View : 649 Download: 0

중학생의 음악적성 및 음악흥미도와 공감능력간의 관계

Title
중학생의 음악적성 및 음악흥미도와 공감능력간의 관계
Other Titles
Relationship between musical aptitude, interest in music and ability to empathize of middle school students
Authors
김원경
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신지혜
Abstract
본 연구의 목적은 중학생의 음악적성 및 음악흥미와 공감능력간의 관계를 분석하는데 있다. 이를 위하여 음악활동에 적극적인 서울시 소재의 중학교 2학급과 상대적으로 음악활동에 소극적인 경기도 소재의 중학교 2학급을 선정하여 남자 49명과 여자 58명, 총 107명을 대상으로 연구를 시행하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 음악적성에는 차이를 보이지 않았다. 반면, 음악흥미도와 공감능력에서는 여자가 남자보다 높게 나타났다. 특히 음악을 통한 내재적인 정서반응에 여자가 더 큰 관심을 가지며, 기악, 가창과 같은 음악활동에도 여자가 더 적극적인 태도를 지니고 있어 음악과 관련된 직업에 대해서도 높은 관심을 보이는 것을 발견하였다. 또한, 공감능력 중에서는 공감적 관심, 관점 취하기, 상상하기 영역에서 여자가 더 높게 측정되었다. 둘째, 오케스트라, 합창, 밴드 등 음악활동이 활발하게 이루어지고 있는 학교와 상대적으로 그렇지 못한 학교에 따른 음악적성과 음악흥미도, 공감능력의 차이는 없었다. 그러나 세부적으로, 음악흥미도 중 음악가에 대한 관심과 가창활동에 대한 흥미, 그리고 음악을 통한 사회적 교류에 대한 관심은 음악활동이 적극적인 학교에서 더 높게 나타났다. 반면, 공감능력에서의 개인적 고통 영역은 음악활동이 활발하게 이루어지지 않는 학교에서 더 높게 나타났다. 셋째, 학교 외에서 따로 음악활동을 하는 학생과 하지 않는 학생들 간에는 음악흥미도와 공감능력에서 차이를 보였다. 학교 밖에서 음악활동을 하는 학생들은 음악활동 중 가창과 기악, 그리고 음악가에 대한 관심이 높았으며, 공감능력 중에서는 관점 취하기 영역이 높았다. 넷째, 음악적성과 공감능력간의 상관관계를 분석하기 위해 음악적성 점수에 따라 음악적성수준 상, 중, 하로 나누어 공감능력에 따른 차이가 있는지 살펴보았다. 그 결과, 음악적성수준의 차이가 공감능력의 차이로 이어지지는 않았음이 밝혀졌다. 다섯째, 음악흥미도와 공감능력 간에는 높은 정적상관관계가 나타났다. 공감능력 중 개인적 고통 영역을 제외한 전 영역과 음악흥미도의 모든 영역이 서로 정적상관이 있었는데, 전체 음악흥미도는 공감능력 중 상상하기, 관점 취하기 영역과 매우 높은 정적상관관계를 보였다. 또한, 전체 공감능력은 음악흥미도 중 음악에 대한 내재적인 정서반응, 음악활동 영역과 높은 정적상관관계를 나타냈다. 특히 음악에 대한 내재적 정서반응에 대한 관심이 공감능력의 공감적 관심, 상상하기 영역과 높은 정적상관관계를 보였다. 또한 감상, 기악, 가창과 같은 음악활동에 대한 흥미와 공감능력의 관점 취하기 영역 역시 높은 정적상관관계를 나타냈다. 이러한 연구 결과는, 음악을 학습할 수 있는 잠재력에 초점을 맞춘 음악적성과 공감능력 간의 연관성보다는, 음악에 대한 감정과 느낌에 중점을 둔 음악흥미도와 공감능력 간에 더 밀접한 관련이 있음을 보여준다. 따라서 신체·정신적으로 큰 변화를 겪고 있는 중학생들의 공감능력 향상을 위해서는 가창, 기악, 감상 등 여러 음악활동을 통해 학생들이 음악의 즐거움과 다양한 감정을 느낄 수 있는 방향으로 음악 교육 방법이 전개되어야 함을 의미하는 것이라 할 수 있다. 또한 학교는 음악활동에 대한 적극적인 태도를 가지고, 학교 내의 다양한 음악활동을 장려하고, 더 나아가 지역사회와 연계하여 학교 밖에서도 학생들이 최대한 많은 음악활동을 경험할 수 있도록 기회를 제공해야 할 필요가 있다. 이를 통해 음악교육 영역에서 중학생들의 음악흥미도와 공감능력을 함께 향상시키기 위한 효과적인 음악활동과 교육방법에 대한 연구가 적극적으로 이루어질 것을 기대한다. ;The purpose of this study is to analyze the relationship between middle school student’s musical aptitude and interest in music, and their ability to empathize. For this purpose, two classes in a middle school located in Seoul, which have active music related activities, and two classes in a middle school located in Gyeonggi-do, which have relatively less music related activities, were selected. A total of 107 students, 49 males and 58 females, participated in this study. The result of this study is as follows. First, there was no difference in musical aptitude according to gender. However, females had a higher interest in music and ability to empathize compared to males. In particular, females have a greater interest in the emotional response to music and also showed a more positive attitude toward musical activities, such as playing musical instruments and singing, which lead to having more interests in music related careers. In addition, among the ability to emphasize, females showed higher abilities in ‘empathic concern’, ‘perspective taking’ and ‘fantasy’. Second, there was no significant difference in musical aptitude, interest in music and ability to empathize among the students who go to the school where music activities such as