View : 1054 Download: 0

야생화를 활용한 유아자연친화교육에 관한 실행연구

Title
야생화를 활용한 유아자연친화교육에 관한 실행연구
Other Titles
Action research on nature-friendly education for young children using wild flowers
Authors
방선혜
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정혜욱
Abstract
The purposes of this study are to develop and implement ways for nature-friendly education for young children using wild flowers and to understand the reaction of young children and teachers. For those purposes, the following research questions were addressed. 1. What are the effective ways to implement the nature-friendly education for children using wild flower? 2. What are the reactions of young children and teachers on the nature-friendly education using wild flowers? This study was conducted in the class of five-year-old at Ha-neul Kindergarten, located in Seoul. 21 young children and one teacher (the researcher) were participated in the study. A period of study is from January 3, 2018 to May 31, 2018. In order to establish methods to the nature-friendly education for young children using wild flower, the researcher checked the previous years’ curriculum, individual young children’s portfolios, and their student records. In addition, the researcher checked records on the ' wild flower project ' conducted by herself in 2016. In terms of procedure, this research was carried out in the following order: recognize problems on nature-friendly education for Ha-neul Kindergarten and develop solutions; implement first action plan; evaluate first action plan and develop second action plan; implement second action plan; evaluate second action plan and conduct final evaluation. During the research period, data were collected from records, photographs, video recordings, field notes, and analysis of the activity results of young children. The collected data were categorized and coded, and then analyzed along the research question. This study obtained the following results: First, nature-friendly education for children using wild flower was conducted to reflect the interests of young children. The first action plan was conducted to make children interested in the wild flower garden, to help children learn about wild flowers, and let children feel the beauty of wild flowers through various appreciation activities. The secondary action was performed on the basis of the need to grow gardens regularly, learn about the use of wild flower, and share its beauty with others. The secondary action plan include improving the wildflower garden, activating ‘The protector of wild flowers’, knowing the various uses of wild flowers, respecting the importance of wild flowers, announcing the beauty of wild flowers, and cultivating wild flowers with other classmates. Second, as a result of the nature-friendly education for children using wild flower, the young children became interested in wild flowers and gained knowledge about them. The nature-friendly education not only enhanced their interest in nature but also improve their attitudes to respect for life. and it also formed attitudes to respect for difference, and reduced the gender role stereotypes. On the other hand, the teacher was able to promote teaching efficacy about nature-friendly education, and provide opportunities for mutual growth by sharing experience of research with fellow teachers, and improved relationships with young children and their parents. This study has its significance in that it presented the educational possibilities to use a wild flower for the nature-friendly education for young children. The researcher hopes that this study helps teachers in the field get specific information on the implementation of nature-friendly education using wild flowers and operate it effectively.;본 연구의 목적은 야생화를 활용한 유아자연친화교육을 위한 방안을 모색하고 실행하여, 이에 따른 유아와 교사의 반응을 알아보는 것이다. 연구목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 야생화를 활용한 유아자연친화교육 방안은 무엇인가? 2. 야생화를 활용한 유아자연친화교육 방안이 유아 및 교사에게 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구는 실행연구로써 S시에 위치한 하늘유치원의 만5세 꽃잎반 21명의 유아들을 대상으로 실행되었다. 연구자는 야생화를 활용한 유아자연친화교육의 방안을 수립하기 위해 2017학년도 만4·5세 학급의 교육과정을 점검하였고, 꽃잎반 유아들의 만4세 시기의 담임교사와 면담하였으며, 생활기록부와 유아의 개별 포트폴리오를 점검하여 유아의 특성을 살펴보았다. 또한 2016학년도에 연구자가 실시했던 야생화 프로젝트에 관한 기록물을 점검하며 문제점을 분석하고 이를 수정 및 보완하여 야생화를 활용한 유아자연친화교육의 방안을 모색하였다. 연구 기간은 2018년 1월 3일부터 5월 31일까지이며 하늘유치원에서 운영해 온 자연친화교육에 대한 문제점 인식 및 이에 따른 해결 방안 모색, 1차 실행, 1차 실행 평가, 2차 실행 방안 모색, 2차 실행, 1·2차 실행 평가의 순서로 실시되었다. 교육활동은 연구자에 의해 실행되었으며 이를 녹화, 녹음 및 전사하여 현장노트로 작성하였다. 이외에도 교육계획안, 비형식적 부모면담 및 교사면담, 연구자 저널 등을 통해 자료를 수집하고 이를 범주화, 부호화하여 연구문제별로 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아들의 흥미와 관심을 반영하여 야생화를 활용한 유아자연친화교육을 실시하였다. 1차 실행에서는 유아들이 야생화에 관심을 가지고 탐구하며 야생화의 아름다움을 느낄 수 있도록 하는 활동을 실시했다. 구체적인 방안은 야생화 정원을 산책하며 야생화에 관심가지기, 야생화 정원의 야생화 돌보기, 야생화 이름에 얽힌 이야기 알아보기, 야생화의 전설과 꽃말 알아보기, 다양한 야생화 감상 활동 시행하기, 야생화의 아름다움을 느낄 수 있도록 적절한 환경구성 제공하기이다. 1차 실행 결과 야생화 정원을 보다 체계적으로 관리하고자 하는 유아의 요구가 나타났으며 야생화의 아름다움 뿐 아니라 야생화가 우리 생활에 도움을 주는 다양한 쓰임에 대해 호기심을 가지게 되었다. 또한 1차 실행을 통해 알게 된 야생화의 아름다움을 다른 사람과 공유하고자 하는 요구가 나타났다. 2차 실행에서는 1차 실행의 평가 결과를 반영하여 유아들의 흥미와 관심에 따라 야생화 정원을 가꾸고 야생화의 다양한 쓰임에 대해 알아보며, 야생화의 아름다움을 다른 사람에게 알리는 활동을 실시했다. 구체적인 방안은 야생화 정원 개선하기, 야생화 지킴이 활동하기, 야생화의 다양한 쓰임 및 고마운 점 알아보기, 야생화의 소중함 알고 존중하기, 야생화의 아름다움 알리기, 다른 학급 친구들과 함께 야생화 정원 가꾸기이다. 둘째, 야생화를 활용한 유아자연친화교육 방안에 따른 유아들의 반응은 야생화에 관심 가지고 야생화에 대한 지식 습득, 자연에 대한 관심, 생명을 존중하는 태도의 형성, 서로 다름을 존중하는 태도의 형성, 성 역할 고정관념의 완화로 나타났다. 한편 교사는 자연친화교육에 대한 교수효능감을 증진할 수 있었으며 연구의 실행 경험을 동료 교사와 공유하며 동반성장의 기회를 마련할 수 있었고, 유아 및 학부모와의 관계를 증진하였다. 본 연구는 야생화를 활용한 유아자연친화교육의 필요성을 제기했으며 이에 관한 교육적인 의미를 찾았다는 점에서 의의가 있다. 본 연구가 현장의 교사들에게 야생화를 활용한 유아자연친화교육을 실행하는데 구체적인 자료를 제공하여 이를 효과적으로 운영하는 데 도움이 되기를 바란다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE