View : 753 Download: 0

집단 탐구 모형(GI)을 적용한 어린이 합창단 지도방안에 대한 실행연구

Title
집단 탐구 모형(GI)을 적용한 어린이 합창단 지도방안에 대한 실행연구
Other Titles
An Action Research on the Children’s Choir teaching method based on Group Investigation(GI) Cooperative Learning Model
Authors
민에셀
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
원영석
Abstract
The purpose of the study was to investigate the effects on Group Investigation(GI) Cooperation Learning Model on children’s choir action research process. To achieve this goal, twenty-nine members in the S-children’s choir participated in the study. The Group Investigation(GI) model was implemented in Group Investigation(GI) during 8 times. The findings of this study are summarized as follows. Firstly, the children’s choir teaching method with the cooperative learning Group Investigation(GI) model helped various chorus activities and an subjective choir was executed. Research participants enjoyed the chorus through various activities in the children’s choir class and presented ideas through interactions with peer of their peer, thus spreading creative expression. In addition, we were able to see members participating in the choir’s coaching activities in the precess of implementing a group-searching Group Investigation(GI) model. Secondly, the children’s choir teaching motod cooperative learning Group Investigation(GI) model influenced the participants to have a more positive approach to attitude. Friendship between the members and the sense of accomplishment in the chorus, interest in the chorus activities, and a willingness to cooperate. This was an opportunity to become close to friends who were not close to each other through the group activities and improved their sense of accomplishment by announcing their own results. Interest in activities and singing has also been formed and a cooperative attitude can be gained. These findings show that the children’s choir teaching method based on Group Investigation(GI) Cooperative Learning model can positively have an effect on the attitude of the members and the formation of relationships among the members. Therefore, it is expected that research would be used develop children’s choir teaching method based on cooperative learning model so that the members can learn to cooperate and be interested in participating in the choir activities.;본 연구의 목적은 집단 탐구 모형(GI)을 적용한 어린이 합창단 지도방안에 대한 실행 결과와 단원들에게 미치는 영향을 파악하는 데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 S어린이 합창단 단원 29명이 본 연구에 참여하였고 집단 탐구 모형(GI)을 적용한 어린이 합창단 수업을 8차시 동안 실행하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 집단 탐구 모형(GI)을 적용한 어린이 합창단 지도방안에 대한 실행 결과, 다양한 활동으로 구성된 합창활동이 실행되었고 주체적인 합창활동이 실행되었다. 연구 참여자들은 어린이 합창단 수업에서 다양한 활동을 통해 합창에 대한 즐거움을 가졌고 또래 친구들과의 활발한 상호작용이 이루어졌다. 또한 집단 탐구 모형(GI)을 적용한 어린이 합창단 지도방안 실행 과정에서 연구 참여자들이 주체적으로 합창활동에 참여하는 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 집단 탐구 모형(GI)을 적용한 어린이 합창단 지도방안은 단원들의 태도 형성에 긍정적인 영향을 미쳤다. 단원들은 합창활동에 대한 흥미가 형성되었고 단원들 간의 친밀도가 향상되었다. 이는 본인이 소속된 집단의 활동을 통해 흥미가 형성될 수 있었다. 나아가 다른 소집단의 발표를 통해서도 단원들은 소집단 활동에 대한 흥미가 형성되었고 합창수업을 통해 노래 부르기에 대한 흥미가 형성되었다. 또한 소집단 활동을 통해 친하지 않았던 친구들과 친해지는 계기가 되었다. 집단 활동시간에 단원들과 상호작용을 하면서 친밀한 관계가 형성될 수 있었다. 이러한 연구결과는 집단 탐구 모형(GI)을 적용한 어린이 합창단 지도방안이 단원들의 태도와 단원들 간의 관계 형성에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 보여준다. 따라서 단원들이 합창활동에 참여하는 과정에서 흥미를 갖고 단원들 간의 친밀도를 형성할 수 있도록 협동학습 모형을 적용한 어린이 합창단 지도방안을 개발하고 실행하는 연구가 적극적으로 이루어질 필요가 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE