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지각된 부모의 심리적 통제와 사이버불링 가해행동의 관계에서 스트레스 대처행동의 조절효과

Title
지각된 부모의 심리적 통제와 사이버불링 가해행동의 관계에서 스트레스 대처행동의 조절효과
Other Titles
The Mechanism of Cyberbullying Behavior by The Relationship among Paternal or Maternal Psychological Control: The Moderating Effects of Stress Strategy
Authors
이은주
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박현정
Abstract
본 연구의 목적은 남녀 중학생을 대상으로 부모의 심리적 통제가 사이버불링 가해행동에 영향을 미치는 관계에서 스트레스 대처행동의 조절효과를 파악하는 데 있다. 부모의 심리적 통제가 사이버불링 가해행동에 어떤 영향을 미치는지 살펴보고 그 관계에 있어서 스트레스 대처행동과 성별에 따라 조절효과가 다르게 나타나는지 살펴보고자 하였다. 이를 위해 서울, 경기 지역 중학교에 재학 중인 남학생 271명과 여학생 301명을 포함한 572명을 대상으로 자기보고식 설문조사를 실시하였으며, 회귀 모형을 이용하여 조절효과를 검정하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 주요 요인들 간의 남학생과 여학생의 성차가 있는지를 분석한 결과, 부모의 심리적 통제, 사이버불링 가해행동, 소극적 대처행동에서는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났으며, 적극적 대처행동에서만 남학생의 점수가 여학생보다 유의하게 더 높은 것으로 나타났다. 둘째, 각 요인들의 상관관계를 분석한 결과 부모의 심리적 통제와 사이버불링 가해행동, 부모의 심리적 통제와 소극적 대처행동, 적극적·소극적 대처행동 간 유의미한 정적 상관이 나타났다. 그러나 부모의 심리적 통제와 적극적 대처행동 그리고 사이버불링 가해행동과 스트레스 대처행동 간에는 유의미한 상관이 나타나지 않았다. 다음으로 자녀 성별에 따른 변수들 간의 상관관계를 분석한 결과, 남학생과 여학생 모두 부모의 심리적 통제와 사이버불링 가해행동, 적극적·소극적 대처행동 간 유의미한 정적 상관이 나타났으나, 사이버불링 가해행동과 스트레스 대처행동 간에는 유의미한 상관이 나타나지 않았다. 남학생은 부모의 심리적 통제와 스트레스 대처행동 간 유의미한 상관을 보이지 않았으나, 여학생의 경우 부모의 심리적 통제와 소극적 대처행동 간 유의미한 정적 상관을 나타냈으며, 부모의 심리적 통제와 적극적 대처행동은 남학생과 같이 유의미한 상관을 보이지 않았다. 셋째, 부모의 심리적 통제와 사이버불링 가해행동과의 관계에서 스트레스 대처행동의 조절효과를 검정하고자 회귀분석을 실시한 결과, 소극적 대처행동이 사이버불링 가해행동에 대한 부모의 심리적 통제의 효과를 조절하는 것을 확인하였다. 넷째, 부모의 심리적 통제와 사이버불링 가해행동의 관계에서 성별에 따라 스트레스 대처행동의 조절효과가 다르게 나타는지 검정하고자 회귀분석을 실시한 결과, 유의미한 조절효과가 나타나지 않았다. 이러한 연구결과는 부모의 심리적 통제가 사이버불링 가해행동에 영향을 미치는 관계에서 스트레스 대처행동 변수의 조절효과를 검정하여, 스트레스 및 부정적인 정서를 효과적으로 다룰 수 있는 방안을 제시하고 사이버불링 가해행동 경험을 줄이는 데 도움을 주고자 하였다. 또한 사이버불링 가해행동과 관련된 상담과 개입에 필요한 프로그램 개발은 올바른 양육방법을 가르쳐주는 부모교육과 함께 진행되어야 함을 강조하였다. ;The purpose of the study was to identify the mechanism of cyberbullying by the relation among paternal or maternal psychological control, expecially to investigate the effects of stress strategy. The study participants(572 students) drawn from 5 middle school in Seoul and Gyeonggi regions. They were asked to fill out a questionnaire which consisted of the Chinese Paternal Psychological Control Scale(CPPCS), Bullying/Victimization Questionnaire(BVQ) and the Way of Coping Checklist(WCC). The data were analyzed with paired sample t-test, Pearon's correlation and ANOVA multiple comparison on by SPSS 24.0. The results of the study were as follow: First, as a result of analysis of gender difference between male and female students, there weren't significant difference among psychological control of parents, cyberbullying behavior and passive coping behavior. And men had higher scores in aggressive coping behavior. Second, as a result of analyzing the correlation of each factor, psychological control of parents and cyberbullying behavior were in clearly positive correlation each other, psychological control of parents and passive coping behavior were in clearly positive correlation each other, aggressive coping behavior and passive coping behavior were in clearly positive correlation each other. But psychological control of parents and aggressive coping behavior weren't significant correlation. And the correlation between the variables according to the sex of the children was analyzed. Both male and female students showed a significant positive correlation between parental psychological control, cyberbullying behavior, and aggressive and passive coping behaviors, but there was no significant correlation between cyberbullying behaviors and stress coping behaviors. Male students showed no significant correlation between parental psychological control and stress coping behaviors, but female students showed significant positive correlation between parental psychological control and passive coping behavior. In addition parental psychological control and aggressive coping behaviors did not show a significant correlation such as male students. Third, regression analysis was conducted to test the moderating effect of stress coping behavior on psychological control of parents and cyberbullying behaviors. As a result, it was confirmed that passive coping behavior modulated the effect of parental psychological control on cyberbullying behaviors. Fourth, regression analysis was conducted to test whether the control effect of stress coping behaviors differ according to gender in the relationship between parental psychological control and cyberbullying behavior. As a result, there was no significant control effect. These results suggested that the psychological control of parents affects cyberbullying behaviors and the effects of the stress coping behavior control variables are examined to suggest ways to effectively deal with stress and negative emotions, I would like to help. Also in this study emphasized that the development of programs for counseling and intervention related to cyberbullying behavior should be accompanied by parent education to teach the right parenting methods.
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