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2015 개정 통합과학 교과서의 과학적 사고력에 따른 과학 글쓰기 유형 분석

Title
2015 개정 통합과학 교과서의 과학적 사고력에 따른 과학 글쓰기 유형 분석
Other Titles
A study on analysis of the frequency of scientific writing in integrated science textbooks that was revised in 2015
Authors
박솔빈
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정영란
Abstract
본 연구에서는 2015년 개정 교육과정에 따른 고등학교 통합과학 교과서의 과학 글쓰기 문항의 출판사별, 단원별 빈도 및 글로벌 이슈 준거에 따른 과학 글쓰기 빈도를 분석하여 과학 글쓰기 문항이 통합과학 교과서에 적절히 반영되어 있는지를 분석하였다. 본 연구에서는 과학적 사고력에 따른 글쓰기 분석틀과 글로벌 이슈의 내용에 따른 준거틀을 본 연구가 하고자 하는 목적에 맞게 수정한 것을 사용하여 2015년 개정 교육과정의 통합과학 5종의 모든 교과서를 분석하였다. 본 연구에서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 통합과학 교과서의 출판사별 과학적 사고력에 따른 글쓰기의 빈도수는 차이가 있었으며, 이는 교과서 저자와 출판사에 따라 과학 글쓰기에 대한 관심과 인식 차이에 있다. 따라서 교과서 선택 시 많은 제시 빈도를 보인 교과서의 선택이 필요하다. 둘째, 통합과학 교과서의 단원별 과학 글쓰기의 빈도수는 차이가 있었다. 이는 각 단원에서 중점적으로 다루는 과학의 세부영역과 그 내용에 따라 글쓰기 문항도 달라지기 때문이다. 빈도수의 불균형은 학생들에게 학습의 부담감을 주기 때문에 단원별 글쓰기 문항의 배분을 균일하게 할 필요성이 있다. 셋째, 통합과학 교과서의 출판사별 과학적 사고력의 하위영역에 따른 글쓰기의 유형 빈도는 차이가 있으며, 연역적, 귀납적, 창의적, 비판적 사고력 순으로 제시되었다. 통합과학에서는 네 가지 영역 모두 중요시 하고 있으나 비판적 사고력의 제시 빈도가 낮았다. 균형 잡힌 사고력의 함양을 위해 글쓰기 문항의 과학적 사고력의 영역별 배분을 적절하게 할 필요성이 있다. 넷째, 통합과학 교과서에서의 각 출판사별 글로벌 이슈 준거의 제시 빈도는 차이가 있었으며, 주제별로도 차이가 있었다. 에너지, 기후변화, 자연재해, 환경보전, 생물 다양성과 관련된 주제는 제시 빈도수가 높았으며 이는 화석에너지의 과도한 사용으로 발생하는 문제점의 제시가 많았기 때문이다. 하지만 이외 건강, 물, 식량, 정보통신과 관련된 준거의 제시는 낮았다. 따라서 글로벌 이슈 준거의 누락 없이 고르게 도입할 필요성이 있다. 본 연구의 결론을 기반한 제언은 다음과 같다. 첫째, 과학적 사고력의 세부 영역별로 균형 잡힌 사고력의 함양을 위해 교과서에서 부족하게 제시하는 영역의 경우에는 예시문 등 추가적인 보조자료를 활용해야 할 필요성이 있다. 둘째, 글로벌 이슈준거의 경우에도 교과서에서 잘 다루지 않는 주제는 별도의 자료를 통해 학생들이 자연스럽게 주제가 노출될 수 있도록 해야 할 것이다. ;The purpose of this study is to analyze the frequency of scientific writing by publisher, unit, and global issue in high school integrated science textbooks according to the revised curriculum in 2015. In this study, analyzing 5 types of science textbooks revised in 2015 by using science writing type and global issue revised for the purpose of the research. The conclusions obtained in this study are as follows: First, the frequency of writing according to the scientific thinking ability in integrated science textbook is differed. This is due to the difference of the recognition from authors and publishers. Therefore, it is necessary to select textbooks that show a lot of frequency when choosing textbooks. Second, the frequency of scientific writing by unit in integrated science textbooks was different. This is because the frequency of scientific writing depends on what unit is focus on. Since the uneven frequency of writing gives students the burden of learning, it is necessary to ensure making distribution evenly. Third, the frequency of types of writing in the sub-area of scientific thinking ability by publisher of integrated science textbooks was different in frequency, but the frequency of the five textbooks were generally deductive thinking ability, inductive thinking ability, creative thinking, and critical thinking ability in this order. All these areas are important thing in integrated science text books but the frequency of scientific writing is the fewest than the others. In order to foster balanced thinking skills, there is a need to properly distribute scientific thinking skills in writing questions. Fourth, the frequency of the global issue in an integrated science textbook was different from each publisher, and there also were differences between topics. the number were high related to topics including energy, climate change, natural disasters, environmental conservation, and biodiversity, as they are topics related to problems caused by excessive use of fossil energy. However, the number is low related to topics including health, water, food and information services was low. Therefore, there is a need to evenly introduce global issues. The following suggestions are based on the conclusions of this study. First, we need to utilize additional study materials and examples to foster a balanced scientific thinking. Second, in the case of global issue, topics that are not well dealt with in textbooks should be presented with additional materials for study so that students can be exposed naturally.
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