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자폐스펙트럼장애 청소년의 사회성 향상을 위한 미술치료 단일사례연구

Title
자폐스펙트럼장애 청소년의 사회성 향상을 위한 미술치료 단일사례연구
Other Titles
A single case study on art therapy for Improving Social Skills of an Adolescent with Autism Spectrum Disorder
Authors
김선영
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 미술치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
강애란
Abstract
Adolescents with autism spectrum disorder have difficulty in making social interaction and communication due to the lack of social skills, which is a principal characteristic of the disorder. The different characteristics of the general development may prevent them from being integrated into society and cause them to be socially isolated and withdrawn and experience severe tension, anxiety, and depression. It is necessary to make a therapeutic intervention to address emotional problems and improve social skills with the objective of improving the quality of life for adolescents with autism spectrum disorder. The purpose of this case study on art therapy was to determine how art therapy affected social skills of adolescents with autism spectrum disorder. For this purpose, a tenth-grader with first-grade autism spectrum disorder at a special high school in Gyeonggi Province was provided with art therapy in a total of 55 sessions―a session per week, 60 minutes per session―from January 22, 2016 to March 17, 2017. In pretest and posttest, the Social Skills Rating System (SSRS) was used in the adolescent's mother and class teacher to measure social skills and House-Tree-Person test was performed in the adolescent. The class teacher was interviewed before and after the art therapy and counseling with the mother was performed at the completion of each session. Every session of the art therapy was recorded and transcribed to observe and analyze the changes in the social skills of the adolescent. From the results of this study, the following conclusion was drawn: First, the adolescent with autism spectrum disorder saw anxiety about social relationships reduced, social communication increased, and interpersonal relationships improved during the intervention of art therapy. Second, art therapy enabled the adolescent with autism spectrum disorder to improve self- and other-awareness, facilitate social interaction, and improve social skills through imitation learning. Third, art activity using sensory media allowed the adolescent with autism spectrum disorder to properly reduce self-simulatory behavior in pursuit of stability in the environment, experience positive emotions, and increase social behavior. Art therapy contributed to the improvement in social skills of the adolescent with autism spectrum disorder both at home and at school. This study is significant as a long-term case study on art therapy that has indicated its effectiveness and need for adolescents with autism spectrum disorder.;자폐스펙트럼장애 청소년은 장애의 주요 특성인 사회성 결함으로 사회적 상호작용과 의사소통의 어려움을 가지고 있다. 전반적인 발달의 이질적인 특성들로 사회에 통합되지 못하고 사회적 고립과 위축을 경험하며 높은 긴장과 불안, 우울을 경험할 수 있다. 자폐스펙트럼장애 청소년의 삶의 질을 높이기 위해서는 정서적 문제를 다루어주면서 사회성을 향상시킬 수 있는 치료 중재가 필요하다. 이에 본 연구자는 미술치료가 자폐스펙트럼장애 청소년의 사회성에 어떠한 영향을 미치는가를 살펴보는데 목적을 두고 단일사례 미술치료를 진행하였다. 이를 위해 경기도 소재 특수고등학교 1학년에 재학 중인 자폐스펙트럼장애 1급 청소년을 연구 대상자로 선정하고, 2016년 1월 22일부터 2017년 3월 17일까지 주 1회, 60분씩 총 55회기의 미술치료를 진행하였다. 연구의 영향을 알아보기 위하여 미술치료 사전·사후에 연구 대상자 모와 담임선생님을 대상으로 사회성 기술평정 척도 검사와 사회성 기술 척도 검사를 실시하였고, 연구 대상자에게 집-나무-사람 그림 검사를 시행하였다. 모, 담임선생님을 대상으로 사전·사후 인터뷰를 진행하였으며 모와는 매 회기 종료 후 상담을 병행하였다. 미술치료 전 회기는 녹화, 전사하여 치료 단계별로 대상자의 사회성 변화를 관찰·분석하였다. 본 연구의 결과를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 자폐스펙트럼장애 청소년은 미술치료 과정 중 사회적 관계에 대한 불안이 감소되면서 사회적 의사소통이 증가하고 대인관계가 발달되었다. 둘째, 자폐스펙트럼장애 청소년은 미술치료를 통하여 자기인식과 타인인식이 발달되면서 사회적 상호작용이 촉진되었고, 모방학습을 통해 사회성 기술이 향상되었다. 셋째, 자폐스펙트럼장애 청소년은 감각매체를 활용한 미술활동으로 환경에서 안정감을 찾으려는 자기자극 행동이 적절하게 해소되고 긍정적인 정서를 경험하면서 사회적 행동이 증가하였다. 이처럼 미술치료는 자폐스펙트럼장애 청소년의 사회성 향상에 긍정적인 영향을 미쳤으며 가정과 학교에서도 동일하게 효과성이 나타났다. 따라서 본 연구는 자폐스펙트럼장애 청소년의 사회성 발달을 위한 장기간의 단일사례 미술치료를 진행하여 그 효과와 필요성을 제시하였다는 것에 의의가 있다.
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교육대학원 > 미술치료교육전공 > Theses_Master
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