View : 67 Download: 0

수학교과와 사회교과간의 연결성을 위한 수학-사회 교과내용 분석

Title
수학교과와 사회교과간의 연결성을 위한 수학-사회 교과내용 분석
Other Titles
Analysis of mathematics-social stydies program details for the integration of mathematics and social studies subjects
Authors
박조영
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이용하
Abstract
수학적 개념, 구조 아이디어는 사회 현상을 조직하기 위한 수단으로 발전해 왔으며(Freudenthal) 수학은 인간의 활동으로 만들어진 결과(Niss)이며 우리의 수학은 우리의 매일의 일상생활과 아주 밀접하게 연관되어 있다. 하지만 학교교육에서 교과 학습은 교과목별로 분절되어 독립된 개념으로 학습이 이루어진다. 하지만 수학교과 내용은 독립된 개념의 집합체가 아니며 각각의 개념은 여러 사회분야와 밀접한 관계를 가지고 있다(NCTM, 2000). 따라서 수학교과와 사회교과간의 연결성 강화를 위한 교수학습이 필요하며 이를 위한 수학교과와 사회교과간의 연구가 필요하다. 연결된 학습은 학생들의 수학적 태도의 긍정적인 변화, 수학의 유용성, 수학에 대한 흥미를 향상시킬 수 있다(신은희,2014). 교과간의 통합된 교수학습을 통하여 점진적 수학화가 이루어 질 수 있으며 수학적 사고력과 문제해결능력, 논리적 사고력을 신장시킬 수 있다(박조령,2011). 수학학습의 필요성을 느끼지 못하는 학생들에게 우리의 일상생활에서 수학교과가 사용됨을 배우게 함으로서 수학에 대한 긍정적인 태도와 현상을 이해하는 능력과 안목을 넓힐 수 있다.(박조령,2011). 수학교과와 타교과 간의 연결성 연구는 활발하게 진행되었으나 수학교과와 사회교과간의 연구가 많이 이루어지지 않았다. 또 연구는 초등학교 학년급에서 제한적으로 연구가 진행되었으며 수학교과에서 사회교과의 활용에 대한 연구는 있으나 수학교과에서 사회교과, 사회교과에서 수학교과로 쌍방향으로의 연결성을 위한 연구가 교과 간 연결된 학습을 위해 필요함을 느꼈다. 수학교과와 사회교과간의 연결성 강화에 대한 필요성을 강조하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제1. 중학교 수학교과에서 활용되는 사회교과 내용은 어떠한가? 연구문제2. 사회교과에서 활용되는 수학교과 내용은 어떠한가? 연구문제3. 수학교과와 사회교과에서 공통적으로 다루고 있는 내용은 수학교과와 사회교과에서 각각 어떤 특징을 나타내는가? 이러한 연구 결과를 바탕으로 다음과 같은 결론과 시사점을 얻을 수 있다. 첫째, 수학교과에서 제시된 사회교과 내용은 수학교과 내용을 설명하는데 있어 사회교과 내용의 소재와의 연결이 많았다. 수학교과와 사회교과의 학습내용이 단순 소재 연결이 아니라 개념적으로 더 잘 연결될 필요가 있다. 둘째, 수학교과와 사회교과에서 공통적으로 학습의 내용으로 다루고 있는 내용들이 있었지만 각 교과의 특성과 학습목표에 따라 동일한 내용을 다르게 학습하고 있는 부분들이 나타났다. 이는 교과의 특성과 교육과정에서 제시하고 있는 교육목표의 내용에 잘 나타나 있었다. 따라서 교사는 각 교과에서 학습의 내용으로 제시된 부분에서 교과 간 특성을 파악하고 학습자가 연결하여 학습하고 각 교과에서 이해를 도울 수 있다. 셋째, 수학교과에서는 사회교과 내용을 통하여 수학 개념과 원리가 사회교과내용과 어떻게 연결되어 있는지 수학의 유용성을 학습자가 경험하고 느낄 수 있도록 학습의 내용으로 활용되는 것이 필요하며 사회교과 학습에 필요한 그래프 해석과 자료 분석의 내용을 수학교과에서 좀 더 체계적으로 학습할 수 있도록 교과서에 사회교과 내용을 이해하는데 도움을 주는 학습내용이 수학교과에 포함되어 교과간의 연결된 학습을 제공할 수 있다. 본 연구에서는 수학교과와 사회교과간의 연결된 학습을 위하여 수학교과에서 활용한 사회교과 내용은 어떠한지, 사회교과에서 활용한 수학교과 내용은 어떠한지, 수학교과와 사회교과에서 공통으로 학습의 내용으로 다루고 있는 내용은 무엇인지 찾아 분석하였다. 본 연구는 수학교과와 사회교과 간의 연결성을 강화를 위한 교수학습자료 개발을 위한 기초자료를 제공한다. 따라서 이후 교과 간의 연결된 학습을 위하여 수학교과와 타 교과간의 연결성을 위한 쌍방향의 연구가 필요하다. 또, 수학교과서와 사회교과서교과내용이 연계된 수업모형과 컨텐츠 개발에 대한 다양한 연구가 필요하다.;Mathematical concepts and structural ideas have evolved as means used to organize social phenomena, (Freudenthal) mathematics is the result of human activity (Niss), and our mathematics is closely related to our everyday lives. Learning based on a school curriculum is divided into specific subjects, therefore students learn in accordance with units of independent concepts. However, the content of mathematical education is not a collection of such independent concepts, and each concept is closely related to various fields in our society (NCTM, 2000). As such, pedagogy methods that reinforce the connectedness between curricula covering mathematics and social studies are required, which means research into mathematics, social studies, and their curricula is necessary. Integrated learning can create positive changes in terms of a student’s attitude towards mathematics, emphasize the usefulness of mathematics, and raise interest in the subject of mathematics (Eun Hee Shin, 2014). Through integrated teaching and learning between subjects, teachers can achieve progressive mathematization, and improve mathematical thinking ability, problem-solving ability, as well as logical thinking ability (Jo Ryeong Park, 2011). By teaching the usefulness of mathematics in real life applications to students who fail to feel the need for mathematics, teachers can form a positive outlook on mathematics in a student’s mind and improve the student's ability and perspective with regards to understanding mathematical phenomena (Jo Ryeong Park, 2011). Several studies pertaining to the connectivity of mathematics and other subjects have been conducted so far. However, research into the relation between mathematics and social studies remains a relatively under-explored field. Also, research so far had been limited to elementary schools. There have been studies on the use of social studies in mathematics, but the author felt that a two-way research for the connection between the social studies in mathematics and mathematics in social studies was necessary for interdisciplinary learning. To emphasize the need to strengthen the connectivity between mathematics curriculum and social studies curriculum, this paper developed the following research problem. 1. What social studies content is used in middle school mathematics? 2. What mathematics content is used in social studies? 3. What characteristics do content common to mathematics and social studies can be deduced from each individual mathematics and social studies field? Based on research results, the following conclusions and implications can be deduced. First, the content of social studies presented as part of a mathematics curriculum has strong connections with the content of social studies in explaining the content used in mathematics. Instead of simply connecting subject materials, the content in mathematics and social studies need to be integrated conceptually. Second, although there was content covered in both mathematics and social studies, some parts taught the same content differently according to the characteristics of each subject and their learning objectives. This was clearly evident in the characteristics of the curriculum and the content of the educational goals presented in the curriculum. Therefore, a teacher can learn the characteristics between the subjects based on the content specified as the materials used in each subject, and can help students connect and understand each subject. Third, in a mathematics curriculum, it is necessary to utilize the learning content so that students can experience and feel the usefulness of mathematics, how mathematical concepts and principles are connected with what they learn in social studies. Content regarding graph analysis and data analysis required for social studies can be included in mathematics to help students learn such content in a more organized manner and help their understanding of the material. This study studied and analyzed the following for connected learning between mathematics and social studies: what social studies content is used in mathematics? What mathematics content is used in social studies? What contents are covered in common between mathematics and social studies? Also, this study provides basic data for the development of teaching and learning materials to strengthen the connectivity between mathematics and social studies programs. Therefore, it is necessary to conduct a two-way study focusing on the connection between mathematics and other subjects for integrated learning. In addition, a variety of research on the development of pedagogy models and content linked to the content of mathematics textbooks and social studies textbooks is required as well.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE