View : 80 Download: 0

미얀마 유아교사의 다문화 교육에 대한 인식 및 실태

Title
미얀마 유아교사의 다문화 교육에 대한 인식 및 실태
Other Titles
A Study of early childhood teachers’ perceptions and current status of multicultural education in Myanmar
Authors
KHIN, LAY PHYU
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김순환
Abstract
본 연구는 미얀마 유아교사의 다문화 교육에 관한 인식과 실태를 알아보고 그 결과를 분석하는 것을 목적으로 하였다. 본 연구의 결과는 앞으로 미얀마에서 다문화 교육 기반 조성을 위한 기초자료로 제공하는 것에 의의가 있다. 연구목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 미얀마 유아교사의 다문화 교육에 관한 인식은 어떠한가? 2. 미얀마 유아교육 기관에서의 다문화 교육에 관한 실태는 어떠한가? 본 연구의 대상은 미얀마 양곤시 7곳, 네피도시 1곳, 까옌시 1곳, 총 9개 유치원에 재직하고 있는 교사들과 사회복지부 관할인 유아교사 양성 연수원(양곤)에서 예비교사, 현직교사 재교육 연수과정에 있는 교사 총 192명이다. 연구 도구는 정선희(1997)가 개발한 다문화교육에 관한 유아교사의 인식과 실태조사 설문지를 이미혜(2004), 김아영(2006), 전덕수(2007), 이명희, 홍순옥(2009)이 수정 보완한 것과 배소연, 김순환, 한희경(2013)의 설문지를 참고하여 미얀마 상황에 맞게 다시 수정・보완하여 사용하였다. 설문지 구성의 적합여부는 현지 유치원교사 7인과 유아교육 전문가 1인에게 검증 받았다. 자료분석은 빈도와 백분율을 산출하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 미얀마 유아교사의 다문화 교육에 관한 인식으로는 첫째, 교사들은 다문화 교육에 대한 경험이 부족하였으나 다문화 교육을 들어본 교사의 경우 다문화 교육에 대한 생각과 태도에는 다문화 교육의 개념인 협동심과 공동체 의식을 강조하고 유아의 편견이나 고정관념을 줄여야 된다는 것을 인식하고 있었다. 둘째, 교사들은 다문화 교육의 중요성에 대해서 남들과의 차별성을 이해하고 인정하는 태도를 유아기부터 길러야 하는 것으로 인식하고 있었다. 특히 다문화 교육을 들어본 교사의 경우는 다양한 민족 간의 보다 좋은 관계를 형성하고 미얀마에서의 문화 다양성을 이해하는 것을 중요하게 인식하고 있다. 셋째, 다문화 교육의 목표에서는 다문화 교육을 들어 본 경험 있는 교사들이 그렇지 않은 교사들보다 공동체 의식을 가지고, 서로 다양성에 관계없이 평등함을 알고 협동하는 것을 인식하고 있었다. 이와 같이 교사들의 다문화 교육에 관한 인식을 살펴본 결과 교사의 배경변인에 상관없이 다문화 교육을 들어 본 경험 여부에 따라 인식 정도에 유의미한 차이가 나타난 것으로 보아 다문화 교육에 대한 풍부한 내용을 제공하여 다문화 교육 이해를 돕는 과정이 필요하다고 볼 수 있다. 미얀마 유아교육 기관에서의 다문화 교육에 관한 실태에는 현재 다문화 교육을 실시하고 있는 교사는 소수였고 실시 방법은 특별한 행사가 있을 때만 하고 있었기 때문에 다문화 교육에 대한 충분한 이해를 도울 수가 없으므로 앞으로는 지속적인 다문화 교육을 실시하도록 할 필요가 있다. 또한 교사들은 현재 다문화 교육 실시 상황을 적당하다고 생각하고 있었고 필요성을 느끼지 못하고 있었다. 이러한 점에서 다문화 교육의 필요성을 일깨워줄 수 있는 다문화 교사교육이 필요하다. 현재 미얀마교사들은 다문화 교육 수행을 위해 교사연수과정에서의 다문화 교육 내용을 더 배우고 싶어하였으며 교재・교구 활용의 필요성을 인식하는 것으로 보아 다문화 관련 교사연수가 이루어진다면 다문화 교육이 보다 더 활발하고 지속적으로 진행될 것이다. 따라서 앞으로 미얀마에서는 다문화 교육 관련 교사교육과 교육제도가 제공되어야 하는 것을 시사한다.;The purpose of this study is to explore the early childhood teachers’ perceptions and the current status of multicultural education in Myanmar and analyze the result. The result of this research has significance in providing basic materials for developing the foundation for multicultural education in Myanmar. The research problems established according to the research objectives are as follows: 1. What are the early childhood teachers’ perceptions on multicultural education in Myanmar? 2. What is the current status of multicultural education at the kindergartens in Myanmar? The research subjects are a total of 192 teachers who work at 9 different kindergartens (7 in Yangon City, 1 in Nay Pyi Taw City and 1 in Karen State) and study in the course of pre-service and in-service teachers at an early childhood teacher training institute of the Ministry of Social Welfare in Yangon. As for research tools, the survey questionnaire on the early childhood teachers’ perceptions and the current status of multicultural education, which was developed by Jeong Sun-Hee(1997) and then revised and supplemented by Lee Mi-Hae(2004), Kim Ah-Young(2006), Jeon Deok-Soo(2007), Lee Myung-Hee and Hong Soon-Ok(2009) was employed, and the questionnaire developed by Bae So-Yeon, Kim Soon-Hwan and Han Hee-Jeong(2013) was revised and supplemented according to the circumstances of Myanmar. The suitability of the questionnaires was verified by 7 local kindergarten teachers and 1 early childhood education expert. The data were analyzed with frequency and percentage. The result of this research on early childhood teachers’ perceptions on multicultural education in Myanmar are as follows: First, the teachers had insufficient experience in multicultural education, but those who had heard of multicultural education thought that the concept of multicultural education was emphasizing the spirit of cooperation and community spirit, and prejudice or stereotype of children should be reduced. Second, the teachers considered that the importance of multicultural education should be nurtured from early childhood to have attitude of understanding and recognizing difference from others. Especially, those who had heard of multicultural education thought that it was important to form better relationships among various ethnic groups and understand cultural diversity in Myanmar. Third, the teachers who had heard of multicultural education were more likely to think that the goal of multicultural education is to have the community spirit, understand equality regardless of diversity and cooperate. As such, regardless of the teachers’ background variables, they showed significant difference in the perceptions according to whether they had heard of multicultural education; therefore, it is necessary to provide abundant materials on multicultural education and help understand it. As for the current status of multicultural education at the kindergartens in Myanmar, there were a few teachers doing multicultural education, and it was dealt with only for special occasions. Consequently, it was hard to help them understand multicultural education thoroughly. It is required to encourage them to have multicultural education continuously. Moreover, the teachers thought the current multicultural education was enough and were not able to see the necessity. As such, multicultural training for teachers is required to let them aware of the necessity. The current teachers were willing to learn more about multicultural education during the course for teachers, and realized the importance of utilizing teaching materials. With multiculture-related training for teachers, multicultural education would be more promoted and become more continuous. Thus, this study indicates that training and education system on multicultural education for teachers are required in Myanmar.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE