View : 197 Download: 0

The Research about Uses and Gratification of Internet Drama in China

Title
The Research about Uses and Gratification of Internet Drama in China
Other Titles
중국 웹 드라마에 관한 연구 : 이용과 충족 이론 중심으로
Authors
SHANGGUAN, YIRAN
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
유세경
Abstract
The purpose of this research is to explore the reason and needs of audiences to viewing Internet drama, their specific viewing behaviors, and what gratifications they obtained from Internet drama based on the model of uses and gratification theory. Uses and gratification theory argues that the users of media actively participate the process of communication and are objective oriented in selecting a source of media which maximizes their fulfillment of self needs and wants. As the newly form of media contents, Internet drama also attracts audiences’ attention and is disseminated widely. Against such a background, it is necessary to know the audiences’ needs of Internet drama, and their gratifications of it. In the process of this research, 5 specific motivations factors and 6 specific gratifications factors are concluded. 5 motivations factors consist of “quality”, “convenience”, “themes and plots”, “short advertising time”, and “adaptation and import”. 6 gratifications factors are “quality”, “convenience”, “themes and plots”, “short advertising time”, “entertainment” and “adaptation and import”. As for the relationship between viewing motivations, viewing behaviors and viewing gratifications, “quality” factor and “theme and plots” factor has a positive impact on viewing frequency. Second, it can be seen that viewing behavior exerts significant influence on audiences’ gratification of Internet drama, viewing frequency has a positive influence on gratification of audience. ;본 논문은 중국 시청자들의 웹 드라마를 이용한 동기와만족감을 탐구하는 데 사용되며, 이 글은 3부로 나뉘어 있으며, 우선 본문의 주요 이론과 만족도를 소개하고, 중국 웹 드라마의 정의를 소개하며, 현존하는 문제와 기존의 사용 및 이론과 웹 드라마의 연구에 관한 연구를 진행한다. 여기에 실린 연구 모델을 보면 본문의 관람 행태는 시청률로 볼 수 있고, 시청자들이 보고 싶어 하는 것은 물론이고, 사전 인터뷰의 결과와 선행연구를 토대로 작성된 것이다.총 339개의 설문지를 받았다.요인분석해 보면,‘질량’,‘편리성’,‘개편과 도입’,‘짧은 광고 타임’,쪽 ‘대본및 장르’5개의 이용동기요인를 보여주고,'질량','편리성','개편과 도입','짧은 광고 타임','대본및 장르','오락성'6개의 총족요인를 보여 준다.회귀분석을 통해 웹 드라마의 질이 높을수록 드라마의 질이 높고 스토리와 장르가 비슷해 시청자들의 관심을 끌고 있는 것으로 나타났다.시청률은 시청자들의 만족감에 가장 큰 영향을 미친다.그리고 장르에 따라 관람설비도 만족감에 영향을 미칠 수 있다. 결론적으로 웹 드라마 자체의 질과 내용이 시청자들의 관람 여부를 결정하는 결정적인 요소로 중국 웹 드라마의 미래 창조 및 발전 방향에 도움이 될 것이라고 판단한 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE