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음악극 만들기를 통한 중학교 통합수업 지도안 연구

Title
음악극 만들기를 통한 중학교 통합수업 지도안 연구
Other Titles
A Study on a Teaching Plan of Integrated Instruction in Middle School by Music Drama Making
Authors
이연희
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박은경
Abstract
본 연구의 목적은 중학교 3학년을 대상으로 음악극 만들기를 활용하여 음악 교과와 역사, 국어, 미술 교과와의 연계를 통한 통합수업 지도안을 개발하고 이를 검증하는 것에 있다. 이를 위해 통합교육에 대한 이해와 음악교육에서의 통합교육, 음악극과 통합교육에 관한 이론적 내용과 선행연구를 고찰한 뒤, 총 10차시의 통합수업 지도안을 개발하였다. 개발한 지도안의 검증을 위해 현직 음악교사 10인에게 설문조사를 실행하였으며 인천 Y중학교 3학년 학생 20명을 대상으로 한 차시의 수업을 진행한 뒤 학생만족도 조사를 실시하였다. 학습대상은 2015 개정 교육과정에 따라 중학교 3학년으로 선정하였으며 지도안의 학습 내용은 2015 개정 교육과정 성취 기준에 따라 구성하였다. 음악 교과와 타 교과를 연계한 통합수업에 적합한 활동으로 ‘음악극 만들기’를 활용하였다. 지도안은 한 교과를 중심으로 다른 교과가 보완하고 기여하는 형태인 인그램(Ingram)의 기여적 통합을 통합유형으로 선정하였고, 포가티(Forgaty)의 동심원형과 거미줄형 통합모형을 지도안의 차시별 통합모형으로 활용하였다. 음악 교과를 중심으로 기여한 타 교과는 역사, 국어, 미술 교과이며 총 10차시에 걸쳐 개발한 지도안에서 타 교과와의 연계를 통한 통합수업 학습 내용은 음악극 만드는 순서에 맞게 구성하였다. 1차시는 음악극의 개념을 먼저 이해하는 단계로, 음악극의 개념 및 역사적 흐름을 학습하고 음악극 제작 과정을 익힌 뒤 모둠을 구성하도록 하였다. 2차시는 1차시에서 음악극에 대해 학습한 뒤 음악극의 제재곡을 학습하는 단계로 ‘19세기 음악극 만들기’를 주제로 이와 관련되어 있는 19세기 낭만주의의 특징과 제재곡을 학습한다. 3차시는 주제를 정하는 단계로 음악과 역사 교과를 통합하여 19세기 낭만주의의 사회적인 배경에 대해 학습하며 이를 바탕으로 음악극의 주제를 정하기 위해 모둠 활동을 하도록 구성하였다. 4차시와 5차시는 줄거리 및 대본 만들기 단계로 음악과 국어 교과를 통합하였다. 4차시에는 지난 차시에 정한 음악극의 주제를 대본으로 만드는 수업으로 진행된다. 5차시는 제재곡인 ‘마왕’을 통해 낭만주의 문학에 대해 학습한 뒤 4차시에 작성한 대본을 ‘마왕’ 노래에 맞게 가사로 바꿔 불러보도록 구성하였다. 6차시는 앞선 음악수업에서 학습한 음악극의 제재곡에 새로운 가사를 만들어 개성있게 표현하며 불러보는 음악 만들기 단계로 모둠 활동을 통해 만든 새로운 가사에 맞춰 노래로 표현하는 활동으로 구성하였다. 7차시와 8차시는 무대배경 및 소품을 정하는 단계로 음악과 미술 교과를 통합하여 7차시에는 19세기 낭만주의 음악과 미술의 연관성에 대해 학습한 뒤 8차시에는 음악극 주제에 적합한 작품을 모둠별로 선정하여 발표할 수 있도록 구성하였다. 9차시에는 음악극 최종 공연 전, 역할별로 준비가 잘 이루어졌는지 최종 리허설하는 시간을 갖고 마지막 10차시에 모둠별로 음악극을 공연한 뒤 평가하는 시간을 가질 수 있도록 구성하였다. 지도안 검증을 위한 현직 음악교사 10인의 설문조사와 인천의 Y중학교 학생 20명을 대상으로 한 차시의 수업을 진행한 뒤 학생만족도 조사의 결과를 종합해 살펴보면, 타 교과와의 연계를 통한 통합이 잘 이루어지고 통합수업이 음악수업의 이해를 돕는데 도움을 주지만 학습자의 인지 능력 수준에 비해 많은 양의 학습 내용이 들어가 있으며 그 결과로 시간 운영 부분의 수정이 필요한 것으로 판단할 수 있었다. 또한 많은 양의 학습 내용을 전달하려는 것에 그치지 않고 학생들에게 많은 활동의 기회를 주어야 한다고 보았다. 이를 위해서는 지도안을 보완해 학습자의 활동 부분을 늘리고 교사의 설명 위주의 수업 내용을 줄이고 학생들이 충분히 학습 내용을 인지하고 이해했는지를 확인하는 작업이 필요하다는 것을 알 수 있었다. 학생들이 흥미를 갖고 수업을 진행할 수 있도록 타 교과와의 연계 수업에서도 음악 활동을 늘리는 것 역시 필요하다고 보았다. 이러한 점을 바탕으로 본 연구자는 지도안을 수정 보완하였다. 본 연구를 계기로 개발한 지도안이 음악 교과와 타 교과의 연계를 통한 통합수업 학습 지도에 도움이 되기를 바라며 나아가 통합교육에 관한 연구가 보다 다양하고 활발하게 이루어지기를 기대한다.;The purpose of this study is to develop and validate integrated teaching plan through linkage of music curriculum with history, Korean language, and art curriculum using the creation of musical drama for junior high school students. For this purpose, the theoretical content of the integrated education, the integrated education in the music education, the music drama and the integrated education were examined, and then the integrated teaching plan of 10 classes was developed. In order to verify the developed teaching plan, we surveyed ten current music teachers and conducted a student 's satisfaction survey after 20th grade students of Incheon Y middle school. The subject of learning was selected as the third grade of middle school according to the 2015 revised curriculum. We used 'making a musical drama' as an activity suitable for integrated lessons that link music curriculum with other subjects. In this paper, we focus on the integrated integration of Ingram, which is a complementary and contributing form of other subjects, focusing on