuring modern laboratory equipment and experimental facilities and creating modern classrooms for the times are the foundation of educational projects. It was a part of the efforts to achieve the goal of the "Educational Revolution of the New Century” that the North Korean government attempted to transform the education system and to make a new transition in education. Given that ethics teachers in charge of unification education should be precisely aware of the education field in North Korea, they also should understand that the North Korean government are paying attention to the orientation of education and trying new approaches nowadays.
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