orchestra chorus, and band were active and the students who go to the school where there are less music activities. But, in detail within the interest in music area, the interest in musician, interest in singing activities, and interest in social interaction through music activities were higher in the students who go to the school where music activities were active. On the other hand, in detail within ability to empathize, ‘personal distress’ were shown higher in schools were music activities were not active. Third, differences were found in interests in music and ability to empathize between the students who had music activities outside of school and the students who do not. Students who do music activities outside of school have higher interests in musicians, singing and playing musical instrument. Also, in the ability to empathize area, they showed a higher ability in ‘perspective taking’. Fourth, in order to analyze the correlation between musical aptitude and ability to empathize, students were divided into three groups according to their musical aptitude; high, moderate, low. Each group was examined if there were any differences between the groups in the ability to empathize. The result showed that the difference of musical aptitude level did not lead to differences in the ability to empathize. Fifth, there was a high positive correlation between musical interest and ability to empathize. The results showed that there is a positive correlation between all areas of the interest in music and all areas of the ability to empathize except for ‘personal distress’ area. All areas of the interest in music showed a very high positive correlation with the ‘fantasy’ and ‘perspective taking’ area. For the ability to empathize, all areas showed a high positive correlation with the interest in emotional response to music and interest in music activity area. Especially, interest in emotional response to music showed a high positive correlation with ‘empathic concern’ and ‘fantasy’ areas in the ability to empathize. Also, interest in music activities as listening to music, playing musical instruments and singing showed a high positive correlation with ‘perspective taking’ area in the ability to empathize. These results show that the interest in music, which focuses on the emotions and feelings related to music, have a closer relationship with the ability to empathize, rather than music aptitude, which focuses on the potential of one’s musical ability. Therefore, in order to improve the empathy skills of middle school students who are experiencing great physical and mental changes, music education should be done in various music activities such as listening to music, singing and playing musical instruments where students can learn to enjoy music and feel different emotions through music. Also, schools need to have more proactive attitude in their students’ music activities, encouraging diverse musical activities within the school, and further on creating more chances to experience music activities outside of school by cooperating with the local community. With this process, it is hoped that active research on effective music activities and teaching methods to improve students’ interest in music and ability to empathize will be done.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE