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dc.contributor.advisor박성희-
dc.contributor.authorZHAO MENGCHAN-
dc.creatorZHAO MENGCHAN-
dc.date.accessioned2018-04-04T11:57:12Z-
dc.date.available2018-04-04T11:57:12Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.otherOAK-000000137381-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000137381en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/241564-
dc.description.abstract모바일 기술의 발전과 스마트폰의 등장은 현대인의 모바일 라이프를 ‘앱 라이프’로 바꾸고 있다. 특히 뉴스 매체로써 스마트폰 뉴스 애플리케이션이라는 새로운 뉴스 매체를 탄생시켰다. 이는 뉴스 패러다임의 기술적인 변화를 가져온 것만은 아니다. 새로운 매체가 등장할 때마다 기존 매체와의 경쟁관계에서 수용자들의 선택에 따라 매체 존재의 이유를 결정했다. 매체의 특성을 파악하는 것 못지않게 수용자들이 왜 그 매체를 이용하는 지를 파악하는 것이 중요한 이유다. 이는 매체가 사회에 받아들여지는 것은 미디어 환경에 의한 것과 그것을 받아들이는 수용자의 능동적인 이용이 함께 이루어질때 가능하기 때문이다. 따라서 중국 스마트폰 뉴스 앱 이용자의 이용동기를 보았고, 이러한 요인들이 만족도에 어떠한 영향을 미치는지를 분석해 보고자 한다. 스마트폰의 뉴스 애플리케이션은 새로운 뉴스를 읽는 하나의 수단이라고 할수 있지만 그 어느 것보다 이용자의 능동성이 최대로 발현되는 뉴스 매체라고 할 수 있다. 언제 어느 장소에서든 뉴스를 읽을 수 있을 뿐만 아니라 뉴스를 제작하는 사람이 될 수도 있다. 이처럼 이용하기에 독특하고도 적극적인 특성은 이용자들의 입장에서 스마트폰 뉴스 애플리케이션을 분석할 필요성에 대해 제시하였다. 중국 이용자들이 스마트폰의 뉴스 애플리케이션을 왜 이용하는지, 그 뉴스 애플리케이션에 대한 평가는 중국 이용자들에게 어떠한 특성을 지니며, 어떠한 요인들이 만족도를 형성하는가를 뉴스 애플리케이션에 대한 체계적으로 분석하였다. 본 논문에서의 연구 대상은 중국에서 스마트폰 뉴스 앱을 사용하는 중국인들이다. 스마트폰 뉴스 앱을 활용하고 있는 중국 사람들을 중심으로 설문지 365부를 배포하였다. 회수된 설문지는361부, 분석에 사용된 설문지는 330부였다. 자료의 수집 방법은 인터뷰, E-mail, 전화, 직접방문을 이용해서 조사하였다. 본 연구를 통해서 중국 스마트폰 뉴스 앱 이용자의 이용동기는 인지적 욕구, 감정적 욕구, 개인 통합적 욕구, 사회 통합적 욕구와 이용적 편의 5가지로 나타났다. 중국 스마트폰 뉴스 앱 이용자의 이용동기가 만족도에 어떠한 영향을 미치고 있는지를 살펴본 결과는 중국 스마트폰 뉴스 앱 이용자의 이용동기인 사회 통합적 욕구, 이용적 편의, 감정적 욕구와 개인 통합적 욕구는 만족도에 긍정적인 영향을 미칠 수 있다고 알 수 있고 인지적 욕구는 만족도에 영향을 미치지 않는 것을 알 수 있다. 연구결과 중에 사회 통합적 욕구가 사용만족도에 제일 큰 영향력을 보이는 변수로 나타나고 있다. 그 다음으로는 개인 통합적인 욕구가 두 번째로 큰 영향력을 보이는 변수이다. 본 연구의 결과는 신문사, 방송사, 포털사이트 등 다양한 업계에 유용한 정보를 줄 수 있을 것으로 여겨진다. 현재 중국에도 많은 언론사들이 스마트폰 뉴스 애플리케이션을 경쟁적으로 개발하고 서비스하고 있다. 이렇듯 본 연구를 통해 이용 동기를 파악하고 만족도에 대한 연관성을 제시해 줌으로써 이용자를 파악하기 위한 실제적인 자료가 될 것이다. 이용자의 소비 욕구에 맞는 스마트폰 뉴스 애플리케이션의 새로운 방향을 제공하는데 의미를 둘 수 있다.;The theme of this thesis is the effect of Chinese mobile news application users’ motivation on the satisfaction. The generation of new media makes people getting news in much more diverse ways. People used to read news by traditional media, like newspaper, television,etc. While people tend to use mobile phone to get news nowadays. Mobile phone is convenience and breakthrough the time and space limitation. All these factors are affecting people’s lifestyle. Therefore, the thesis studies two main subjects. First, what is the motivation of mobile news application users’ in China. Why more and more people reading news through mobile news application. This article divides the use motivation in different views based on the analysis of former scholars, in terms of cognitive needs, emotional demand, individual and society integration, avoiding the realistic and the angle of usability to analyze the users’ motivation. Secondly, the effect of mobile news application users’ motivation on the satisfaction in China. In order to do the study, the author adopts questionnaire research method. 365 questionnaires were distributed, 361 copies were collected, and 330 questionnaires were used in the analysis. According to the statistical analysis of survey results, five motivations of using mobile news application could be revealed, including cognitive needs, addictive needs, personal integrative needs, social integrative needs and usability. Cognitive needs defines wanting to know the new information and knowledge. Affective needs is the pursuit of pleasure and happiness through media. Personal integrative needs refers to the pursuit of self-confidence and credibly. Due to the special national conditions in China, the thesis set up the question ‘ I could get more trustworthy by using news application than the official government reports’, ‘ I feel speech freedom via mobile news application’ in the sector of personal integrative needs. Social integrative needs means mutual communicate, exchange of views, seeking for the sense of belonging. Usability refers to the mobile phone itself is easy to carry and read, without time and space limitation. Based on the survey result regarding the effect of motivation to satisfaction, cognitive needs, personal integrative needs, social integrative needs and usability are affecting the satisfaction, while cognitive needs has no effect on satisfaction. Social integrative need has the most impact on the user satisfaction, followed by the personal integrative need, the next is affective need and the usability is the last one among the four motivations. The result demonstrates that people are satisfied with the exchange of views, digging out conversation topic with others and feel the sense of belonging via mobile news application. The innovation of this thesis is setting up the China’s national conditions related survey question, such as ‘ I could get more trustworthy by using news application than the official government reports’, ‘ I feel speech freedom via mobile news application’. The answer of these specific questions reveal that the users of Chinese mobile news application feel more speech freedom compared to read the official government reports. The application is more trustworthy as well, where people can express their views and emotions freely. This is the great significance of the study research. The mobile application is truly making the opinion on the public affairs more freely than other media, while it is undeniable that the news application is not completely out of the government management. The government need a long way to go to achieve complete freedom of speech. We are looking forward the day that we could fulfill complete freedom of speech.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구배경 및 목적 1 B. 논문의 구성 4 Ⅱ. 이론적 배경 5 A. 이용동기와 뉴스 이용에 관한 연구 5 1. 미디어 이용동기에 관한 연구 5 2. 뉴스 이용동기에 관한 연구 7 3. 스마트폰 뉴스 애플리케이션 이용동기에 관한 연구 9 4. 중국의 뉴스 이용에 관한 연구 11 B. 스마트폰과 뉴스 애플리케이션에 관한 연구 14 1. 스마트폰의 개념과 특성 14 2. 중국 스마트폰의 이용현황 16 3. 스마트폰 애플리케이션의 개념 및 특성 17 4. 중국 스마트폰 뉴스 애플리케이션 19 C. 이용자 만족에 대한 연구 22 Ⅲ. 연구방법 및 절차 24 A. 연구모형의 설계 및 연구문제의 제기 24 1. 연구모형의 설계 24 2. 연구문제의 제기 25 B. 변수의 조작적 정의 및 측정 26 1. 이용동기 26 2. 사용만족 26 C. 연구대상 및 설문의 구성 28 1. 조사의 대상 및 연구방법 28 2. 설문의 구성 28 Ⅳ. 연구문제의 분석 결과 31 A. 표본의 일반적 특성 31 B. 측정항목의 신뢰성과 타당성 검증 36 1. 신뢰성 분석 36 2. 탐색적 요인분석을 통한 타당성분석 37 3. 상관관계분석 39 C. 연구문제의 결과 41 1. 위계적 회귀분석 41 2. 연구문제의 결과 43 Ⅴ. 결론 및 논의 46 A. 연구결과 및 논의 46 B. 연구한계점 51 참고문헌 52 부록1. 한국어 설문지 56 부록2. 중국어 설문지 63 ABSTRACT 69-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent950004 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc600-
dc.title중국 스마트폰 뉴스 앱 이용자의 이용 동기가 만족도에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe effect of Chinese mobile news application users’ motivation on the satisfaction-
dc.format.pagevi, 71 p.-
dc.contributor.examiner유세경-
dc.contributor.examiner차희원-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 언론홍보영상학과-
dc.date.awarded2017. 2-
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