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중학교 음악교사들의 음악교수유형 조사

Title
중학교 음악교사들의 음악교수유형 조사
Other Titles
Examining the teaching styles of Middle school music teachers
Authors
문예제
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이수진
Abstract
본 연구는 현직 중학교 음악교사들이 추구하는 교수유형과 수업에서 사용하는 활동영역별 교수유형을 파악하는 것을 그 목적으로 한다. 이를 위해 서울·경기지역의 중학교 음악교사 104명을 대상으로 설문조사를 실시하고 그 중 87명을 표본으로 선정하였다. 수집된 자료는 연구 문제에 따라 빈도분석과 기술통계분석, 독립표본 t-검정과 일원배치분산분석, 대응표본 t-검정을 실시하였다. 첫째, 음악교사가 바람직하다고 생각하여 수업에 사용하고자 하는 교수행동을 묻는‘추구하는 교수유형’에 대해 조사한 결과, 서울·경기 지역의 중학교 음악 교사들은 교사 주도적 교수유형과 학생 주도적 교수유형에 큰 차이 없이 두 가지 유형을 모두 높게 추구하는 것으로 나타났다. 둘째, 서울·경기 지역의 중학교 음악교사들이 수업에서 사용하는 활동영역별 교수유형을 살펴본 결과, 음악 교사들은 가창 수업에서 가장 높은 교사 주도적인 교수유형을, 창작 수업에서 가장 높은 학생 주도적인 교수유형을 보이는 것으로 나타났다. 또한 각각의 활동영역별 교수유형에 대한 응답을 비교 분석 해본 결과, 서울·경기지역의 음악교사들은 모든 활동영역에서 비슷한 교사 주도적 교수유형을 보이는 것으로 나타났다. 반면, 학생 주도적 교수유형에 있어서는 가창과 감상 영역에서 낮고, 창작과 기악 영역에서는 비교적 높은 것으로 나타났다. 셋째, 음악 교사가 추구하는 교수유형과 수업에서 사용하는 활동영역별 교수유형에 차이가 있는지 알아보기 위하여 교사들이 추구하는 교수유형에 대한 응답을 바탕으로 활동영역별 교수유형이 어떠한지 비교 분석하였다. 그 결과, 서울·경기 지역의 중학교 음악 교사들 중 교사 주도적 교수유형을 더 많이 추구한다고 응답한 교사들이 낮게 추구한다고 응답한 교사들보다 수업의 모든 활동 영역에서 더 높은 교사 주도적 교수행동을 보이는 것으로 나타났다. 반면, 음악 교사들 중 학생 주도적 교수유형을 더 많이 추구한다고 응답한 교사들이 낮게 추구한다고 응답한 교사들보다 실제 수업의 모든 활동 영역에서 더 낮은 학생 주도적 교수행동을 보이는 것으로 나타났다. 본 연구는 음악교수유형검사(MTSI)를 활용하여 중학교 음악교사들이 추구하는 교수유형과 수업에서 사용하고 있는 활동영역별 교수유형에 대해 조사한 것에 의의가 있다. 본 연구를 통해 음악 교사들이 음악교수유형을 이해하고 음악 수업의 모든 활동에서 학생들의 능동적인 참여를 이끌어 효과적인 음악수업이 이루어질 수 있는 교육 환경이 마련되기를 기대한다. ;The purpose of this study is to comprehend the teaching style pursued by current middle school music teachers and the teaching style by activity field used in class. For this purpose, 104 middle school music teachers in Seoul and Gyeonggi province were surveyed and 87 of them were selected as a sample. The collected data were analyzed by frequency analysis, descriptive statistic analysis, independent sample t-test, and one-way ANOVA and t-test of each sample. The results of the analysis are summarized as follows. First, according to the results of asking music teachers' 'pursuit of 'he teaching style' who ask for the teaching behaviors to use in class, it was revealed that both types of teacher-centered teaching style and student-directed teaching style were highly pursued by middle school music teachers in Seoul and Gyeonggi province. Second, as a result of examining the teaching style used by middle school music teachers in Seoul and Gyeonggi area, it was discovered that music teachers showed high teacher-centered teaching style in order of singing, music instrumental, music creation and appreciation. In the student-directed teaching style, the teachers showed higher rate of teaching style in order of music creation, music instrumental, appreciation, and singing. In addition, as a result of comparing and analyzing the responses to the teaching styles according to each activity field, music teachers in Seoul and Gyeonggi province showed similar teacher-centered teaching styles in all activity areas. On the other hand, in terms of the student-directed teaching style, singing and appreciation was less seen, while creation and musical instrument was highly seen compared to it. Third, in order to figure out whether there is a difference in teaching style pursued by music teachers and the teaching style in activity fields used in actual class, the study compared and analyzed the teaching style of each activity field based on the responses to the teaching style pursued by teachers. As a result, teachers who responded that they pursued more teacher-centered teaching style among middle school music teachers in Seoul and Gyeonggi provinces showed higher teacher-centered teaching behavior in all areas of activity than teachers who answered that they were less likey to pursue. On the other hand, teachers who responded that they pursued more student-directed teaching styles than other music teachers showed lower student-directed teaching behavior in all activity fields in the actual class compared to the teachers who answered that they pursued less. The study has significance in that it aims to investigate the teaching style pursued by middle school music teachers and the teaching style in each activity field used in class by using Music Teaching Style Inventory (MTSI). Through this study, it is expected that music teachers will understand the music teaching styles and lead an active participation of students in all activities of music class, so that an effective educational environment can be established for students.
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