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중국 인터넷송 사이트 경쟁관계 연구

Title
중국 인터넷송 사이트 경쟁관계 연구
Other Titles
An Analysis of Competition between Douyu.tv, Huya.tv and Panda.tv : Focused on China's game live streaming Motivating and Satisfying Factors
Authors
YANG, FANSHU
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
유세경
Abstract
게임 산업을 발전하면서 게임방송은 중요한 산업구성으로 인기를 얻고 있다. 중국에서 게임방송을 발전은 몇 년간에 폭발적으로 발전하여 게임방송 사이트도 많아지고 있다. 본 연구는 수많은 게임방송 사이트 중에 도우위티비(Douyu.tv), 후야티비(Huya.tv) 판다티비(Panda.tv) 중심으로 경쟁관계를 살펴보는데 적소이론을 적용하여 분석을 진행했다. 게임과 일인방송에 관한 선행 연구를 통해서 게임방송의 이용동기 측정항목27개를 도출했다. 요효 설문지를 278개를 회수해서 바탕으로 분석했다. 적소이론을 적용하여 도우위티비(Douyu.tv), 후야티비(Huya.tv) 판다티비(Panda.tv) 세 사이트의 이용동기, 이용충족은 무엇인지, 이용동기에 따라서 사이트간의 경쟁관계가 어떻게 되는지, 또한 이용 충족에 따라서 사이트간의 경쟁관계가 어떻게 되는지를 탐구하는 목적이 있다. 연구결과에 따르면 도우위티비(Douyu.tv), 후야티비(Huya.tv) 판다티비(Panda.tv) 이용동기의 요인분석은 "콘텐츠의다양성과 기능적 편리성""수용자 개인 욕구 충족"과 "선물 서비스"3 차원으로 나타났다. 3개 차원에서 세 사이트 간의 활용자원을 비슷하게 나타나며 적소 중복도 매우 높다. 따라서 경쟁우위결과에 결합해서 도우위티비(Douyu.tv)가 다른 두 사이트를 대체하는 가능성이 가능성을 크게 나타냈다. 이용 충족의 요인 분석은 "콘텐츠적 과 기능적 충족""수용자 개인적 욕구 충족" 과 "상호작용적 만족감"3 차원으로 나타났다. 이 부분에서 활용자원도 비슷하고 경쟁관계가 매우 강하다고 밝혔다. 따라서 도우위티비(Douyu.tv)가 다른 두 사이트를 대체하는 가능성이 가능성을 크게 나타냈다. 따라서 후야티비(Huya.tv)와 판다티비(Panda.tv) 은 방송 콘텐츠가 예능, 쇼, 먹방 등 다른 영역에서 자기 사이트만 있는 특성을 개발 하면 좋게 다고 주장하다. 또한 수용자 욕구를 더 중시해서 수용자 각도로 바꾸어 생각하면 장래 전망이 좋다고 생각하다.;As the game industry evolves, game broadcasting is gaining popularity as an important industrial structure. The development of game live streaming in China has developed explosively over the years, and the number of game live streaming sites is also increasing. In this study, we analyze the competitive relationship among dozens of game live streaming sites focusing on Douyu.tv,Huya.tv and Panda.tv. Through studies on game and person broadcasting 27 items were found. We collected 278 questionnaires and analyzed them. Applying the niche theory, we want to found the motivation of the three sites Douyu.tv, Huya.tv and Panda.tv,and how they are to compete with each other according to the use of the site. According to the results of the study, factors of motivation for using Douyu.tv,Huya.tv and Panda.tv are appeared in "diversity of content and functional convenience, "gratification of individual needs" "Gift service " three dimensions. In three dimensions, the utilization resources among the three sites are similar, and the redundancy in place is also very high. Therefore, the possibility of Douyu.tv replacing the other two sites in combination with the result of competitive advantage is highly likely. Analysis of the factor of gratification of use showed 3 dimensions such as "satisfying content and function", "satisfying individual needs" and "interacting satisfaction". In this section, the utilization resources are similar and the competition is very strong. Thus, the possibility of Douyu.tv replacing the other two sites is very likely. Therefore, Huya.tv and Panda.tv argue that it is good for these two sites to develop its own characteristics in other areas such as entertainment, shows and food. In addition, if two sites think about the needs of users and change the angles there will be the better future.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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