View : 226 Download: 0

대학 아마추어 오케스트라 활동을 하는 대학생의 심리적 안녕감과 학업 스트레스 간의 관계분석

Title
대학 아마추어 오케스트라 활동을 하는 대학생의 심리적 안녕감과 학업 스트레스 간의 관계분석
Other Titles
Analysis of Relationship between Psychological Well-Being and Academic Stress of College Students Playing in College Amateur Orchestra
Authors
김현진
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박은경
Abstract
본 연구의 목적은 대학 아마추어 오케스트라 동아리 활동을 하는 대학생들의 심리적 안녕감과 학업 스트레스 간의 관계를 조사하는 것이다. 이를 위해 서울, 경기 소재의 7개 대학 아마추어 오케스트라 동아리 구성원 150명을 대상으로 설문조사를 하였다. 수집된 자료는 통계패키지 프로그램 SPSS Ver 21.0을 사용하여 분석하였으며, 연구문제에 따라 빈도분석, 기술통계, 독립표본 t-test, 일원분산분석, 상관분석을 실시하여 검증하였다. 또한 양적연구의 결과로는 부족한 부분을 보완하기 위해 오케스트라 동아리 활동을 하는 6명을 대상으로 인터뷰를 실시하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 오케스트라 동아리 활동을 하는 대학생들은 오케스트라 활동을 하는 동안 평균보다 높은 심리적 안녕감을 경험하였으며, 세부적으로는 심리적 안녕감의 하위요인 중 개인적 성장이 가장 높게 나타났다. 반면 자율성이 가장 낮게 나타났는데, 이것은 임윤정(2017)의 합창활동을 하는 시니어들의 자기효능감과 심리적 안녕감을 보는 연구에서 심리적 안녕감의 하위요인들 중 자율성이 가장 낮게 나타났다는 연구결과와 일치한다. 이에 대한 인터뷰 결과, 단원들은 오케스트라 활동에서 꾸준한 연습과 연주회 참여를 통해 악기 실력이 많이 향상되었으며 대인관계 기술과 음악적 소양 등이 넓어졌다고 하였다. 이러한 답변은 단원들이 오케스트라 활동을 통해 개인적으로 성장하고 발전했음을 알 수 있었다. 설문지를 통해서 가장 낮게 나왔던 자율성에 관한 인터뷰 질문에서, 응답자들은 오케스트라는 독주연주와는 다르게 여러 악기가 모여 하나의 앙상블을 만들어내는 것이기 때문에, 지휘자의 지시를 따르는 것이 중요해 개인의 의견을 자유롭게 표현할 수 없다고 답하였다. 이는 심리적 안녕감의 요인 중 자율성이 가장 낮게 나오게 된 원인이라 생각해볼 수 있다. 둘째, 학업적 스트레스에 있어서는 오케스트라 동아리 활동을 하는 대학생은 수업(공부) 스트레스(3.18점), 미래(취업) 스트레스(2.80점), 사회성 스트레스(2.17점), 생활환경 스트레스(1.94점) 순으로 나타났다. 이중 가장 높게나온 수업(공부)에 대한 스트레스에 관한 인터뷰에서, 응답자들은 자신의 진로에 대한 걱정과 시험, 과제, 학점관리 등에 의해 스트레스를 받는다고 답하였다. 하지만 공부에 대한 스트레스를 받을 때 악기를 연주하면 그 순간 몰입하게 되어 스트레스를 해소하게 된다고 답변하였다. 이러한 답변은 오케스트라 활동이 학업 스트레스를 해소시키는데 긍정적인 영향을 미치고 있음을 보여준다고 할 수 있다. 셋째, 오케스트라 동아리 활동을 하는 대학생들은 공연횟수에 따라 학업스트레스 요인 중 미래(취업) 스트레스에 차이를 보였는데, 공연횟수가 많은 대학생일수록 미래(취업) 스트레스가 더 높게 나타났다. 넷째, 오케스트라 활동을 하는 대학생들의 심리적 안녕감 및 학업 스트레스간의 상관관계를 분석한 결과, 심리적 안녕감과 학업 스트레스의 하위요인 4개가 모두 부적인 상관관계가 있음을 알 수 있었다. 이는 오케스트라 활동을 통해 심리적인 안녕감이 더 높아질수록 학업 스트레스가 더 낮아질 수 있음을 의미한다. 특히 심리적 안녕감의 하위 영역과 상관없이 사회성 스트레스와 미래(취업) 스트레스는 모두 유의한 상관관계가 있었지만 수업(공부) 스트레스, 생활환경 스트레스는 몇 가지 요소에서만 비교적 약하게 나타나는 것을 알 수 있었다. 본 연구는 대학 아마추어 오케스트라 동아리 활동을 하는 대학생들의 심리적 안녕감과 학업 스트레스 간의 관계를 분석해봄으로써 이들 간의 긍정적인 관계를 확인하였다. 이 연구를 통해 대학생의 오케스트라 활동이 더욱 활성화되고, 좀 더 많은 대학생들이 보다 적극적으로 참여할 수 있기를 바라는 바이다;The purpose of this research is to investigate the relationship between the psychological well-being of college students and the academic stress of university students who participate in the college orchestra club. To this end, a total of 150 students from the seven college orchestra clubs of Seoul and Gyeonggi Province participated in the survey. The collected data were analyzed using statistical package software SPSS Ver.5, and conducted analysis of frequency analysis, technical statistics, independent sample t-tests and correlations analysis and correlations analysis. In addition, the results of a quantitative study conducted by the orchestra were conducted in order to supplement the gaps in the orchestra. The summary of the findings is as follows. First, undergraduates in the orchestra club have experienced psychological well-being during the orchestra's activities, and in detail, personal growth has become the highest among the psychological factors of psychological well-being. On the other hand, the lowest autonomy is reflected in the study, which shows the lowest level of self-control among senior citizens of psychological well-being, who view the self-exciting and psychological well-being of senior citizens. In the interview, members of the orchestra said, " Through constant exercise and concert participation, I improved the musical skills and the skill and musical skills of the orchestra. " The answer was that the members of the orchestra developed and developed individually through the orchestra activities. One can think of this aspect of psychological well-being as the highest element of psychological well-being. In an interview with the questionnaire, the respondents answered, " Since the orchestra is acting as one of the best performers, it is important to note that it is important to follow the instructions of the conductor, so it is important to note that it is not important to express the opinions of the individual. " One might think that the most likely cause of psychological well-being is the low level of autonomy. Second, in the academic stress category, students in the orchestra play in order to study (3.18 points) in the orchestra (3.18 points), stress (2.80 points), social stress (2.17 points), and lifestyle stress (1.94 points). In an interview on the highest level of stress, the respondents responded that they were stressed by anxiety about their career path, testing, and management of their careers. However, the respondents answered that if they play musical instruments when they study, they become absorbed in the moment and solve the stress. These responses show that orchestra activities have a positive effect on how to deal with academic stress. Third, the college students who participated in the orchestra club showed the stress of future (employment) stress, depending on the number of academic stress factors. Fourth, we analyzed the correlation between the psychological well-being of university students and the academic stress of university students. This means that the higher the psychological well-being of the orchestra, the more likely it will be to study stress. In particular, regardless of the sub-area of psychological well-being, the stress and stress of future (employment) stress remained significant, but the stress and stress stresses showed that the stress and stress stresses were relatively weaker only in several factors. The study confirmed the positive relationship between the college students studying the psychology of college students and the academic stress of university students. The study hopes that the college student's orchestra will become more active, and more university students can participate actively.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE