View : 934 Download: 0

루머 확산의 사이버 괴롭힘을 목격한 주변인 행동의도에 영향을 미치는 요인

Title
루머 확산의 사이버 괴롭힘을 목격한 주변인 행동의도에 영향을 미치는 요인
Other Titles
A study on the Variation of Intensification in the Cyber bullying situation of the spreading rumors that affect behavior intention of bystanders
Authors
CHEN, TIANCI
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오인수
Abstract
루머를 퍼뜨리는 것은 수많은 학교 괴롭힘의 방식 중 하나이다. 인터넷이 급속도로 발전함에 따라 온라인을 통한 루머의 확산 역시 점차 활발해지고 있다. 이미 사이버 괴롭힘의 다양한 현상 중 한 가지로 자리 잡은 루머 확산의 상황에서 주변인 행동(동조, 방어, 방관)에 어떠한 변인이 영향을 미치는지 알아보는 것은 온라인에서의 루머 확산을 막기 위한 효과적인 개입을 계획하고 시행하는 데에 도움이 될 것이다. 본 연구는 중국 사천성 성도시(四川省成都市)소재의 4개 중학교 2, 3학년의 학생 473명을 대상으로 설문을 실시하여 루머 확산의 사이버 괴롭힘 상황에서의 주변인 행동 의도에 영향을 미치는 변인을 탐색하였다. 우선 학생들에게 가해자와 피해자가 모두 여학생으로 구성된 루머 확산의 사이버 괴롭힘 상황과 반대로 모두 남학생으로만 구성된 상황을 각기 제시한 후 루머 확산의 사이버 괴롭힘 주변인 행동 의도에 영향을 미치는 변인으로 추정되는 또래 동조성과 도덕적 이탈, 지각된 학급 규준, 사회적 유능감 이상의 4가지 요인을 측정하기 위한 설문을 진행하였다. 그 후 χ2 검증을 통해 루머 확산의 사이버 괴롭힘 상황에서 성별에 따른 주변인 행동의도유형에 차이가 존재하는지 여부를 살펴보았다. 또한 일원분산분석(ANOVA)과 Scheffé 사후검정(post-hoc test)을 통해 주변인의 행동의도유형에 따라 또래 동조성, 도덕적 이탈, 지각된 학급규준, 사회적 유능감 간에 차이가 존재하는지 검증하였다. 마지막으로 중다회귀분석을 통하여 성별에 따른 또래 동조성, 도덕적 이탈, 지각된 학급규준, 사회적 유능감이 주변인 행동의도에 미치는 영향을 살펴보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, χ2 검증을 실시한 결과, 가·피해자 모두가 여학생으로 구성된 루머 확산의 사이버 괴롭힘 상황에서는 성별에 따른 주변인의 행동유형에 유의미한 차이가 없었다. 그러나 가·피해자 모두가 남학생으로 구성된 루머 확산의 사이버 괴롭힘 상황에서는 성별에 따른 주변인의 행동유형에 유의미한 차이가 있었다. 여학생의 ‘역할없음’의 비율이 남학생보다 훨씬 높았다. 두 가지 상황을 종합하여 비교했을 때 가장 두드러지는 수치는 후자의 상황, 다시 말해 가해자와 피해자가 모두 남학생으로 구성된 루머 확산의 사이버 괴롭힘 상황에서 여학생의 역할 없음 비율이 40.4%로 다른 모든 수치에 비해 가장 크게 나타났다. 둘째, 일원분산분석(ANOVA)을 실시한 결과, 가·피해자 모두 여학생으로 구성된 루머 확산의 사이버 괴롭힘 상황에서 여학생의 주변인 행동의도 유형에 따라 또래동조성과 도덕적 이탈은 유의한 차이가 나타났다. 가·피해자 모두 남학생으로 구성된 루머 확산의 사이버 괴롭힘 상황에서 남학생의 주변인 행동의도 유형에 따라 또래동조성과 도덕적 이탈은 유의한 차이가 나타났다. 특히 가·피해자가 어떠한 성별로 구성되었든지에 관계없이 남학생의 주변인 행동의도 유형에 따라 지각된 학급규준은 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 중다회귀분석을 실시한 결과, 동조행동의도의 경우 남녀 학생 모두에게서 루머 확산의 사이버 괴롭힘 상황을 구성하는 가·피해자의 성별과 무관하게 또래 동조성과 도덕적 이탈이 동조행동의도와 정적 관계에 있음을 발견하였다. 남녀 학생의 변별적인 변인은 각각 사회적 유능감과 지각된 학급규준이었다. 남학생은 남학생의 괴롭힘을 목격한 경우 사회적 유능감이 동조행동의도와 부적 관계에 있었으며, 여학생은 여학생의 괴롭힘을 목격한 경우 지각된 학급규준이 동조행동의도와 부적 관계에 있었다. 다음으로 방관행동의도의 경우 남녀 학생의 사회적 유능감이 각기 다른 양상으로 발현되는 것을 목격하였다. 남학생은 가·피해자의 구성 성별과 무관하게 사회적 유능감과 방관행동의도가 정적 관계에 있었다. 반면 여학생은 여학생의 괴롭힘을 목격한 경우에만 사회적 유능감이 방관행동의도와 정적 관계에 있었다. 마지막으로 방어행동의도의 경우 가·피해자의 구성 성별과 상관없이 남학생은 사회적 유능감과 방어행동의도가 정적 관계에 있으며, 여학생은 지각된 학급규준과 방어행동의도가 정적 관계에 있었다. 여학생의 사회적 유능감은 남학생과 달리 여학생의 괴롭힘을 목격한 경우에만 방어행동의도와 정적 관계에 있었다. 종합하자면, 기존의 전통적 개념에서의 괴롭힘이나 사이버 괴롭힘에서의 주변인 연구에서 자주 다루어졌던 또래 동조성과 도덕적 이탈, 지각된 학급규준, 사회적 유능감이 루머 확산의 사이버 괴롭힘이라는 상황에서도 마찬가지로 주변인 행동에 영향을 미친다는 것을 확인하였다. 주변인 행동유형은 학생의 성별에 따라 각기 다른 양상을 보이며, 또래동조성과 도덕적 이탈, 지각된 학급규준, 사회적 유능감 역시 주변인의 성별에 따라 각기 다른 모습으로 행동의도에 영향을 미쳤다. 이는 학생들이 괴롭힘 상황의 주변인으로서 적절히 행동할 수 있도록 교육 프로그램을 제공하거나 루머확산을 예방하기 위한 방안을 논의할 때 학생의 성별을 고려할 필요가 있음을 시사한다. ;The spread of rumors is one of the many ways of bullying in schools, and as the Internet develops rapidly, the spread of rumors is becoming increasingly active. In the context of spreading rumors that have already been established as one of the various phenomena of online bullying, it is to find out how to influence the actions of bystanders (bully-followers, outsiders and defenders of victims) and how to influence them. In this study, 473 students in the second and third year of four Chinese middle schools were asked to fill out a questionnaire about behavior intentions in the cyber bullying situation of spreading rumors. First of all, in the survey, students were presented with two kinds of cyber bullying situation, one is a situation in which both the perpetrators and victims are female students, and the other is a situation in which both the perpetrators and victims are male students. Four factors, peer conformity, moral disengagement, perceived class norm and social competence, which are believed to affect behavior intentions in the cyber bullying situation of spreading rumors, are measured in the questionnaire survey. It was verified by χ2-test whether there is gender difference behavior intentions in the cyber bullying situation of spreading rumors. And It was verified by (ANOVA) and Scheffé post-hoc test whether there are differences between peer conformity, moral disengagement, perceived class norm and social competence depending on the type of behavior intentions of bystanders. Finally, through regression of analysis, peer conformity, moral disengagement, perceived class norm and social competence on behavior intentions of bystanders were verified. The followings were the summary of the results. First, according to the results of χ2-test, in the situation in which both the perpetrators and victims are female students, there was no significant gender difference in the type of behavior intentions of bystanders , but in the situation on which both the perpetrators and victims are male students, there was a significant gender difference in the type of behavior intentions of bystanders. Second, according to the results of (ANOVA) and Scheffé post-hoc test, in the situation in which both the perpetrators and victims are female students, depending on the type of behavior intentions of bystander there was a significant difference between peer conformity and moral disengagement among female students. And in the situation in which both the perpetrators and victims are male students, depending on the type of behavior intentions of bystander, there was a significant difference between peer conformity and moral disengagement among male students. In particular, no matter what sex the perpetrators and victims are in the cyber bullying situation of spreading rumors, perceived class norm varied depending on the type of behavior intentions among male students. Third, according to the results of regression of analysis, first, in bully-following behavior intention, it was found that regardless of the sex of the perpetrators and victims who constitute the cyber bullying situation of spreading rumors, peer conformity and moral disengagement are in a positive relationship with bully-following intention among both male and female students. Discriminational variation of male and female students was perceived class norm and social competence, respectively. And in the situation in which both the perpetrators and victims are male students, social competence is in a negative relationship with bully-following intention among male students, and in the situation in which both the perpetrators and victims are female students, perceived class norm is in a negative relationship with sympathy intention among female students. Second, in outsider behavior intention, among male students, no matter what sex the perpetrators and victims are in the cyber bullying situation of spreading rumors, social competence is in a positive relationship with outsider behavior intention, but among female students, social competence is in a positive relationship with outsider behavior intention just in the situation in which both the perpetrators and victims are female students. Finally, in behavior defender intention, no matter what sex the perpetrators and victims are in the cyber bullying situation of spreading rumors, among male students, social competence is in a positive relationship with outsider behavior intention, and among female students, perceived class norm is in a positive relationship with outsider behavior intention. In particular, among female students, only in the situation in which both the perpetrators and victims are female students, social competence is in a positive relationship with outsider behavior intention. To sum up, in the context of the cyber bullying of spreading rumors, peer conformity, moral disengagement, perceived class norm and social competence, which have often been studied in bullying or cyber bullying about bystanders, were be verified to have the same affects on the behavior intention of bystanders. The types of behavior intention of bystanders vary depending on gender, and the effect of peer conformity, moral disengagement, perceived class norm and social competence on the behavior intention of bystanders is different among female and male students. This menas that it is necessary to consider students' gender when providing education programs or discussing ways to prevent rumors from spreading so that students can act properly as bystanders in the bullying situation of spreading rumors.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE