View : 938 Download: 0

다문화교육을 위한 음악 수업지도방안 연구

Title
다문화교육을 위한 음악 수업지도방안 연구
Other Titles
A Development of a Music Program for Multicultural Education
Authors
이율경
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김선미
Abstract
본 연구는 음악교과에서 다문화 교수 전략을 활용하여 다문화교육 수업지도방안을 개발하는데 목적이 있으며,‘경험중심 다문화교육 이론’과‘반편견 교수 전략’을 적용한 수업지도 방안을 연구하였다. 다문화적 역량과 인성 계발을 위한 프로그램의 연구 방향을 잡은 후, 문헌 고찰을 통해 다문화교육 이론과 다문화교육의 현황, 그리고‘다문화음악교육’을 비롯하여 음악교과를 통해 이루어지는 다문화교육에 대해 살펴보았다. 이후 다문화교육을 위한 음악수업지도안을 개발하고, 전문가 집단의 조언에 따라 3회 수정하였으며, 3인으로 구성된 전문가 집단에게 내용타당도 검증을 받았다. 첫째, 문헌 조사를 통해 알게 된 세계와 우리나라의 다문화 현황, 다문화교육의 실태에 따른 다문화교육의 필요성에 대한 인식 위에, 세계 민요 등의 음악 및 예술 교육의 다문화교육에 대한 적합성을 조사했다. 선행연구 고찰을 통하여, 음악교과에서는 서양음악을 넘어선 다양한 민족 음악과 악기의 소개 및 습득, 문화권의 역사적·사회적 배경에 대한 설명을 첨가한 민족음악 교육, 타 민족에 대한 다문화 음악교육으로서의 국악교육이 주를 이루고 있음을 볼 수 있었다. 다문화 교육이론을 적용한 음악 프로그램 개발은 소수 존재했으나 대부분의 대상이 초등학생이었고, 중학생을 대상으로 한 연구는 미비했다. 둘째, 중학교 3학년을 대상으로 한 다문화교육 수업지도방안을 연구하였다. 각 차시의 수업단계에는 경험중심 다문화 교육 이론을 적용하여, 학생들이 작게나마 교실 안 에서 다양한 방법으로 다문화를 접한 후, 생각을 정리하여 자신의 것으로 소화하고 생각의 결과들을 축적하여 마지막 차시의 개사 활동에 반영하게 하였다. 또한 4차시 동안 진행되는 수업의 주제는‘정서적으로 공감하기’,‘문화적으로 인식하기’,‘반편견 행동하기’로 설정하여, 학생들이 정서적, 인지적, 행동적 측면에서 다문화 역량을 계발할 수 있도록 구성하였다. 또한, 다문화에 대한 공감의 매개로 음악을 사용하였다. 본 수업지도안이 음악을 통한 다문화교육인 만큼, 학생들이 음악적 정서의 경험을 통하여 이질적인 타 문화의 사람들과 공감할 수 있도록 하였다. 또한, 수업에서 사용하는 제재곡이나 영상은, 우리나라에 거주하는 이주민들의 국가 비율을 반영하여, 아시아권 국가의 소재를 다수 사용하였다. 셋째, 음악교육 전문가 2인, 윤리교육 전문가 1인으로 구성된 전문가 집단에게 검토를 받은 후, 조언에 따라 3회 프로그램을 수정하여, 차시별 활동의 수를 줄이고, 각 활동 간의 연계성을 높였으며, 학생들의 흥미유발을 할 수 있는 활동들을 추가하였다. 프로그램의 수정 후에는 동일한 집단의 전문가들에게 내용타당도 검증을 받았다. Likert 척도 5점의 10문항으로 구성된 설문지의 평점은 4.7점이었고, 중학교 3학년 학생의 다문화 역량 계발을 위해 적합하며, 흥미로운 활동들로 구성되어 있다는 평가를 받았다. 추가적인 수정, 보완 사항으로는 모둠의 개수 감소, 활동내용이 많음에 따른 차시의 추가 등이 있었다. 본 연구는 다문화 음악을 가르치고, 사회∙역사적 배경을 설명하는 것을 넘어, 경험중심 다문화 교육이론, 반편견 교수전략 등의 다문화 교수 전략들을 음악 수업에 구체적으로 적용하여 학생들의 다문화 역량 계발을 도모하고 있다는 데에 의의가 있다.;The purpose of the study is to develop a multicultural education program based on multicultural teaching strategies in music education. The direction of the research on the development of multicultural competency and 인성 was decided with the advice of a professor in music education major, progressed with studies of references on theories on multicultural education, present condition of multicultural education, multicultural music education, and multicultural education done in music education. After that, the teaching plan for multicultural education was developed, modified three times according to the advices of group of experts, and went through verication of content validity. At first, the research started for the development of personality education program which aims to teach students to embrace diversity in their group of classmates. However, after the understanding of multicultural education as an education that encourages students to selectively accept diversity in all aspects, not only to understand other race and cultures, a design of this program for multicultural education in music education was started. First, upon the understanding of the necessity of multicultural education due to the present condition of multiple cultures in Korea, and actual condition of multicultural education, the knowledge that art education including music education such as teaching folk songs from various cultures is appropriate was gained. Second, preliminary research showed that current multicultural education conducted in music education comprised of introduction of various ethnic music, teaching ethnic music with the explanation of social, historical background of the ethnic group, and teaching Korean traditional music as multicultural music education for ethnic groups living in Korea. There were few multicultural education in music education with multicultural education teaching strategies applied. Also, target of most music programs designed based on multicultural education teaching strategies were elementary students. Third, the multicultural education program in music education for third graders in middle school was developed. Experience-centered multicultural education theory was applied to each lesson, so students experience multicultural situation in various ways, write and build up their opinions and apply them to their lyrics in the last lesson. Main theme of the four lessons consists of ‘emotionally sympothizing’,‘culturally recognizing’,‘doin anti-bias actions’, therefore the program is suitable to develop students’multicultural competencies in emotional, cognitive, and behavioral aspects. Fourth, the multicultural education program uses music as a medium for sympathy. The program lets students to sympathize with different people from other cultural backgrounds through the experience of musical emotion. Also, music or video that are used in the class are mostly from countries in Asia, reflecting the proportion of immigrants in Korea. Fifth, after being reviewed by a group of experts that consists of 2 experts in music education and 1 expert in ethics education, the lesson plan was modified 3 times according to their advices, activities in each lesson reduced, content connection increased, and activities to arouse student’s interests added. Lastly, the same group of experts verified the program. The program scored 4.7 in average in the content validity verification conducted by the group of experts who answered a questionaire consisting of 10 questions using Likert scale of 5. It was assessed to be effective to develop multicultural competency of third graders in middle school, and to be consisted of activities that can arouse interest of the students. Requests for amendment was to reduce the number of teams in the activities, and to increase the total lessons due to the abundance of activities. This research has its meaning in that it applied multicultural education teaching strategies such as experience-centered multiculural education and teaching strategies for anti-bias, over introducing ethnic music with the explanation of social, historical background of each ehtnic groups.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE