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중국인 학문 목적 한국어 학습자들의 대학 입학 초기 경험에 대한 사례 연구

Title
중국인 학문 목적 한국어 학습자들의 대학 입학 초기 경험에 대한 사례 연구
Other Titles
Case Study on Chinese Students Studying Korean in Korean Colleges in their initial Period of Admission
Authors
Li, Qian
Issue Date
2017
Department/Major
국제대학원 한국학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Doctor
Advisors
김영규
Abstract
최근 한․중 교류가 많아짐에 따라 한국에서 유학중인 중국인 학문 목적 한국어 학습자의 수가 급증하고 있다. 이에 따라 정부나 대학 차원에서 여러 대책을 내놓고 있지만, 여전히 해결되지 못한 문제점들이 존재하고 있다. 그간의 논의는 한국 대학에 재학중인 중국인 학문 목적 한국어 학습자들을 대상으로 대학에서 진행하는 개선 프로그램들을 살펴보는 데 그치고 있을 뿐이다. 이제는 중국인 학문 목적 한국어 학습자들의 대학 초기 적응을 돕기 위해 입학 전에 어떤 선행학습이 필요한가를 고민할 시점이다. 이에 본 연구는 북경신외국어고등학교를 졸업한 후 한국 대학에 입학한 재한 중국인 학문 목적 한국어 학습자들을 대상으로 이들이 대학 입학 초기에 경험한 문제점들에 대해 파악하고자 한다. 아울러 이들 문제점을 심층적으로 고찰하고 그에 대한 해결방안도 함께 모색함으로써 중국인 학문 목적 한국어 학습자들의 대학 입학 전 한국어 수업 설계 및 대학 초기 적응 프로그램을 위한 기초자료를 제공하고자 한다. 본 연구의 연구질문은 세 가지이다. 첫 번째, 대학에서 신입생에게 제공하는 서비스인 신입생 오리엔테이션, 멘토 제공, 수강신청이 재한 중국인 학문 목적 한국어 학습자들의 대학 초기 적응에 어떠한 영향을 미쳤으며, 이러한 대학 서비스에 어떠한 문제점들이 존재하는가를 탐색했다. 두 번째, 재한 중국인 학문 목적 한국어 학습자들의 첫 대학 학습 경험이 전체 대학 학습에 어떠한 영향을 미쳤는지를 인터뷰를 통해 파악했다. 마지막으로, 대학 초기 경험자인 중국인 학문 목적 한국어 학습자들이 대학생활에 좀 더 빠르게 적응하기 위해 대학 입학 전 어떠한 준비를 해야 하는지를 선구조적 사례연구를 통해서 알아보았다. 위의 연구질문에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 신입생 오리엔테이션, 멘토 배정, 수강신청 시스템, 한국인 친구, 교수, 중국인 학문 목적 한국어 학습자 선배는 경우에 따라 중국인 학문 목적 한국어 학습자들의 대학 초기 생활 적응에 긍정적 또는 부정적 영향을 미친 것으로 나타났다. 대부분의 신입생 오리엔테이션이 제한된 시간에 많은 정보를 제공하는 까닭에 중국인 학문 목적 한국어 학습자들이 이를 채 소화하지 못하는 경우가 많았다. 또한 여러 기관에서 같은 내용을 여러 번 반복하여 진행하는 경우가 많아 효율성이 떨어지는 데다, 대학 입학 후 첫 난관인 수강신청에는 정작 큰 도움이 되지 않았다는 사례가 많았다. 4개 대학 중에서 사례 A 대학과 사례 F 대학의 신입생 오리엔테이션이 수강신청에 가장 많은 도움을 준 것으로 나타났다. 사례 A 대학의 경우, 학부 지도교수가 직접 수강신청 내역에 대해 조언・수정해주었다. 사례 F의 경우 신입생 오리엔테이션에 중국 유학생회 선배들이 전공별로 참석하여 중국어로 설명하되, 필요한 부분만 국제교류처 직원이 나와 추가로 안내를 제공해주었다. 이들 두 사례는 유익한 신입생 수강신청 오리엔테이션의 예시로 꼽힌다. 멘토 배정 관련 자료 분석 결과에 따르면, 책임감이 강한 멘토는 중국인 학문 목적 한국어 학습자들의 대학 초기 적응에 확실히 긍정적인 영향을 미쳤지만, 부정적인 영향을 미치는 멘토가 더 많았다. 멘토를 배정해주지 않았던 사례 F 대학도 있었지만, 신입생 오리엔테이션에서 안내가 충분히 이루어진 터라 수강신청에는 특별한 어려움이 없었다. 하지만 멘토가 없어 정신없이 학기 초를 보냈다고 고백한 연구 참여자가 있는가 하면, 멘토가 배정되었음에도 선입견을 이유로 멘토를 거부한 연구 참여자도 있었다. 두 번째, 중국인 학문 목적 한국어 학습자의 첫 대학 수학 경험 중에서 대학 수학을 저해하는 가장 큰 요인은 언어능력의 부족으로 확인되었다. 한국어 강의 듣기, 팀 발표 및 과제 완성하기 모두 한국어와 밀접한 관련을 맺고 있다. 언어적 문제로 어려움을 겪는 처지에 불친절한 교수나 한국인 친구까지 만났을 때 자신감이 저하되고 좌절감과 막막함을 느낀다고 고백한 참여자들이 많았다. 이와 반대로 책임감이 강한 멘토, 친절한 한국인 친구와 한국인 교수, 1대1 학습 도우미는 중국인 학문 목적 한국어 학습자들의 대학 수학 경험에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 드러났다. 학습자 자신의 자발적 노력이 우선되어야 하지만, 언어적 문제로 인한 좌절을 방지하기 위해서는 한국인 친구와 교수의 도움도 매우 중요하다. 이들의 도움은 중국인 학문 목적 한국어 학습자들의 자신감을 높이고 대학 초기 수학 적응을 돕는 데 긍정적인 역할을 담당하는 것으로 나타났다. 세 번째, 대학 입학 전 어떠한 과목을 이수하기를 원하는가에 대한 응답에 가장 많은 수의 참여자가 말하기 수업을 꼽았다. 여기서 말하기는 일상적 말하기, 토론 및 발표로 나뉜다. 토론 및 발표는 대학 수학과 관련된 말하기로, 이에 대해서는 거의 선행학습이 이루어지고 있지 않았다. 그 다음으로 대학 입학 전 학습이 필요한 항목으로 쓰기를 들었다. 발표와 토론 그리고 쓰기는 모두 대학 수학을 위해 필수적으로 지녀야 하는 능력들이다. 하지만 연구결과, 대학 입학 전 교과과정에서 이러한 능력들을 길러줄 수 있는 프로그램이 제대로 운영되고 있지 못한 것으로 드러났다. 마지막으로, 결론에서는 연구결과를 요약한 뒤 중국인 학문 목적 한국어 학습자들의 초기 대학 수학 경험에서 확인된 문제점들과 그에 대한 해결방안을 제시했다. 그리고 본 연구의 한계점을 논의하고, 후속연구에 대한 제언을 제시했다.;This study is designed to understand the problems which Chinese students studying Korean in Korea face, especially for the Chinese students who graduated from Beijing New Foreign Language High School and came to Korea to study Korean. As there are more Chinese students who come to Korea for studying Korean, there are more problems happening but there are not good methods enough to solve these problems. The findings in this study with respect to these problems and the methods of solving them would be used as basic materials for the students designing their Korean language study prior to their admission and preparing their familiarization program in college. Recently, as there are more exchanges between Korea and China, there are more Chinese students coming to Korea to study Korean. Though there have been many proposals at the government or college level accordingly, there are still many problems but there are not enough solutions to solve them. So, this study focuses on the Chinese students who came to Korea to study Korean after graduating from Beijing New Foreign Language High School and the problems which they experienced in the initial period of study in the Korean college. The review of these problems and the effort of trying to solve them would be good basic materials for their designing the Korean language study prior to admission and preparing their familiarization program in college. This study focuses on three questions. The first questions is what effect the services such as orientation for the new students, provision of mentor and the application for courses the college provides to the new students has on the Chinese students who come to Korea to study Korean during their initial familiarization period and what kinds of problems there are with the services provided by the college. The second question is what kinds of effect the initial college experience of the Chinese students studying Korean here in Korea made on their total college study. This was researched through interview with them. Last one is what kinds of preparation would be helpful for the Chinese students studying Korean in Korea with respect to their familiarization in their college life. The study was primarily made on the prior cases. The findings of the study are as follows. First, it was found out that the orientation for new students, allocation of mentor, course application system, Korean students, professors, and the Korean students helping the Chinese students in learning Korean have made either positive or negative effect on the Chinese students in their initial college life depending on the individual cases. Most of the college’s orientations for the new students are designed to provide the new students as much information as possible in a short period of time that the Chinese students with the purpose of studying Korean in Korean college have difficulty in understanding the contents of the orientation. In addition, as many organizations gave the same contents in orientation for the new students and there were problems of efficiency with respect to the orientation, the orientation for the new students was not helpful to the Chinese students’ application for the courses, which is one of the difficult tasks the new student faces in college. Among four colleges, the orientations for new students performed by College A and College F were found to be the most effective for the students to make the application for courses. In case of College A, the professor in charge of the course gave direct advices to students on the application for the courses and help them with the application forms while in case of College F, the senior Chinese students in the same major helped the new Chinese students with the explanation in Chinese and the staff in the International Exchange Department of the College also explained the courses to the Chinese students. These two colleges helped the Chinese students a lot with their application for courses and were good example for the orientation for the new students. As for the allocation of mentors, the mentors having the sense of high responsibility made positive impact on the Chinese students who study Korean in Korean colleges on their adaptation to the Korean college in the initial period. But, the analysis of the actual data showed that there were more mentors who had a negative effect on them. Though there was the case of College F, which did not allocate mentors to the students, there was not much difficulty for the students as there was full explanation during the orientation for new students. However, there were the research participants who had to survive the initial period without the mentor and there were also the research participants who did not apply for the mentor on the ground of prejudice against the mentor though the mentor was planned by the college in advance. Second, it was found out that the Chinese student’s lack of proficiency in Korean during the class is the main inhibitor in their study of Korean. The listening of Korean lecture, the presentation by team and the completion of report are all closely related to Korean. The Chinese students feel the lack of conviction as well as frustration and hopelessness due to their lack of fluency in Korean when they meet unkind professors or Korean friends. On the contrary, mentors having a sense of high responsibility, kind Korean friends and Korean professors and 1 to 1 study helper had a positive effect on the Chinese students who study Korean in their college life. Though the efforts of the Chinese students to overcome these difficulties are the most critical factor, the help from their Korean friends and Korean professor is also very important for the Chinese students to get more conviction and better adaptation to their college life. Third, many research participants desired for more talks on which course should be recommended prior to admission to college. Here, the speaking ability can be divided into daily life speaking, discussion and presentation. The speaking ability needed for study in college is related to speaking abilities for discussion and presentation. The biggest problem was their lack of prior learning. The next problem is their lack of writing skills These abilities are all essential for their college life. However, the study showed that these abilities were not reflected in their selection of the courses prior to admission. Lastly, in the conclusion section, the findings of the study are summarized and the methods for solving each problem are suggested. In addition, the limitation of this study is discussed and the suggestion for subsequent study is proposed. With the rapid increase in the number of Chinese students studying Korean in Korea, there have been a lot of studies on this subject matter. However, those studies have mainly focused on the improvement programs for the Chinese students studying Korean in Korean colleges only. Now, it is imperative to put priority on the study on how prior learning would be helpful to Chinese students learning Korean in Korean college during their initial study period.
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