View : 42 Download: 0

초등학교 고학년 아동의 자아존중감, 자기통제력과 빗속의 사람 그림검사의 상관연구

Title
초등학교 고학년 아동의 자아존중감, 자기통제력과 빗속의 사람 그림검사의 상관연구
Other Titles
A Study on the Correlation of self-esteem and self-control with Person-in-the-Rain of the higher grades students in elementary school
Authors
송혜민
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 미술치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
문리학
Abstract
본 연구는 초등학교 고학년 아동의 자아존중감과 자기통제력이 빗속의 사람 그림검사와 어떤 상관관계가 있는지 분석하여, 빗속의 사람 그림검사가 아동의 자아존중감과 자기통제력을 파악하는데 활용될 수 있는지를 검증하는데 목적이 있다. 연구문제는 첫째 초등학교 고학년 아동의 빗속의 사람 그림검사와 자아존중감의 관계성은 어떠한가, 둘째 초등학교 고학년 아동의 빗속의 사람 그림검사와 자기통제력의 관계성은 어떠한가 이다. 이를 위해, 초등학교 고학년 아동의 빗속의 사람 그림검사에서 보여지는 스트레스와 대처능력이 자아존중감 및 자기통제력에 어떠한 관계가 있는지를 각각 살펴보았다. 이에 본 연구에서는 수도권 도시 지역의 3곳 초등학교 5, 6학년 259명을 대상으로 설문조사를 실시하여 초등학교 고학년 아동의 자아존중감과 자기통제력 수준을 파악하고, 이를 빗속의 사람 그림검사와 상관이 있는지 알아보았다. 연구도구는 빗속의 사람 그림(PITR)검사, 자아존중감 척도, 자기통제력 척도를 사용하였고, 자료 분석은 빈도분석과 χ2검정, 기술통계 및 상관분석을 실시하였으며, SPSS 21.0 프로그램을 사용하였다. 이를 통해 도출한 주요 결론을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 초등학교 고학년 아동의 자아존중감과 자기통제력은 선행연구들과 비교하였을 때 비교적 평이한 수준이었으나 PITR의 대처능력은 -.37로 약간 낮은 수준이었다. 둘째, 자아존중감은 PITR의 스트레스 영역과는 -.208의 부적상관이 있었고, 대처능력과는 .325의 정적상관이 있었다. 본 연구에서는 Pearson 상관계수 분석에 따라 0.3 ~ 0.7 사이를 뚜렷한 상관으로 말할 수 있으므로 대처능력과 자아존중감은 통계적으로 유의미한 정적상관이 있고, 스트레스와 자아존중감은 낮은 유의미한 부적상관이 있는 것으로 볼 수 있다. 셋째, 자기통제력은 PITR의 두 영역과 서로 다른 차이를 보였는데, 스트레스와는 -.254의 부적상관이 있었고, 대처능력과는 .226의 정적상관을 보였으므로, 자기통제력과 PITR은 낮은 상관관계가 있는 것으로 볼 수 있다. 넷째, PITR의 두 영역과 자아존중감 및 자기통제력의 하위 항목들 중 가장 높은 상관관계를 보인 항목은 대처능력과 자아존중감의 자기주장과 불안이었으며, 대처능력과 자기통제력의 즉각적 만족은 무의미하였다. 자기주장과 불안은 스트레스 상황에 대처할 수 있는 능력에 가장 필요한 부분이라고 할 수 있고, 즉각적 만족은 대처능력을 높이는 것과 관련이 없었다. 본 연구는 2017년 현재 초등학교 5, 6학년 아동의 자아존중감과 자기통제력을 파악하기 위해 설문지와 빗속의 사람 그림을 수집하였고, 수집한 자료들을 상관 분석하여 빗속의 사람 그림검사와 아동의 자아존중감 및 자기통제력의 관계성을 알아보았다. 그 결과 빗속의 사람 그림을 통해 아동의 자아존중감과 자기통제력이 빗속의 사람 그림검사의 스트레스와 대처능력에 관련성이 있다는 것을 확인하였다. 본 연구를 통해 급격한 발달과 과중한 학업요구의 환경 및 사춘기의 전조로 많은 스트레스에 노출된 초등학교 고학년 아동 중 자아존중감과 자기통제력이 취약하여 도움이나 치료가 필요한 아동을 빗속의 사람 그림검사로써 변별할 수 있을 것으로 기대된다.;The purpose of this study is to verify whether the person in the rain painting test can be used to understand the self-esteem and self-control of a child by Analyzing the self-esteem and self-control of the higher grades students in elementary school to correlate with the figure of the person in the rain examination. The question is, what is the relationship between PITR test and self-esteem of the higher grades students in elementary school, and the relationship between PITR test and self-control of the higher grades students in elementary school? For this purpose, we examined the relationship between stress and coping ability in self-esteem and self-control in the PITR test of the children in the higher grades students of elementary school. The purpose of this study was to investigate the self-esteem and self-control level of 259 students in grades 5 and 6 of three elementary schools in the metropolitan area. The research tool used Person-in-the- rain(PITR) test, self-esteem scale, self-control scale, and data analysis and correlation analysis were conducted using SPSS 21.0 program and χ test. Here is a summary of the main conclusions drawn from this. First, the self-esteem and self-control of the higher grades students of elementary school were comparatively plain when compared with the previous studies, but the Coping ability with PITR was slightly lower, -37. Second, self-esteem had negatively correlated with the stress area of ​​PITR - .208 and had a positive correlation with coping ability of .325. According to clear correlation of the Pearson correlation analysis is between 0.3 and 0.7, the correlation between coping ability and self-esteem was statistically significant, and that stress and self-esteem had a low negative correlation. Third, self-control differed from the two domains of PITR. There was a negative correlation of -.254 with stress and a correlation of .226 with coping ability. Therefore, self-control and PITR test showed a low correlation. Fourth, the items that showed the highest correlation among the sub-items of self-esteem and self-control with the two scales of PITR were self-assertiveness and anxiety of coping ability and self-esteem, and immediate satisfaction of coping ability and self-control was meaningless. Self-assertiveness and anxiety are the most necessary parts of the ability to cope with stress situations, and immediate satisfaction has nothing to do with coping abilities. The study collected figures from questionnaires and rain in order to identify the self esteem and self-control of the fifth and sixth graders in elementary school as of 2017, and examined the data collected and examined the relationship between person in the rain examination and the relationship between children's self-esteem and self-control. As a result, it was confirmed that the child's self-esteem and self-control were related to the stress and coping ability of the PITR test. In this study, It is expected that children who are in need of help or treatment due to weak self-esteem and self-control can be distinguished by PITR test of higher grades students of elementary exposed to stress due to rapid development and heavy academic demands and precursor of adolescence.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술치료교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE