View : 1127 Download: 0

한국어교육 학위논문 연구 동향 분석

Title
한국어교육 학위논문 연구 동향 분석
Other Titles
An Analysis of Research Trends in Theses and Dissertations in Teaching Korean as a Foreign Language : Focusing on Strategies for Teaching and Learning Reading
Authors
장지연
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김영규
Abstract
The purpose of this study is to analyze the trends of the master’s theses and doctoral dissertations on strategies for teaching and learning reading in Teaching Korean as a Foreign Language (TKFL). It could be a useful guideline for future researchers who prepare a dissertation by looking at the flow of the study about strategies for teaching and learning reading in the field. Thus, the entire master’s theses and doctoral dissertations on strategies for teaching and learning reading in TKFL, which had been published from February, 2000 to February, 2017, were selected as an object of the study, and the total of 78 papers (70 master’s theses and 8 doctoral dissertations) were selected by using RISS, a search engine operated by the Korean Education and Research Information Service (KERIS). In this paper, research chronology, subject of study, research topics, strategies for teaching and learning reading, and research methodologies reflected the trends of the master’s theses and doctoral dissertations by the evaluation. This thesis consists of 5 chapters, and the contents of each chapters are as follows. In Chapter 1, the purpose and necessity of this thesis are described and the importance of strategies for teaching and learning reading in TKFL are emphasized. In Chapter 2“Theoretical background,” the main theory on strategies for teaching and learning reading in TKFL is defined, and comprehensive study in Korean education is dealt in preceeding research. In Chapter 3, the standard of the format regarding analysis on research chronology, subject of study, research topics, strategies for teaching and learning reading in TKFL, and research methodologies is defined and the final format of the analysis is constructed. In Chapter 4, the result is interpreted in accordance with the analysis formant. Lastly, there is a summary of the thesis’ result and limitations in this research are written in Chapter 5. The results of the research analysis are as follows: First, as a result of research chronology analysis, there was a tipping point since 2000 as many studies were announced regarding strategies for teaching and learning reading in TKFL. However, it shows that there are not enough various studies on strategies for teaching and learning reading in TKFL comparing with the importance of reading education although reading education has been emphasized in Korean education, Second, the study examined the characteristics of subject, and it shows that Chinese-speaking learners with intermediate level of Korean were the most common. So, the range of the subject in reading strategies should be expanded, and there should be many research studies which could approve the effect. Third, many theses deal with more than two topics in terms of analysis on research topics. Especially, most of theses deal with the topic about strategies for teaching and learning reading in TKFL. However, as teaching studies and development studies are not in sufficient level, many attempts on this area are necessary to improve. Fourth, considering a trend of strategies for teaching and learning reading in TKFL, many studies focus on top-down and bottom-up strategies. It has to be improved by conducting many research studies on various strategies for teaching and learning reading in TKFL. Fifth, in terms of research methodology, qualitative research, survey research, and mixed method research are the most common in the first stage of research, and descriptive consideration is mostly used in the second stage of research. Also, in a method of compound research in the first stage of study, misture of survey research, which belongs to multiple study method, and quantitative research is the most common.;본 연구의 목적은 한국어 교육학 석·박사 학위 논문 중 한국어 읽기 교수·학습 전략과 관련된 학위 논문을 대상으로 그 연구의 동향을 분석하는 것이다. 이를 통해 지금까지의 한국어 읽기 교수·학습 전략 연구의 흐름을 살펴봄으로써 앞으로 학위 논문을 준비하는 연구자들에게 정보를 제공하고자 한다. 이를 위해 2000년 2월부터 2017년 2월까지의 한국어 읽기 교수·학습 전략에 관한 학위 논문을 본 논문의 연구 대상으로 선정하고, 한국교육학술정보원에서 운영하는 검색 엔진인 RISS를 활용하여 최종적으로 78편(석사 70편, 박사 8편)의 논문을 수집·선정하였다. 그리고 본 연구 논문에서 제시한 연구 문제에 따라 연도별, 연구 대상별, 연구 주제별, 읽기 교수·학습 전략별, 연구 방법별로 경향성을 살펴보았다. 본 논문은 총 5장으로 구성되며 각 장의 구성은 아래와 같다. 1장 서론에서는 본 논문의 목적 및 필요성을 서술하고 읽기와 한국어 읽기 교수·학습 전략의 중요성을 밝혔다. 2장 이론적 배경에서는 한국어 읽기 교수·학습 전략에 대한 이론을 밝히고 선행 연구에서는 한국어교육에서 이루어진 연구 종합 부분을 살펴보았다. 3장에서는 연도별, 연구 대상별, 연구 주제별, 읽기 교수·학습 전략별, 연구 방법별의 분석 틀 구성 기준을 밝히고 최종 분석 틀을 구성하였다. 4장에서는 분석 틀에 맞는 분석 결과를 해석하였다. 마지막으로 5장에서는 본 논문의 결과를 요약하고 본 연구의 제한점을 제시하였다. 본 논문의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연도별 분석 결과, 2000년 이후부터 본격적인 읽기 교수·학습 전략과 관련된 연구가 발표되기 시작하였다. 읽기 교육은 한국어교육학에서 꾸준히 증가하는 추세지만 한국어 읽기 교육이 차지하는 위치에 비해 읽기 교수·학습 전략에 대한 연구가 다양하지 못하다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 연구 대상별 특성을 분석한 결과, 숙달도가 한국어 중급이면서 중국어권 학습자를 대상으로 한 연구가 가장 많았다. 앞으로 다양한 언어권별 학습자를 대상으로 읽기 학습 전략을 활용하고 그 효과를 검증한 연구가 많이 다루어져야 할 것이다. 셋째, 연구 주제별 특성을 분석한 결과, 두 가지 이상의 주제를 같이 연구한 논문이 상당히 많았다. 그 중에서도 읽기 교수·학습 전략을 활용한 실험 연구가 가장 많았고 교수 연구나 개발 연구는 아직까지 부족한 실정이라서 이를 바탕으로 한 연구가 적극적으로 다루어져야 할 것이다. 넷째, 읽기 교수·학습 전략별 동향을 보면 많은 연구들이 하향적 전략과 상향적 전략에 많이 치우쳐 있는 경향을 확인할 수 있었다. 다양한 읽기 교수·학습 전략을 활용한 연구가 나와야 할 것이다. 다섯째, 연구 방법별 동향을 살펴보면 일차적 연구에서 질적 연구와 설문 조사 연구, 혼합 연구의 수가 가장 많았고, 이차적 연구 방법에서는 서술적 고찰이 한 편 나왔다. 또한 일차적 연구의 혼합 연구 방법에서는 다중 방법 연구인 설문조사 연구방법과 양적 연구방법을 혼용한 연구 방법이 제일 많은 비중을 차지하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 외국어로서의한국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE