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중학교 음악교사의 음악교수효능감과 중학생의 음악학습동기와의 관계 연구

Title
중학교 음악교사의 음악교수효능감과 중학생의 음악학습동기와의 관계 연구
Other Titles
Study on the Relationship between Music Teaching Efficacy of Music Teacher and Music Learning Motivation of middle School student
Authors
조하슬린
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이수진
Abstract
본 연구의 목적은 중학교 음악교사의 음악교수효능감과 중학생의 음악학습동기 수준을 알아보고 두 변인의 관계를 밝히는데 있다. 이를 위해 서울, 경기, 충청 지역의 중학교 음악교사들과 각 교사가 지도하는 중학생들을 표집 하여 설문조사를 실시하였으며, 교사와 학생간의 비율을 고려하여 최종적으로 음악교사 29명, 중학생 145명을 연구대상으로 선정하였다. 수집된 자료는 코딩을 거쳐 SPSS 통계 프로그램을 사용하여 분석되었으며, 설정한 연구문제에 따라 빈도분석, 신뢰도분석, 기술통계, 독립표본 t-검정, 일원분산분석, 교차분석, 상관분석을 실시하였다. 분석결과에 따른 본 연구의 결론 및 논의를 요약하여 정리하면 다음과 같다. 첫째, 중학교 음악교사의 음악교수효능감은 상당히 높은 수준으로 나타났다. 이는 대부분의 음악교사들이 자신의 음악적 능력 및 교수방법의 효과성을 긍정적으로 인식하고 있는 것을 의미한다. 하지만 교직경력에 따른 음악교수효능감을 분석한 결과, 5년 미만의 경력을 가진 교사들이 음악적 지식 및 개념과 음악교수방법, 학생들의 이해도 요인에서 다른 집단에 비해 현저히 낮게 나타났다. 즉, 5년 미만 경력의 교사들은 대부분 자신의 음악적 능력과 교수행위에 따른 학생들의 이해력 향상에 자신감이 결여되어 있었다. 이러한 결과는 초임 교사들이 음악교수효능감이 낮은 이유에 대한 심층적인 연구 뿐 아니라 이들에게 음악교수효능감을 높여줄 수 있는 교사 연수 등 다양한 프로그램이 제공될 필요성이 있다는 것을 의미한다. 둘째, 중학생의 음악학습동기는 보통보다 높은 수준으로 나타났다. 이를 하위영역 및 요인별로 분석한 결과, 학생들의 음악학습동기 형성에 귀인동기가 가장 많은 영향을 미치는 것으로 나타났으며 외적동기, 내적동기 순으로 높게 나타났다. 귀인동기 중에서도 노력에 대한 요인이 높게 나타났는데, 이는 대부분의 중학생들이 음악학습에서 자신의 노력의 영향력과 가능성을 신뢰하고 있는 것으로 해석 될 수 있다. 외적동기에서는 선생님의 영향이 가장 높게 나타났는데 이는 모든 하위요인 중에서도 가장 높았다. 즉, 대부분의 중학생들이 음악학습동기를 형성할 때 선생님의 영향을 많이 받고 있음을 의미한다. 셋째, 음악교사의 음악교수효능감과 중학생의 음악학습동기와의 상관관계를 분석한 결과 두 변인의 상관관계는 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 하지만 하위요인별로 분석한 결과, 음악교사가 자신의 교수행위를 통해 학생들의 음악 수업에 대한 흥미를 높일 수 있다고 믿는 정도는 학생이 지각하는 음악이 삶에 주는 영향과 정적 상관관계가 있었다. 즉, 음악교사가 자신의 수업이 학생들의 음악학습 흥미를 높이는데 긍정적인 영향력을 행사한다고 신뢰할수록 학생들은 음악학습동기 형성에서 선생님의 영향을 많이 받고 있으며, 더 나아가 음악이 앞으로의 삶에 미치는 영향에 대해서도 긍정적으로 인식하고 있음을 의미한다. 넷째, 음악교수효능감이 높은 음악교사와 낮은 음악교사를 비교하여 분석한 결과, 음악교수효능감이 높은 교사가 지도하는 중학생들의 음악학습동기가 더 높게 나타났다. 또한, 이에 따른 학생들의 음악학습동기를 하위요인 별로 분석한 결과, 모든 하위요인에서 유의미한 결과가 있는 것으로 나타났다. 특히 능력 요인에서 집단 간의 평균 차이가 가장 크게 나타났는데, 이는 음악교수효능감이 높은 음악교사가 지도하는 학생일수록 자신의 음악적 능력과 그 가능성에 대해 스스로 높게 평가하고 있음을 의미한다. 본 연구의 결과를 통해 음악교사의 음악교수효능감과 중학생들의 음악학습동기의 상관관계는 높지 않았지만, 교사의 음악교수효능감이 높을수록 학생들의 음악학습동기 형성에 긍정적인 영향을 미칠 가능성이 높다는 것을 확인할 수 있었다. 따라서 학교 학습상황에서 음악교수효능감과 음악학습동기의 중요성을 인식하고 두 변인 간의 관계에 대한 연구가 더욱 심층적으로 이루어 질 수 있기를 기대한다. ;The purpose of this study is to investigate the level of music teaching efficacy of music teachers and music learning motivation of middle school students and to clarify the relationship between two variables. For this purpose, middle school music teachers in Seoul, Gyeonggi and Chungcheong area and their school students were sampled and 29 music teachers and 145 students were selected as the subjects of study. The collected data were analyzed by using SPSS statistical program after coding, and the frequency analysis, reliability analysis, descriptive statistics, independent sample t-test, one-way ANOVA, cross-over analysis, and correlation analysis were conducted according to the set study problems. The results and conclusions of this study are summarized as follows. First, the level of music teaching efficacy of music teachers appeared very high. This means that most of them are positively aware of the effectiveness of their musical abilities and teaching methods. However, as a result of musical teaching efficacy analysis according to teaching career, teachers with less than 5 years of experience showed significantly lower level in factors like musical knowledge and concept, music teaching method, and students' understanding factor were significantly than other groups. In other words, most of teachers with less than 5 years of experience were not confident and negative about improving students' understanding by their musical abilities and teaching activities. Based on these results, it is necessary to study in depth to analyze and reveal the various causes of low musical teaching efficacy of the beginning teachers, and to improve the music teaching efficacy by providing various programs such as teacher training. Second, the level of music learning motivation of middle school students appeared higher than usual. Analyzing this result by sub factors, it was found that the attribution motive had the greatest influence on students' musical learning motivation formation, was followed by external motive and internal motive in order. Among the attribution motives, the factors of effort were high, which can be interpreted as that most students trust the influence and possibility of their efforts in music learning. In external motivation, teacher's influence was the highest, which is the highest average among all sub factors. That is to say, most middle school students have a positive perception of teacher’s influence in music learning motivation. Third, the relationship between music teacher efficacy and music learning motivation of middle school students was not significant. However, according to sub factor analysis, there was a positive correlation between the degree of music teachers perceiving that students can increase their interest in music instruction through their teaching activities, and the influence of music perceived by students on their lives. In other words, as the music teacher is more likely to believe that their teaching can have a positive influence on enhancing students' interest in music learning, the students are more likely to be influenced by the teachers. Furthermore, students are more positively aware of the influence of music in their lives. Fourth, as a result of analyzing music teachers both with high and low music efficacy, students guided by teachers with high music teaching efficacy showed higher motivation to learn music. As a result of analysis by sub factors, it was found that there were significant results in all sub areas. Especially, the average difference among the groups showed the greatest difference in ability factor of student. This indicates that the students who are instructed by the music teacher who has a high level of music teaching efficacy are highly evaluating their own musical ability and possibility. These results suggest that though music teaching efficacy of music teachers is not directly related to the music learning motivation of middle school students, but its influence is clear. Therefore, it is important to recognize the importance of those variables in school learning situations. Based on this research, it is expected that further research will be able to deal with the relationship between two variables more deeply.
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