one subject, and the integration model of Forgaty 's concentric circle and spider - Respectively. The other curriculum that contributed mainly to the music curriculum is history, Korean language, and art curriculum, and the integrated lesson contents through the linkage with other curriculum in the course developed over 10 times were composed according to the order of making musical drama. The first stage is to understand the concept of the musical drama first, to learn the concept and historical flow of the musical drama, and to learn the process of making the musical drama. The second stage is learning the musical drama in the first stage and learning the music of the musical drama. It will learn about the characteristics of the nineteenth century romanticism related to this and the impertinence music related to this subject. The 3 rd stage was to arrange the theme and to integrate music and history subject to learn about the social background of romanticism in the 19th century and to organize the activity to set the theme of the musical drama based on it. The 4th and 5th cities integrated the music and the Korean language curriculum in the stage of plot and script creation. In the 4th class, the lesson will be a lesson in which the subject of the musical drama set in the previous school is scripted. The 5th class learned about romantic literature through the title song “Erlkonig” and then changed the script written in 4th grade into lyrics according to “Erlkonig” song. The 6th stage is composed of activities to express new songs in the music of the musical drama learned in the previous music class, and expressing them singing according to the new lyrics created through the group activities. In the 7th and 8th classes, the stage and the accessories were decided. In the 7th class, the relationship between the music and the art in the 19th century was studied. In the 8th class, So that it can be announced. In the 9th class, we had time for final rehearsal whether the final performance of the musical drama was well prepared by each role, and for the last 10 times, the musical drama was performed by each group and it was made to have time to evaluate. The results of the questionnaire survey of 10 incumbent musical teachers and the results of the Student Satisfaction Survey after 20 students of Y Junior High School in Incheon were analyzed. The results of this study are as follows. First, it was found that the integrated class helped the understanding of music class. In addition, I wanted to give students a lot of opportunities not just to convey a lot of learning contents. In order to do this, it was found that it is necessary to supplement the teaching plan to increase the activity part of the learner, to reduce the content of the instructional content focused on the teacher, and to check whether the students fully understand and understand the learning contents. It was also necessary to increase the musical activities in the connection classes with other subjects so that the students could enjoy the class. Based on this point, the researcher revised and revised the plan. I hope that the guidance developed with this research will help to integrate instructional teaching through the linkage of music curriculum and other subjects, and I hope that research on integrated education will be more diverse and active.
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