View : 653 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이지은-
dc.contributor.author배소라-
dc.creator배소라-
dc.date.accessioned2018-04-04T11:58:21Z-
dc.date.available2018-04-04T11:58:21Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.otherOAK-000000142902-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000142902en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/242067-
dc.description.abstract학업지연행동은 학업장면에서 정해진 시간 안에 과제를 수행하지 못하는 것과 그로 인한 불안을 가지면서도 미루는 행동을 뜻하며, 선행연구에서 부모가 강압적 양육태도를 보이거나, 심리적으로 통제하는 양육방식을 사용하는 경우 강화된다고 알려져 있다. 따라서 본 연구에서는 더 다양한 부적응 문제를 일으킬 것이라고 생각되는 학업지연행동에 있어 부모의 영향을 알아보고자 하였다. 또한, 선행연구에서 부모의 심리적통제가 학업지연행동에 있어 다각적인 영향을 준다는 점에서 매개변인을 통한 설명력의 필요성이 제기되었다. 이에 본 연구에서는 부모의 영향을 받으며 자녀의 학업지연행동에 영향을 주는 것으로 알려진 완벽주의와 정서조절을 함께 고려하여 이들의 관계를 살펴보았다. 따라서 본 연구는 부모의 심리적통제와 학업지연행동의 관계에서 완벽주의(자기지향, 타인지향, 사회부과)와 정서조절의 매개효과를 알아보기 위한 목적으로 실시되었다. 이를 위해 서울 및 경기에 소재한 고등학생 560명을 대상으로 조사를 실시하였으며, SPSS 23.0과 Mplus 7.0을 사용하여 기술통계, 상관분석, 구조방정식 모형검증을 비롯한 매개효과 분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 부모의 심리적 통제는 타인지향 완벽주의, 사회부과 완벽주의, 학업지연행동과의 정적상관이 통계적으로 유의하였고, 자기지향 완벽주의는 정서조절과 정적상관, 학업지연행동과 부적상관이 통계적으로 유의하였고, 타인지향 완벽주의는 학업지연행동과 정적상관이 통계적으로 유의하였고, 사회부과 완벽주의는 정서조절과 정적상관이 통계적으로 유의하였고, 정서조절은 학업지연행동과 부적상관이 통계적으로 유의하였다. 둘째, 변인 간 구조적 관계를 파악하기 위해 부모의 심리적 통제에 대한 구조방정식 모형을 분석한 결과, 부모의 심리적 통제가 자기지향 완벽주의에 미치는 직접경로, 자기지향 완벽주의가 정서조절에 미치는 직접경로, 사회부과 완벽주의와 정서조절이 학업지연행동에 미치는 직접경로를 제외한 모든 경로가 유의한 것으로 나타났다. 이 중 부모의 심리적 통제가 사회부과 완벽주의로 가는 경로가 가장 강한 영향력을 가지는 것으로 나타났다. 셋째, 부모의 심리적 통제와 학업지연행동의 관계에서 완벽주의(자기지향, 타인지향, 사회부과)와 정서조절의 매개효과를 검정하기 위해 Bootstrapping을 실시하였다. 그 결과 부모의 심리적 통제와 학업지연행동 사이에서 타인지향 완벽주의가 단순매개효과를 나타냈으며, 사회부과 완벽주의와 정서조절로 이어지는 이중매개효과가 유의미한 것으로 나타났다. 연구 결과를 종합하면, 부모의 심리적 통제는 타인지향 완벽주의와 사회부과 완벽주의를 발달시키고, 타인지향 완벽주의가 높으면 학업지연행동이 높아지는 한편, 사회부과 완벽주의가 높으면 정서조절이 높아지고 이를 통해 학업지연행동은 낮아질 수 있음을 알 수 있다. 즉, 부모의 심리적 통제가 학업지연행동에 영향을 미치는 완벽주의와 정서조절에 선행하는 것이 확인됨에 따라 학업지연행동으로 인해 어려움을 겪는 학생을 위한 상담전략을 세우는 데 활용될 것으로 기대된다.;Academic procrastination action means the inability to perform the task within the time specified in the class scene and an act of procrastinating while having anxiety being due to that. It shows deteriorated the academic procrastination action if the parents are oppressive rearing attitude in preceding research or they use the parenting style that governs their children psychologically. Thus, this study aimed to investigate the effects of parents on Academic procrastination behaviors that are thought to cause more maladjustment problems. Moreover, the necessity of explanatory power through mediating variables were brought up in that the psychological control of parents had affected the multilateral effects on academic procrastination actions in the previous study. Therefore, in this study, I have inspected the relationship of them considering with perfectionism and emotional regulation being known to influence the academic procrastination behavior of children affected by parents. Consequently, this study was performed in order to find out the mediating effects of perfectionism (self-oriented, other-orientation, social imposition) and emotional regulation in relation to psychological control of parents and academic procrastination action. For this, the survey was conducted with 560 students in high schools located in Seoul and Gyeonggi area, the analysis was conducted using SPSS 23.0 and Mplus 7.0, it's for analysis of mediation effect including descriptive statistics, correlation analysis, and structural equation modeling verification. The results of the study are as follows. First, the psychological control of the parents was statistically significant in a positive correlation with other-oriented perfectionism, social imposed perfectionism and academic procrastination action, and self-oriented perfectionism was significant in positive correlation with emotional regulation and negative correlation with academic procrastination action statistically. In addition, other-directed perfectionism was significant statistically in a positive correlation with academic procrastination action and social imposed perfectionism was statistically significant in a positive correlation with emotional regulation. And the emotional regulation was significant in a negative correlation with academic procrastination action. Second, as a result of analyzing the structural equation model of psychological control of parents in order to grasp the structural relations of between variable factors, the direct route of parental psychological control to self-directed perfectionism and the direct route of self-directed perfectionism to emotional regulation were shown as all significant excluding the direct route of social imposed perfectionism and emotional regulation to academic procrastination behavior. Among them, it's shown that the direct route of parental psychological control into social imposed perfectionism was to have the strongest influence. Third, the bootstrapping was performed to test the mediating effect of perfectionism (self-oriented, other-oriented, social imposition) and emotional regulation in relation to psychological control of parents and academic procrastination action. As a result, other-oriented perfectionism is showed a simple mediating effect between the psychological control of the parents and the academic procrastination behavior, and it showed the double mediation effect leading to the social imposed perfectionism and emotional regulation was meaningful. In conclusion of the results of this study, the psychological control of parents develops other-oriented perfectionism and social imposed perfectionism, and when other-oriented perfectionism is high, academic procrastination behavior can get higher, whereas if social imposed perfectionism is high, emotional regulation can be higher. Through this, we can be seen academic procrastination behavior can be lowered. In other words, it is expected that psychological control of parents will be utilized to establish a counseling strategy for students who are experiencing difficulties due to academic procrastination behaviors, according to being verified in ahead as the perfectionism and emotional regulation that affects academic procrastination behaviors.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구문제 4 Ⅱ. 이론적 배경 5 A. 학업지연행동 5 1. 지연행동 5 2. 학업지연행동 6 B. 부모의 심리적 통제 7 1. 부모의 심리적 통제 7 2. 부모의 심리적 통제와 학업지연행동 8 C. 완벽주의 9 1. 완벽주의 9 2. 완벽주의와 부모의 심리적 통제 10 3. 완벽주의와 학업지연행동 11 D. 정서조절 12 1. 정서조절 12 2. 정서조절과 부모의 심리적 통제 14 3. 정서조절과 학업지연행동 14 Ⅲ. 연구방법 16 A. 연구대상 16 B. 측정도구 16 1. 부모의 심리적 통제 척도 16 2. 학업지연행동 척도 17 3. 완벽주의 척도 18 4. 정서조절 척도 18 C. 연구절차 19 D. 자료 분석 방법 19 Ⅳ. 연구결과 20 A. 연구 변인의 일반적 경향 20 1. 연구 변인의 기술통계 20 2. 연구 변인의 상관분석 20 B. 부모의 심리적 통제, 완벽주의, 정서조절, 학업지연행동의 관계 23 1. 측정모형의 검정 23 2. 구조모형의 검정 25 3. 구조모형 분석 26 C. 완벽주의와 정서조절의 매개효과 검정 28 1. 부모의 심리적 통제의 학업지연행동에 대한 효과 28 2. 부모의 심리적 통제의 정서조절에 대한 효과 29 Ⅴ. 논의 및 제언 31 A. 요약 및 논의 31 B. 의의 및 연구의 제한점 33 참고문헌 35 부록 43 ABSTRACT 49-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent696558 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc100-
dc.title고등학생이 지각한 부모의 심리적 통제와 학업지연행동의 관계-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle완벽주의와 정서조절의 매개효과-
dc.title.translatedA study on the Relationship between Parental Psychological Control and Academic Procrastination : The Mediating Effects of Perfectionism and emotional regulation-
dc.format.pagevi, 51 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 상담심리전공-
dc.date.awarded2017. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 상담심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE